Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlæg af Lintz »

Hej alle I Stokerpro-frænder.

Som overskriften antyder så er reglerne for dyretransport - herunder transport af heste - mildest talt ikke lavet til at man kan forstå dem. Ej heller at overholde dem.

Nogle af jer der er 100 % (eller næsten) inde i reglerne.

- Og ja, jeg har søgt på nettet omkring disse - Men jo mere man læser des flere spørgsmål stiller det.

Første punkt er jo: Må man køre med en hestetrailer bagefter bilen med sit kørekort ?

Svaret er for min kones vedkommende et JA - eller så er det vist NEJ, men også MÅSKE.......

Svaret JA, er fordi jeg undersøgte reglerne da vi anskaffede hestetraileren og da havde vi en Peugeot 307 SW og der skulle der ikke være nogle problemer.

Svaret NEJ, er fordi at jeg ved et tilfælde for nyligt kom til at rode lidt med det og det viste sig nu at med vores nuværende Peugeot 5008 må hun IKKE køre med traileren.

Svaret MÅSKE, er fordi at jeg læste i dag at der er en særregel som siger at hvis kørekortet er erhvervet FØR 1 maj 2009 skal man tage anhængervægt på bil plus totalvægt på trailer og overskrider det ikke 3500 kg så må man godt.
Er kørekortet erhvervet EFTER 1 maj 2009 tages bilens totalvægt og trailerens totalvægt og overstiger den vægt 3500 kg må det køres på kategori B.

Så hvis denne særregel er gældende må hun stadig køre med hestetraileren da det så hedder 1500 kg på krogen plus 1700 kg total trailervægt er lig 3200 kg.
Ellers er det 2310 kg totalvægt på bil plus 1700 kg total trailervægt er lig 4010 kg.

Så lang så godt med selve kørekortet - Så er det dyretransport.

Vi snakker RENT hobby transport og IKKE økonomisk/erhvervs transport da det kun er i forbindelse med lidt kurser samt rideture / stævner uden nogen form for pengepræmier OG at transporten foregår indenfor en radius af 65 km fra hjemsted.

Der kan åbenbart så´es tvivl om at det er hobbytransport hvis hun tager sin egen hest PLUS en venindes hest med i traileren - selv om veninden er med. Problemet kan åbenbart også opstå hvis veninden kører vores bil og konen sidder ved siden af.

Der er åbenbart også tvivl omkring om der SKAL være strøelse i traileren når vi snakker hobbytransport.

En anden veninden har 5 - 6 heste, Eller det har hun ikke da nogle af dem står i hendes mors navn, andre i hendes fars. Da hendes far er landmand er han momsregisteret og da betegnes ALT transport som økonomisk transport og så gælder der skrappere regler - Dog kan det åbenbart omgås ved at udfærdige et dokument fra gang til gang om at hun låner hesten og har alt ansvar for den.

Vi er helt klar over at traileren skal have en godkendelse til dyretransport og at registreringsattest samt hestepas skal medbringes under transport.

Som sagt - er der nogle af jer der er inde i reglerne og evt. har fået dem prøvet af "på egen krop" ved at blive stoppet ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlæg af pille bruger »

Lintz skrev:Hej alle I Stokerpro-frænder.

Som overskriften antyder så er reglerne for dyretransport - herunder transport af heste - mildest talt ikke lavet til at man kan forstå dem. Ej heller at overholde dem.

Nogle af jer der er 100 % (eller næsten) inde i reglerne.

- Og ja, jeg har søgt på nettet omkring disse - Men jo mere man læser des flere spørgsmål stiller det.

Første punkt er jo: Må man køre med en hestetrailer bagefter bilen med sit kørekort ?

Svaret er for min kones vedkommende et JA - eller så er det vist NEJ, men også MÅSKE.......

Svaret JA, er fordi jeg undersøgte reglerne da vi anskaffede hestetraileren og da havde vi en Peugeot 307 SW og der skulle der ikke være nogle problemer.

Svaret NEJ, er fordi at jeg ved et tilfælde for nyligt kom til at rode lidt med det og det viste sig nu at med vores nuværende Peugeot 5008 må hun IKKE køre med traileren.

Svaret MÅSKE, er fordi at jeg læste i dag at der er en særregel som siger at hvis kørekortet er erhvervet FØR 1 maj 2009 skal man tage anhængervægt på bil plus totalvægt på trailer og overskrider det ikke 3500 kg så må man godt.
Er kørekortet erhvervet EFTER 1 maj 2009 tages bilens totalvægt og trailerens totalvægt og overstiger den vægt 3500 kg må det køres på kategori B.

Så hvis denne særregel er gældende må hun stadig køre med hestetraileren da det så hedder 1500 kg på krogen plus 1700 kg total trailervægt er lig 3200 kg.
Ellers er det 2310 kg totalvægt på bil plus 1700 kg total trailervægt er lig 4010 kg.

Så lang så godt med selve kørekortet - Så er det dyretransport.

Vi snakker RENT hobby transport og IKKE økonomisk/erhvervs transport da det kun er i forbindelse med lidt kurser samt rideture / stævner uden nogen form for pengepræmier OG at transporten foregår indenfor en radius af 65 km fra hjemsted.

Der kan åbenbart så´es tvivl om at det er hobbytransport hvis hun tager sin egen hest PLUS en venindes hest med i traileren - selv om veninden er med. Problemet kan åbenbart også opstå hvis veninden kører vores bil og konen sidder ved siden af.

Der er åbenbart også tvivl omkring om der SKAL være strøelse i traileren når vi snakker hobbytransport.

En anden veninden har 5 - 6 heste, Eller det har hun ikke da nogle af dem står i hendes mors navn, andre i hendes fars. Da hendes far er landmand er han momsregisteret og da betegnes ALT transport som økonomisk transport og så gælder der skrappere regler - Dog kan det åbenbart omgås ved at udfærdige et dokument fra gang til gang om at hun låner hesten og har alt ansvar for den.

Vi er helt klar over at traileren skal have en godkendelse til dyretransport og at registreringsattest samt hestepas skal medbringes under transport.

Som sagt - er der nogle af jer der er inde i reglerne og evt. har fået dem prøvet af "på egen krop" ved at blive stoppet ?
Du har helt ret i at reglerne er kringlede. icon_cheesygrin.gif
Når du ikke er inde under økonomisk virksomhed, må du køre som det passer dig.
Der skal ikke være strøelse, men men du må ikke kunne tabe din last = hvis hesten tisser, så er du på den hvis det løber ud.
Derfor, brug høvlspåner i traileren :great:
Og nej, din trailer skal ikke være godkendt til dyretransport.
Du må gerne køre med andres heste, bare de ikke er inde under økonomisk virksomhed - husk altid hestepassene.
Veninden må gerne være med, men hun behøver det ikke.

Er du i tvivl om kørekort eller andet kig her https://www.facebook.com/groups/8462929 ... 3/?fref=ts
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
pendec

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlæg af pendec »

Lintz skrev:Svaret MÅSKE, er fordi at jeg læste i dag at der er en særregel som siger at hvis kørekortet er erhvervet FØR 1 maj 2009 skal man tage anhængervægt på bil plus totalvægt på trailer og overskrider det ikke 3500 kg så må man godt.
Er kørekortet erhvervet EFTER 1 maj 2009 tages bilens totalvægt og trailerens totalvægt og overstiger den vægt 3500 kg må det køres på kategori B.
Er det ikke den regel som FDM beskriver her?

Har du taget kørekort før 1. maj 2009, må du dog vælge den vægt, der står på bilens registreringsattest som anhængernes størte tilladte totalvægt - i stedet for den største tilladte totalvægt, som findes på anhængerens registreringsattest.

For mig lyder det som , hvis din bils registreringsattest siger 1700kg m/bremser, og din anhængers registreringattest siger 1000kg, så kan du godt smide mere på trailer end det som står på reg.attest for anhænger? (Lyder forkert?)

her er politiets forklaring;
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/D15E ... 160113.pdf

Beregning af den tilladte totalvægt
Køretøjets tilladte totalvægt fremgår af køretøjets registreringsgrundlag.
Hvis du har fået kørekort til almindelig bil (kategori B) før den 1. maj 2009, har du ved fastsættelsen
af vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt
fortsat ret til at anvende enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere
fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag. Dette gælder dog kun ved kørsel i Danmark.


Her synes jeg forklaringen er god nok. Din bils total vægt + bils godkendt max anhænger træk (ex. 1600 + 2100) ,
som er over 3500kg men er kørekort taget før 1. maj 2009, så må du godt køre med 3700kg.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlæg af thy »

pendec skrev:Er det ikke den regel som FDM beskriver her?

Har du taget kørekort før 1. maj 2009, må du dog vælge den vægt, der står på bilens registreringsattest som anhængernes størte tilladte totalvægt - i stedet for den største tilladte totalvægt, som findes på anhængerens registreringsattest.

For mig lyder det som , hvis din bils registreringsattest siger 1700kg m/bremser, og din anhængers registreringattest siger 1000kg, så kan du godt smide mere på trailer end det som står på reg.attest for anhænger? (Lyder forkert?)(

(hov den går ikke... Men trailer der har totalvægt på feks 2000kg må man så kun fylde på til den vægt bil er godkendt til i dit eks 1700kg man må aldrig laste mere end trailer er godkendt til) men meget mudret info :oops:

her er politiets forklaring;
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/D15E ... 160113.pdf

Beregning af den tilladte totalvægt
Køretøjets tilladte totalvægt fremgår af køretøjets registreringsgrundlag.
Hvis du har fået kørekort til almindelig bil (kategori B) før den 1. maj 2009, har du ved fastsættelsen
af vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt
fortsat ret til at anvende enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere
fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag. Dette gælder dog kun ved kørsel i Danmark.


Her synes jeg forklaringen er god nok. Din bils total vægt + bils godkendt max anhænger træk (ex. 1600 + 2100) ,
som er over 3500kg men er kørekort taget før 1. maj 2009, så må du godt køre med 3700kg.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
pendec

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlæg af pendec »

@thy
Enig, det var derfor jeg forsøgte at forklare det kludder som FDM får det til at lyde om ;) Jeg tvivlede på at bilens godkendelse nogensinde kunne bestemme over trailers godkendelse, Så kunne alle jo købe en trailer, godkendt til 500kg, og spare vægt afgift , når de begynder at følge bilens godkendte 1700kg ;) Det er jo klart vrøvl.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlæg af thy »

pendec skrev:@thy
Enig, det var derfor jeg forsøgte at forklare det kludder som FDM får det til at lyde om ;) Jeg tvivlede på at bilens godkendelse nogensinde kunne bestemme over trailers godkendelse, Så kunne alle jo købe en trailer, godkendt til 500kg, og spare vægt afgift , når de begynder at følge bilens godkendte 1700kg ;) Det er jo klart vrøvl.
Godt så vi er enige..

Man må jo godt køre 3500kg bil og så have en med totalvægt 750kg på krogen...

Trailer kortet er faktisk en god ide og ganske overkommelig udfordring..

Man tar teorien og køretimer prøven foregår ved at der lige snakkes lidt om tilkobling reflekser osv.. Og så kører man lidt bakker rundt et hjørne...

Så det bør man ikke frygte..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: Her synes jeg forklaringen er god nok. Din bils total vægt + bils godkendt max anhænger træk (ex. 1600 + 2100) ,
som er over 3500kg men er kørekort taget før 1. maj 2009, så må du godt køre med 3700kg.
RETTELSE - PENDEC. Sådan som jeg læser det er forskellen AT du med den normale regel tager bilens TOTALEVÆGT plus trailerens totalvægt.
Hvorimod særreglen siger: Bilens ANHÆNGERVÆGT plus trailerens totalvægt. INGEN af disse værdier må overstige 3500 kg for at køre på B-kørekort.
Men her har dem med kørekort FØR 2009 en fordel.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlæg af Lintz »

pille bruger skrev:Når du ikke er inde under økonomisk virksomhed, må du køre som det passer dig.
Tja - Har siddet og rodet lidt på nettet i formiddags og fandt forskellige fortolkninger af reglerne, men nu fandt jeg så lige denne som bekræfter din påstand.

http://www.koereforbund.dk/images/FANE- ... _heste.pdf
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlæg af pendec »

Lintz skrev:RETTELSE - PENDEC. Sådan som jeg læser det er forskellen AT du med den normale regel tager bilens TOTALEVÆGT plus trailerens totalvægt.
Hvorimod særreglen siger: Bilens ANHÆNGERVÆGT plus trailerens totalvægt. INGEN af disse værdier må overstige 3500 kg for at køre på B-kørekort.
Men her har dem med kørekort FØR 2009 en fordel.
hmmm, du mener der gives mulighed for "nedvejning"? , så man kun har 3500kg totalt?

Så hvis bilen har max anhænger totalvægt 1500 (taget fra FDM eksempel), og trailer ellers er 2100kg, så kan jeg køre med den trailer fordi bilens max anhænger vægt er 1500 , så længe bilen er MAX 2000kg.. som giver 3500 totalt.
Senest rettet af pendec 02 apr 2016 12:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Regler for hestetransport - Forvirrende så det basker...

Indlæg af Lintz »

pendec skrev:skrev jeg ikke præcis det? Hvad retter du på? (Eller mener du at du læser noget om totalvægten på 3500kg nogen steder , jeg ikke gør?)
Ikke andet at jeg læser det sådan at du skriver at man godt må køre med en totalvægt på 3700 kg på B-kørekort. Men det kan da godt være jeg misforstår det....
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar