Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
vw skandalen
vw skandalen
Hej
Jeg har fundet ud af at min diesel polo er en af de berørte biler i VW´s svindel. Er der andre herinde som er berørt af det? Jeg spørger, da jeg godt kunne tænke mig at høre, hvad andre berørte ejere tænker om den her sag.
Jeg har fundet ud af at min diesel polo er en af de berørte biler i VW´s svindel. Er der andre herinde som er berørt af det? Jeg spørger, da jeg godt kunne tænke mig at høre, hvad andre berørte ejere tænker om den her sag.
- T-mek
- Stoker XVI
- Indlæg: 1654
- Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
- Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
- Areal: 160 + 60 i værksted
- Brændsel: 8mm træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4990
- Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
- Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
- Givet likes: 43 gange
- Modtaget likes: 86 gange
Re: vw skandalen
Hejnemocharley skrev:Hej
Jeg har fundet ud af at min diesel polo er en af de berørte biler i VW´s svindel. Er der andre herinde som er berørt af det? Jeg spørger, da jeg godt kunne tænke mig at høre, hvad andre berørte ejere tænker om den her sag.
Hvor kan man se om ens VW er med i det nummer eller ikke ?
Har selv en VW Polo.
/ Christian
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Re: vw skandalen
der er en hjemmeside hvor du kan søge på din nummerplade
- http://marketnews.dk/opinion/blogs/view ... -snyd.html
her kan audi, seat og skoda også kontrollere om de er berørt. Se link nederst.
- http://marketnews.dk/opinion/blogs/view ... -snyd.html
her kan audi, seat og skoda også kontrollere om de er berørt. Se link nederst.
- T-mek
- Stoker XVI
- Indlæg: 1654
- Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
- Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
- Areal: 160 + 60 i værksted
- Brændsel: 8mm træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4990
- Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
- Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
- Givet likes: 43 gange
- Modtaget likes: 86 gange
Re: vw skandalen
Tak for info.nemocharley skrev:der er en hjemmeside hvor du kan søge på din nummerplade
- http://marketnews.dk/opinion/blogs/view ... -snyd.html
her kan audi, seat og skoda også kontrollere om de er berørt. Se link nederst.
Min bil er da heldigvis for gammel, så den forurener det den skal uden snyd.
/ Christian
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Re: vw skandalen
Nu har jeg ikke min lille Lupo 3L (som også ville være for gammel alligevel), men en holdning til sagen det har jeg..
Hvis den nye opdatering/fejlretning efterlader bilen med forringede præstationer end de oplyste fra producenten (km/L, topfart, moment m.v.) så ville jeg kompenseres økonomisk!
Kortere km/L = økonomisk kompensation ved mereforbrug svarende til mit kørselsmønster for en ejerperiode på 5-7 år (normal periode for mig)
Stiger den grønne afgift afledt af forringede præstationer?! Økonomisk kompensation jf. ovenstående model.
Såfremt ovenstående ikke vil imødekommes, da ville et tilbagekøb til SMC komme på tale, da dette er DK importør!
Bilerne falder ikke i kvalitet og VW er stadig, i min optik, DAS AUTO.. Men en sådan titel forpligter overfor forbrugeren når man bliver "taget med bukserne nede"
Hvis den nye opdatering/fejlretning efterlader bilen med forringede præstationer end de oplyste fra producenten (km/L, topfart, moment m.v.) så ville jeg kompenseres økonomisk!
Kortere km/L = økonomisk kompensation ved mereforbrug svarende til mit kørselsmønster for en ejerperiode på 5-7 år (normal periode for mig)
Stiger den grønne afgift afledt af forringede præstationer?! Økonomisk kompensation jf. ovenstående model.
Såfremt ovenstående ikke vil imødekommes, da ville et tilbagekøb til SMC komme på tale, da dette er DK importør!
Bilerne falder ikke i kvalitet og VW er stadig, i min optik, DAS AUTO.. Men en sådan titel forpligter overfor forbrugeren når man bliver "taget med bukserne nede"
- Brandsen
- Stoker XVII
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Givet likes: 1 gang
- Modtaget likes: 136 gange
Re: vw skandalen
Halløj i forum,
Ved vi præcis hvad det er VW har gjort ?
Som jeg har forstået deres 'snyde' software, så genkender softwaren at nu bliver bilen testet,
og herefter modificerer parametrene som motoren kører på, sådan test resultatet bliver bedre.
Men er det grundlæggende ikke lige præcis som alle moderne diesel biler gør ?
Eksempelvis har min Mercedes knap for Comfort versus Sport opsætning, og mig bekendt betyder
det bare, at parametrene til softwaren skiftes, når der trykkes på knappen.
Trykker jeg på speederen på tilkørsel til motorvej, så går den 2.200 omdrejninger når jeg rammer 120kmt,
og holder jeg så speederen konstant, så genkender softwaren jo det, og efter et øjeblik skifter den parametre,
og sænker omdrejningerne til ca 1.800, stadig ved 120kmt
Speederen er elektronisk, og følsomheden justeres automatisk, alt efter hvor hidsig man er.
Gearkassen er elektronisk, den opdager selv om det er en Morfar eller Brian Igen Igen, der kører bilen,
og efter de første 40 gearskift, genkender den kørselsmønsteret, og indlægger selv nye skiftepunkter
for gearene, alt efter om det er Morfar eller Brian der har kørt.
