Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Juridisk spørgsmål

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
xkfc

Juridisk spørgsmål

Indlæg af xkfc » 05 jan 2016 10:59

Vi har købt en 3. bil så vores 2 døtre kan bevæge sig lidt mere frit end de 4 busser der er til rådighed (2 morgen & 2 aften).
Jeg køber helst nye biler da jeg ingen forstand har på brugte biler så jeg ville være et nemt offer at prakke et vrag på, af samme grund tog jeg en god ven med (udlært mekaniker) men i stedet for en ældre og godt tilkørt bil valgte jeg at købe en Octavia Greenline 2010 der havde kørt 100000km.

Bilen blev omregistreret på Skat.dk og vi valgte IF som forsikringsselskab, da vi tidligere (nogle år siden) havde talt med vores eget selskab Codan, og havde en fornemmelse af at 3 almindelige biler og en MC er lidt meget at have forsikret, og at de ville kræve at en af pigerne blev registreret som bruger og skulle forsikre bilen.
Vi var blevet oplyst at efter vi havde valgt forsikringsselskab på skat's hjemmeside ville vi få et tilbud vi kunne sige "ja tak" eller "nej tak" til, men sådan skulle det ikke gå.
De tre uger gik, uden at vi hørte fra IF, og skæbnen ville at en af døtrene bakkede ud fra en parkeringsplads og snittede en anden bil, vores skete der intet med men modparten skulle på værksted og laves for ca.10000-15000kr.
Der var gået små 4 uger og jeg ringede til IF for at høre hvordan vi var stillet. Bilen var tvangsforsikret til 24700kr årligt :shock: efter en længere samtale fik vi dog snakket tingene på plads, og endte på 7500kr.
Skidt pyt med skaden, jeg betaler bare selvrisikoen og den sag er ude af verden.

Jeg har snakket med både IF og Codan. Den tredie bil er til for at tøserne kan komme til og fra byen, det er blot én bil til to tøser, jeg har betalt bilen, og betaler alle udgifter, de læser begge to og får 900kr i SU så de har ikke en kinamands chance for at betale hverken for bil-vedligehold-brændstof-ejerafgift eller forsikring. Det er vores bil, og de skal spørge hver gang de vil låne den. Med dette forelagt mener begge selskaber at det er ok, at vi forsikrer bilen.

Humlen i det hele er at jeg gerne vil have bilen flyttet til Codan, men man har et års binding. Bilen er indregistreret i min kones navn og nu kommer det trickige,, vil vi kunne omregistrere bilen til mig, uden at blive hængt ud for noget der kan karakteriseres som snyd og bedrag?
Last edited by 1 on xkfc; edited 5 times in total


pendec

Re: Juridisk spørgsmål

Indlæg af pendec » 05 jan 2016 11:10

xkfc skrev:Humlen i det hele er at jeg gerne vil have bilen flyttet til Codan, men man har et års binding. Bilen er indregistreret i min kones navn og nu kommer det trickige,, vil vi kunne omregistrere bilen til mig, uden at blive hængt ud for noget der kan karakteriseres som snyd og bedrag?
Fjerner lige indpakningspapiret og går lige til benet.
Du vil have 2 forsikringer? Altså "sælge" den til dig selv hvis den står i konens navn og nu skal over i dit? og så få Codan til at lave forsikring på den alligevel? Det eneste er vel at politiet kikker på omregistreringen og ser at den er i dit navn, checker at ansvar er på plads og så er det jo din konens problem at IF stadig har en forsikring åben på bilen, som hun ikke mere ejer?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Juridisk spørgsmål

Indlæg af newpas » 05 jan 2016 11:24

Hvorfor ikke indregistrere den i en af pigernes navn og beholde den i IF. IF er langt det billigste selskab at forsikre "nybegyndere" i. Så kunne pigen lovligt køre i "sin" bil og optjene "erfaring" til den dag hun selv skal have bil og forsikring. Alle udgifter kan du jo give som (skattefri) gave hvert år.

xkfc

Re: Juridisk spørgsmål

Indlæg af xkfc » 05 jan 2016 11:28

pendec skrev:Fjerner lige indpakningspapiret og går lige til benet.
:great:
pendec skrev:Du vil have 2 forsikringer? Altså "sælge" den til dig selv hvis den står i konens navn og nu skal over i dit? og så få Codan til at lave forsikring på den alligevel? Det eneste er vel at politiet kikker på omregistreringen og ser at den er i dit navn, checker at ansvar er på plads og så er det jo din konens problem at IF stadig har en forsikring åben på bilen, som hun ikke mere ejer?
Når man sælger en bil (omregistrerer til en anden) opsiges den eksisterende forsikring jo, og man får udbetalt overskydende forsikring. Der kan naturligvis være en periode hvor jeg har begge forsikringer, det er jo ikke sikkert at IF har opgjort vores arrangement inden vi skal betale ved Codan
Last edited by 1 on xkfc; edited 5 times in total

xkfc

Re: Juridisk spørgsmål

Indlæg af xkfc » 05 jan 2016 11:32

newpas skrev:Hvorfor ikke indregistrere den i en af pigernes navn og beholde den i IF. IF er langt det billigste selskab at forsikre "nybegyndere" i. Så kunne pigen lovligt køre i "sin" bil og optjene "erfaring" til den dag hun selv skal have bil og forsikring. Alle udgifter kan du jo give som (skattefri) gave hvert år.
Mest fordi at det ikke ér en af pigernes bil, og de kommer nok ikke til at bruge erfaringen til ret meget da de har besluttet at læse en årrække og kommer sandsynligvis først til at have egen bil efter de er 24år og så er det jo helt andre priser vi snakker om.

Hvis jeg giver til den ene, skal den anden også have, sol og vind skal gerne fordeles lige :great:


pendec

Re: Juridisk spørgsmål

Indlæg af pendec » 05 jan 2016 11:39

xkfc skrev:kommer sandsynligvis først til at have egen bil efter de er 24år og så er det jo helt andre priser vi snakker om.
Jeg ved ikke om det er alle selskaber men alm.brand og alka kikker da på anciennitet og så er de 24 år eller 30år ikke vigtig, en her i området valgte bil som 30 årig og selvom han var gammel nok, så var forsikring med kasko da stadig 12.000+ som 1.års ejer hos dem.
Der var IF vist et selskab som gav lavere pris tilbud men højere selvrisiko.

De kan vist som 25 årig vælge gps overvågning, og spare 25% men flere synes ikke det er løsningen, da selvrisiko bliver mange doblet afhængig af ens hastighed på tidspunktet det går galt.
xkfc skrev: Når man sælger en bil (omregistrerer til en anden) opsiges den eksisterende forsikring jo, og man får udbetalt overskydende forsikring. Der kan naturligvis være en periode hvor jeg har begge forsikringer, det er jo ikke sikkert at IF har opgjort vores arrangement inden vi skal betale ved Codan
Tror du ikke IF beholder hele summen på grund af bindingsperiode?
(har lige kikket på IF's side, og de tager 639kr for at opsige den som ekstra gebyr)
Last edited by 1 on pendec; edited 5 times in total

xkfc

Re: Juridisk spørgsmål

Indlæg af xkfc » 05 jan 2016 11:47

pendec skrev:Tror du ikke IF beholder hele summen på grund af bindingsperiode?
Så ville det i hvert fald være en klam fidus, men det tror jeg ikke. De kan jo kun se at bilen er solgt.
Hvis du køber en bil og sælger den et halvt år senere ville det undre mig hvis de beholdt præmien for et helt år.

pendec

Re: Juridisk spørgsmål

Indlæg af pendec » 05 jan 2016 11:51

Jeg fik lige edit'd kommentar, og de beholder ikke summen, de tager bare et ekstra gebyr på 639kr for bilforsikringen

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Juridisk spørgsmål

Indlæg af kovas » 05 jan 2016 11:54

Hej.
Har du undersøgt hvordan de to selskaber forholder sig til udlån af bil til unge under 25? Da min søn fik kørekort viste det sig at IF ville ha 10% oveni for at han måtte låne den. Alka forhøjer " bare" selvrisiko hvis det er ham der laver skaden. Det sidste samtidig med at Alka var betydeligt billigere fik os til at flytte. Hvordan er det med Codan?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Juridisk spørgsmål

Indlæg af Brandsen » 05 jan 2016 12:09

Halløj i forum,

Hvis man ikke opsiger sin forsikring til udløb på den korrekte dato, betaler man normalt bare et opsigelsesgebyr,
i mit tilfælde var det under kr 100,- selv om der var 11 måneder tilbage til normal årlig udløbsdato.

Det er vel også det Pendec svarer, men kr 693,- lyder ret heftigt synes jeg.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar