Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vw skandalen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
nemocharley

vw skandalen

Indlæg af nemocharley » 21 okt 2015 08:04

Hej

Jeg har fundet ud af at min diesel polo er en af de berørte biler i VW´s svindel. Er der andre herinde som er berørt af det? Jeg spørger, da jeg godt kunne tænke mig at høre, hvad andre berørte ejere tænker om den her sag.


Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: vw skandalen

Indlæg af T-mek » 21 okt 2015 08:33

nemocharley skrev:Hej

Jeg har fundet ud af at min diesel polo er en af de berørte biler i VW´s svindel. Er der andre herinde som er berørt af det? Jeg spørger, da jeg godt kunne tænke mig at høre, hvad andre berørte ejere tænker om den her sag.
Hej

Hvor kan man se om ens VW er med i det nummer eller ikke ?

Har selv en VW Polo.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

nemocharley

Re: vw skandalen

Indlæg af nemocharley » 21 okt 2015 11:19

der er en hjemmeside hvor du kan søge på din nummerplade

- http://marketnews.dk/opinion/blogs/view ... -snyd.html

her kan audi, seat og skoda også kontrollere om de er berørt. Se link nederst.

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: vw skandalen

Indlæg af T-mek » 21 okt 2015 12:13

nemocharley skrev:der er en hjemmeside hvor du kan søge på din nummerplade

- http://marketnews.dk/opinion/blogs/view ... -snyd.html

her kan audi, seat og skoda også kontrollere om de er berørt. Se link nederst.
:great: Tak for info.
Min bil er da heldigvis for gammel, så den forurener det den skal uden snyd. icon_cheesygrin.gif
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

dannidines

Re: vw skandalen

Indlæg af dannidines » 21 okt 2015 12:36

Nu har jeg ikke min lille Lupo 3L (som også ville være for gammel alligevel), men en holdning til sagen det har jeg..

Hvis den nye opdatering/fejlretning efterlader bilen med forringede præstationer end de oplyste fra producenten (km/L, topfart, moment m.v.) så ville jeg kompenseres økonomisk!

Kortere km/L = økonomisk kompensation ved mereforbrug svarende til mit kørselsmønster for en ejerperiode på 5-7 år (normal periode for mig)

Stiger den grønne afgift afledt af forringede præstationer?! Økonomisk kompensation jf. ovenstående model.

Såfremt ovenstående ikke vil imødekommes, da ville et tilbagekøb til SMC komme på tale, da dette er DK importør!

Bilerne falder ikke i kvalitet og VW er stadig, i min optik, DAS AUTO.. Men en sådan titel forpligter overfor forbrugeren når man bliver "taget med bukserne nede"


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: vw skandalen

Indlæg af Brandsen » 21 okt 2015 13:56

Halløj i forum,

Ved vi præcis hvad det er VW har gjort ?

Som jeg har forstået deres 'snyde' software, så genkender softwaren at nu bliver bilen testet,
og herefter modificerer parametrene som motoren kører på, sådan test resultatet bliver bedre.

Men er det grundlæggende ikke lige præcis som alle moderne diesel biler gør ?

Eksempelvis har min Mercedes knap for Comfort versus Sport opsætning, og mig bekendt betyder
det bare, at parametrene til softwaren skiftes, når der trykkes på knappen.

Trykker jeg på speederen på tilkørsel til motorvej, så går den 2.200 omdrejninger når jeg rammer 120kmt,
og holder jeg så speederen konstant, så genkender softwaren jo det, og efter et øjeblik skifter den parametre,
og sænker omdrejningerne til ca 1.800, stadig ved 120kmt

Speederen er elektronisk, og følsomheden justeres automatisk, alt efter hvor hidsig man er.

Gearkassen er elektronisk, den opdager selv om det er en Morfar eller Brian Igen Igen, der kører bilen,
og efter de første 40 gearskift, genkender den kørselsmønsteret, og indlægger selv nye skiftepunkter
for gearene, alt efter om det er Morfar eller Brian der har kørt.

Alle disse ting, comfort/sport, reduktion af omdrejninger, flytning af tidspunkt for gearskift,
vil da efter min mening have stor indfølydelse på både km/l, moment, og på partikkel udledning ??

Jeg har svært ved at tro, en flok VW ingeniører i fællesskab bevidst har sat sig for at snyde, men tror gerne,
at den automatiske optimering af parametrene til motoren måske er gået lidt for langt.

Men er der nogen kan forklare præcist hvad snydet består i ? Det er jo nok bare mig der ikke forstår det
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Re: vw skandalen

Indlæg af nemocharley » 21 okt 2015 14:04

dannidines skrev:Nu har jeg ikke min lille Lupo 3L (som også ville være for gammel alligevel), men en holdning til sagen det har jeg..

Hvis den nye opdatering/fejlretning efterlader bilen med forringede præstationer end de oplyste fra producenten (km/L, topfart, moment m.v.) så ville jeg kompenseres økonomisk!

Kortere km/L = økonomisk kompensation ved mereforbrug svarende til mit kørselsmønster for en ejerperiode på 5-7 år (normal periode for mig)

Stiger den grønne afgift afledt af forringede præstationer?! Økonomisk kompensation jf. ovenstående model.

Såfremt ovenstående ikke vil imødekommes, da ville et tilbagekøb til SMC komme på tale, da dette er DK importør!

Bilerne falder ikke i kvalitet og VW er stadig, i min optik, DAS AUTO.. Men en sådan titel forpligter overfor forbrugeren når man bliver "taget med bukserne nede"
det jeg har hørt er at bilen kører færre km på literen uden den "hemmelige" software. Jeg talte med forhandler i morges, som umiddelbart ikke havde lyst til at lave et fordelagtigt (for mig that is) bytte til en lille up, som han havde stående. Så jeg venter og ser, mht. kompensation så tror jeg ikke jeg skal holde vejret.

nemocharley

Re: vw skandalen

Indlæg af nemocharley » 21 okt 2015 14:11

@Brandsen - jeg ved ikke præcist, hvad de har gjort. Det de anklages for er fusk med de reelle emmisioner, som måske/måske ikke har en økonomisk konsekvens for ejerne af bestemte vw-biler.

Er der nogen som ved om det kun gælder diesel biler?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: vw skandalen

Indlæg af Brandsen » 21 okt 2015 14:19

Halløj i forum,

Ok, jeg troede det var præcis omvendt, altså at den går længere på literen,
ved f.eks at bypass EGR ventilen helt eller delvist, men til gengæld giver
det flere partikler i udstødningen at lave bypass.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: vw skandalen

Indlæg af triumph » 21 okt 2015 15:27

Først fik vw en ny chef der kom fra Daimler, han mente at vw skulle købe indsprøjtning/motorstyring mv. hos bosch. Der havde udviklet et system, så motorene kunne overholde den ny 6 norm. Det system brugte Daimler nemlig.
Det ville vw ikke, de ville udvikle deres eget, så de spyttede milliarder i at udvikling af motorer.
Da de var færdige kunne motoren ikke overholde den nye norm.
Hvad gør man så ?
smider ny udviklingerne væk, og begynder forfra, eller snyder....
Det blev så snyd
Til at starte med lavede de bare et simpelt program der ændrede motorstyringen når forhjulende drejede mens baghjulende stod stille (bilen stod på rullefelt) Men amerikanerne opdagede at der ikke var overensstemmelse mellem bilernes reelle forurening, og det der blev målt på en teststand. Så de fik rullefelter hvor baghjulende også drejede. Så måtte vw ændre softwaren. Testen blev nemlig foretaget ved bestemte barometertryk, og temperatur, samt at testen kørte i bestemte cykuser (op til xx km/t i xx min, så bremse, så op til xx km i timen, så længe) Vw lavede så et stykke software der kunne genkende disse parametre, og så ændre softwaren, når de var tilstede.
http://ing.dk/artikel/aviser-vw-ville-h ... ogi-179252
Vw har i øvrigt ændret softwaren minimum 4 gange, da der er forskellige motortyper, og opgraderinger af eksisterende motortyper
http://ing.dk/artikel/medie-volkswagen- ... are-179601

VW havde lavet en kæmpe markedsføringskampange i usa, hvor de havde markedsført deres dieselbiler som et langt grønnere og mere milijøvenligt end benzin
Svindlen blev opdaget ved at der var et universitet der havde fået 50.000 usd til at forske i hvor meget mindre forurening der ville komme i usa, hvis alle gik over til at køre diesel. De ville egentligt have undersøgt BMW eller mercedes. Men de var for dyre og leje. Så de tog og lejede en Vw og kørte over usa. Med det formål at at bevise hvor meget forurening der kunne spares hvis alle kørte diesel.
De blev noget overraskede da de så resultatet af deres målinger.
Først prøvede wv at forklare at deres bil måtte have været fejlbehæftet, men de prøvede med flere biler.
Så skrev wv at dere diesel modeller skulle have deres software opdateret, men der rullede sagen allerede


Besvar