Diesel pest

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Diesel pest

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Er der mon nogen Stoker Pro frænder, der har viden om dieselpest, eller endnu bedre praktisk erfaring ?

Historien er, at jeg i vinters købte en Ford 8340 traktor, 7.5 turbo diesel, 6 cyl, årgang '94, så 22 år gammel.
Den tanker 220 liter, men har stået lige siden købet med 20-30 liter i tanken.

Købte så et komplet filter sæt, herunder dieselfilter, og da jeg tappede glasbowlen for vand og slam,
kom der meget rent diesel ud, mange af filtrene er jo på størrelse med en murerspand, og vandet i bowlen
formede sig som små brune perler, på bunden af spildbakken, helt som forventet.
Der var også en smule fint slam, støv og sedimenter fra tanken, også helt som forventet.
Men, der kom også en brunlig 'snotklat' ud, ikke særligt stor, vel svarnede til 2-3 snotklatte østers.

Selve bowlen er ikke særligt stor, ligner den på min '69 Massey fergusson, og den var max halvt fyldt med brunt vand/slam.

Jeg er nu nervøs for, om den 'snotklat' mon i virkeligheden er diesel pest ?
Troede diesel pest nærmest lignede en vandmand, altså ret gennemsigtig og glelé agtig,
men ser på nettet, at det også udmærket kunne ligne den brune snotklat jeg tømte af diesel bowlen.

Jeg er helt klar over, at forudsætningen for diesel pest er vand i tanken, og bedste måde at undgå
kondensvand i tanken, er at fylde tanken helt, specielt hen over vintermånederne.

Men, på den anden side, har jeg forstået at f.eks marine diesel ikke kan få pest, pest kommer
primært i bio diesel, og naturligvis kræver det også et vist vandindhold.

Kan bonderøvs diesel overhovedet få diesel pest ? Eller der den kun bio diesel der kan det ?

Nogen forslag til test, om det skulle være diesel pest ?

Øvrige erfaringer eller kommentarer ?

PS. Oldgaard og Dr. Lintz, gennemsigtig er det samme som lade-sig-gennem-kikkelig-bar,
bare sådan I ikke lader Jer forvirre af de fremmedord jeg anvender, på højt akademisk niveau .

PPS, og hey, ingen grund til at nævne, at jeg bør vælge kolera frem for pest, den tanke har jeg naturligvis
allerede selv gjort mig Dr. Lintz, men har søgt forgæves over hele internettet efter "diesel kolera", tomhændet !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

xkfc

Re: Diesel pest

Indlæg af xkfc »

Dieselpest kan have mange former, selv i vores ultra rene JET-A1 kan det forkomme.
Vi tager ugentlige prøver af vores diesel olie. Jeg prøver at vedhæfte et dokument jeg har fået af vores laborant, hvis det ikke lykkes kan jeg sende det via. mail.
Der findes kemikalier til forbyggelse og hvis man fanger problemet meget tidlig, længe inden det kan ses. Derefter er det mekanisk rens, flere gange har vi dumpet 60-70m3 diesel og udskiftet fuelfiltre til formuer fordi vi bunkrede møj diesel fra et forsyningsskib.
Senest rettet af xkfc 12 jun 2016 22:46, rettet i alt 2 gange.
xkfc

Re: Diesel pest

Indlæg af xkfc »

Dieselpest.pdf
(601.44 KiB) Downloadet 185 gange
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Diesel pest

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Hej xkfc, sjovt nok kunne jeg genkende den pdf fil, den har jeg set for en del år siden !

Rigtigt surt show at skulle dumpe 60 - 70.000 liter slam, som man ellers har købt som god bunkerolie.

Jeg er stadig meget i tvivl, om den snotklat jeg fandt er pest, eller bare almindeligt slam,
så tror mit næste skridt simpelthen vil være at tanke 220 liter på bæstet, og så i øvrigt
holde øje med glas bowlen. Heldigvis koster et nyt diesel filter jo ikke en krig, men det
skulle jeg da ellers lige hilse og sige, at det gør de to luftfiltre og de tre hydraulik filtre.
Komplet filter kit = 2.200 bobs, billigt, billigt, hentet i England som kit, ialt 7 filtre, ellers
taler vi om det dobbelte, hvis jeg hentede stykvis hos den lokale Ford forhandler.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
xkfc

Re: Diesel pest

Indlæg af xkfc »

Jeg har også sat filen ind før, eller linket til den et sted på nettet, men det kan være lidt uoverskuelig at finde gammelt matreale her på forum.
Røg fra udstødning engang imellem.

Mon ikke det var en god ide at tømme tanken og så skylle den igennem med diesel i en havesprøjte, suge den liter op der er brugt til rensning og så hælde nyt på!
Hvis der er meget vand bundet i det gamle diesel. så kommer der helt sikkert vand i det nye diesel, blot % mæssig mindre. Det er ærgerligt at have 20-30 liter ødelagt diesel, men meget værre hvis der fyldes 230 friske litre på der bliver ødelagt.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Diesel pest

Indlæg af pelle »

Har ingen forstand på det. Men, søgte "dieselpest" og "billeder" Det kunne da godt ligne sådan nogle østers snotklatter, som du beskriver det Brandsen.

http://www.rolfgilles.de/Dieselpest.html
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Diesel pest

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Ja xkfc, det kunne jo forklare hvorfor jeg har det den pdf fil før.

Nu sidder tankdæksel på fronten af traktoren, men tankene under førerhuset,
så der er ikke lige et dæksel at kunne rense gennem. Det vil være et mega arbejde
at få tankene af. Kunne måske prøve med 1/2 liter karburator sprit, nu hvor der kun
er 20-30 liter diesel på tanken, for at se om det kunne trække lidt vand med ud.

Yep Pelle, godt billede du fandt der, ligner meget godt den klat jeg fandt, dog væsentligt
mindre på min traktor.

Nu var der så heller ikke noget i selve dieselfiltret, og klatten sad i glasbowlen af vandudskilleren,
sammenhodlt med at pest kun kan optræde i forbindelse med vand, så kan jeg jo håbe pesten kun
sad der, eller i øvrigt, at det slet ikke var diesel pest, men bare almindeligt slam.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Diesel pest

Indlæg af Bri_Jac »

Ja som de andres kommenterer, rens tanken og sørg for at vandet fjernes. og hæld lidt karburatorsprit i din diesel fremover
http://www.baadteknik.dk/Motor/Diesel-p ... l-pest.htm
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Diesel pest

Indlæg af bennylar »

Jeg ville nok bruge Bell add til diesel, det renser hele vejen.. eller liquimoly . Har aldrig selv brugt karburator sprit til en diesel, de andre ved jeg virker.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Diesel pest

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Super, tak for kommentarerne !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar