Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Manglende varme i campingvogn

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Hjemme teori » 27 dec 2015 18:00

Korrekt, bortset fra at fra et teknisk synspunkt ikke "udvikles kulde", men bruges varme. Ved manglende varme har vi det relative fænomen, som vi kalder kulde.

Og så vil jeg høre om du evt. husker forkert? for jeg har oplevet det omvendte, nemlig at rimen, sidder i bunden hvor gassen er på væskeform, da det er her varmen bruges mest effektivt.
Men måske det opfører sig lidt anderledes i et opvarmet lokale!
Flammen skrev:ved intet om emnet, men har lige en konstatering fra min arbejdsplads.
der står en flammeskære med 8 brændere på der kan klare op til 250mm stål i tykkelsen. der bruges 33kg gasflasker. på disse sidder der op til 10mm tyk rimfrost på flasken over niveauet af gassen i væskeform. under er det blot kodensvand. flaskerne står i et 20+gr varmt lokale.
så der må udvikles en hulens masse kulde ved fordampningen ved stort forbrug
Mvh. Sophus


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Flammen » 27 dec 2015 18:03

Hjemme teori skrev:Korrekt, bortset fra at fra et teknisk synspunkt ikke "udvikles kulde", men bruges varme. Ved manglende varme har vi det relative fænomen, som vi kalder kulde.

Og så vil jeg høre om du evt. husker forkert? for jeg har oplevet det omvendte, nemlig at rimen, sidder i bunden hvor gassen er på væskeform, da det er her varmen bruges mest effektivt.
Men måske det opfører sig lidt anderledes i et opvarmet lokale!
puha, der kommer jeg i tvivl om det er omvendt. kommer ikke så meget i den del af virksomheden

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af coctail » 27 dec 2015 18:41

Er det også et problem, hvis du kun har en af delene tændt af gangen, altså enten kogepladerne eller fyret?
Er der rim/frost på flasken når problemet opstår?
Står din gasflaske helt lige? Ikke noget med at den tilter det mindste.

I teorien skulle din regulator være ligeglad med hvor meget tryk der er tilbage i gasflasken, da den gerne skulle kompensere for dette og lukke den samme antal mbar ud i slangen konstant.

Hvis du har mulighed for at låne en mellemtryksregulator hos naboen etc. Så prøv at montere den på din halvtomme gasflaske.

En mellemtryksregulator kan normalt kendes ved at du skal dreje for åbne den, fremfor at vippe en pal.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Hjemme teori » 27 dec 2015 18:54

En tryk regulator er normalt lavet sådan at trykket på bagsiden af regulatoren stiger med faldende fortryk.

Hvis gassen ikke fordamper, falder fortrykket, til under det regulerede tryk og så kan regulatoren ikke kompensere.

Hvad skulle der ske ved at "flasken tilter det mindste". i toppen er det en gas og den kommer ud uanset vinkel, når flasken er halvtom.
Når den er fuld, ja så er væske i regulatoren ikke hensigtsmæssigt.

Den med mellemtrykket/fortrykket kan jo testes ved at varme flasken med lunkent vand. Hvis det hjælper er det fordampningen der er gået i stå.
coctail skrev:Er det også et problem, hvis du kun har en af delene tændt af gangen, altså enten kogepladerne eller fyret?
Er der rim/frost på flasken når problemet opstår?
Står din gasflaske helt lige? Ikke noget med at den tilter det mindste.

I teorien skulle din regulator være ligeglad med hvor meget tryk der er tilbage i gasflasken, da den gerne skulle kompensere for dette og lukke den samme antal mbar ud i slangen konstant.

Hvis du har mulighed for at låne en mellemtryksregulator hos naboen etc. Så prøv at montere den på din halvtomme gasflaske.

En mellemtryksregulator kan normalt kendes ved at du skal dreje for åbne den, fremfor at vippe en pal.
Mvh. Sophus

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Bjarne B. » 27 dec 2015 19:03

coctail skrev:Er det også et problem, hvis du kun har en af delene tændt af gangen, altså enten kogepladerne eller fyret?
Er der rim/frost på flasken når problemet opstår?
Står din gasflaske helt lige? Ikke noget med at den tilter det mindste.

I teorien skulle din regulator være ligeglad med hvor meget tryk der er tilbage i gasflasken, da den gerne skulle kompensere for dette og lukke den samme antal mbar ud i slangen konstant.

Hvis du har mulighed for at låne en mellemtryksregulator hos naboen etc. Så prøv at montere den på din halvtomme gasflaske.

En mellemtryksregulator kan normalt kendes ved at du skal dreje for åbne den, fremfor at vippe en pal.
Jo flere ting der er tændt, jo svagere bliver den enkelte flamme. Der er altså ikke gas nok til rådighed. Der er ikke rim/frost på flasken - så meget forbrug er der ikke.
Ja, flasken står helt lige og i et isoleret rum i siden af campingvognen.
Jeg har fundet to forskellige regulatorer - en fra en anden campingvogn med pal der skal vippes, og en fra ukrudtsbrænderen der kan skrues op og ned for. Jeg har også to halv tomme gasflasker, så i morgen prøver jeg at lege med det igen.

Det undre mig bare, at problemet er opstået, for regulatoren er næsten ny, og det er jo ikke speciel koldt.


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Oldgaard » 27 dec 2015 19:43

Den fra ukrudtsbrænderen må du ikke bruge, prøv den med palen som skal vippes
Desværre så er kvaliteten af regulatorer ikke hvad de har været :/ så selvom den ikke er så gammel kan den stadig være defekt, alternativt så prøv på den du har monteret nu, at trykke ned (lægge vægt) på den når du har tændt for gasblus og fyr, hvis det hjælper så er det 100% sikkert regulatoren som laver balladen
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Hjemme teori » 27 dec 2015 20:12

Den skal ikke stå isoleret, så køler den rummet bag isoleringen og da der ikke er fugt nok, kommer der måske heller ikke rim. Så medmindre den får varme inde fra vognen er isolering en dårlig ide.

Hvis det er regulatoren, skal fejlen være der med det samme du tænder for varmen.
Bjarne B. skrev:Jo flere ting der er tændt, jo svagere bliver den enkelte flamme. Der er altså ikke gas nok til rådighed. Der er ikke rim/frost på flasken - så meget forbrug er der ikke.
Ja, flasken står helt lige og i et isoleret rum i siden af campingvognen.
Jeg har fundet to forskellige regulatorer - en fra en anden campingvogn med pal der skal vippes, og en fra ukrudtsbrænderen der kan skrues op og ned for. Jeg har også to halv tomme gasflasker, så i morgen prøver jeg at lege med det igen.

Det undre mig bare, at problemet er opstået, for regulatoren er næsten ny, og det er jo ikke speciel koldt.
Mvh. Sophus

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af coctail » 27 dec 2015 20:35

Hjemme teori skrev:
Hvad skulle der ske ved at "flasken tilter det mindste". i toppen er det en gas og den kommer ud uanset vinkel, når flasken er halvtom.
Når den er fuld, ja så er væske i regulatoren ikke hensigtsmæssigt.
Ingenting, men for at fejlsøge må man sikre sig - især når man ikke selv står ved for fejlsøgningen, at udgangspunktet er i orden, så de mest banale fejl med håndtering af gasflasker er udelukket.
En del gassystemer er udstyret med væltesikring, som ofte består af en kugle.
Oldgaard skrev:Den fra ukrudtsbrænderen må du ikke bruge, prøv den med palen som skal vippes
Hvorfor må han ikke det? Det kun for at udelukke at det ikke er et andet sted i systemet som hindre flowet.

Mit umiddelbare gæt vil også være regulatoren, selv nye ting kan være fejlbehæftede.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

xkfc

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af xkfc » 27 dec 2015 20:49

Jeg kan absolut heller ikke anbefale at prøve med den fra ukrudsbrænderen. Der er alt for meget drøn på, typisk kan de gå op til en bar, hvor der normalt bruges 30mbar, det kan dælme gå galt.

Det var nok en ide at få lavet en ny gastest af fagfolk, de har helt sikkert også en forklaring.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Manglende varme i campingvogn

Indlæg af Flammen » 27 dec 2015 20:51

xkfc skrev:Jeg kan absolut heller ikke anbefale at prøve med den fra ukrudsbrænderen. Der er alt for meget drøn på, typisk kan de gå op til en bar, hvor der normalt bruges 30mbar, det kan dælme gå galt.

Det var nok en ide at få lavet en ny gastest af fagfolk, de har helt sikkert også en forklaring.
korrekt. regulatorer fra ukruds/tagpapbrændere er "høj"tryksregulatorer som bestemt ikke skal benyttes til alm. gasinstallation


Besvar