Alle disse ting, comfort/sport, reduktion af omdrejninger, flytning af tidspunkt for gearskift,
vil da efter min mening have stor indfølydelse på både km/l, moment, og på partikkel udledning ??
Jeg har svært ved at tro, en flok VW ingeniører i fællesskab bevidst har sat sig for at snyde, men tror gerne,
at den automatiske optimering af parametrene til motoren måske er gået lidt for langt.
Men er der nogen kan forklare præcist hvad snydet består i ? Det er jo nok bare mig der ikke forstår det
Ved vi præcis hvad det er VW har gjort ?
Som jeg har forstået deres 'snyde' software, så genkender softwaren at nu bliver bilen testet,
og herefter modificerer parametrene som motoren kører på, sådan test resultatet bliver bedre.
Men er det grundlæggende ikke lige præcis som alle moderne diesel biler gør ?
Eksempelvis har min Mercedes knap for Comfort versus Sport opsætning, og mig bekendt betyder
det bare, at parametrene til softwaren skiftes, når der trykkes på knappen.
Trykker jeg på speederen på tilkørsel til motorvej, så går den 2.200 omdrejninger når jeg rammer 120kmt,
og holder jeg så speederen konstant, så genkender softwaren jo det, og efter et øjeblik skifter den parametre,
og sænker omdrejningerne til ca 1.800, stadig ved 120kmt
Speederen er elektronisk, og følsomheden justeres automatisk, alt efter hvor hidsig man er.
Gearkassen er elektronisk, den opdager selv om det er en Morfar eller Brian Igen Igen, der kører bilen,
og efter de første 40 gearskift, genkender den kørselsmønsteret, og indlægger selv nye skiftepunkter
for gearene, alt efter om det er Morfar eller Brian der har kørt.
Alle disse ting, comfort/sport, reduktion af omdrejninger, flytning af tidspunkt for gearskift,
vil da efter min mening have stor indfølydelse på både km/l, moment, og på partikkel udledning ??
Jeg har svært ved at tro, en flok VW ingeniører i fællesskab bevidst har sat sig for at snyde, men tror gerne,
at den automatiske optimering af parametrene til motoren måske er gået lidt for langt.
Men er der nogen kan forklare præcist hvad snydet består i ? Det er jo nok bare mig der ikke forstår det
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Re: vw skandalen
det jeg har hørt er at bilen kører færre km på literen uden den "hemmelige" software. Jeg talte med forhandler i morges, som umiddelbart ikke havde lyst til at lave et fordelagtigt (for mig that is) bytte til en lille up, som han havde stående. Så jeg venter og ser, mht. kompensation så tror jeg ikke jeg skal holde vejret.dannidines skrev:Nu har jeg ikke min lille Lupo 3L (som også ville være for gammel alligevel), men en holdning til sagen det har jeg..
Hvis den nye opdatering/fejlretning efterlader bilen med forringede præstationer end de oplyste fra producenten (km/L, topfart, moment m.v.) så ville jeg kompenseres økonomisk!
Kortere km/L = økonomisk kompensation ved mereforbrug svarende til mit kørselsmønster for en ejerperiode på 5-7 år (normal periode for mig)
Stiger den grønne afgift afledt af forringede præstationer?! Økonomisk kompensation jf. ovenstående model.
Såfremt ovenstående ikke vil imødekommes, da ville et tilbagekøb til SMC komme på tale, da dette er DK importør!
Bilerne falder ikke i kvalitet og VW er stadig, i min optik, DAS AUTO.. Men en sådan titel forpligter overfor forbrugeren når man bliver "taget med bukserne nede"
Re: vw skandalen
@Brandsen - jeg ved ikke præcist, hvad de har gjort. Det de anklages for er fusk med de reelle emmisioner, som måske/måske ikke har en økonomisk konsekvens for ejerne af bestemte vw-biler.
Er der nogen som ved om det kun gælder diesel biler?
Er der nogen som ved om det kun gælder diesel biler?
- Brandsen
- Stoker XVII
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Givet likes: 1 gang
- Modtaget likes: 136 gange
Re: vw skandalen
Halløj i forum,
Ok, jeg troede det var præcis omvendt, altså at den går længere på literen,
ved f.eks at bypass EGR ventilen helt eller delvist, men til gengæld giver
det flere partikler i udstødningen at lave bypass.
Ok, jeg troede det var præcis omvendt, altså at den går længere på literen,
ved f.eks at bypass EGR ventilen helt eller delvist, men til gengæld giver
det flere partikler i udstødningen at lave bypass.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
-
- Stoker XIX
- Indlæg: 5479
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Givet likes: 405 gange
- Modtaget likes: 423 gange
Re: vw skandalen
Først fik vw en ny chef der kom fra Daimler, han mente at vw skulle købe indsprøjtning/motorstyring mv. hos bosch. Der havde udviklet et system, så motorene kunne overholde den ny 6 norm. Det system brugte Daimler nemlig.
Det ville vw ikke, de ville udvikle deres eget, så de spyttede milliarder i at udvikling af motorer.
Da de var færdige kunne motoren ikke overholde den nye norm.
Hvad gør man så ?
smider ny udviklingerne væk, og begynder forfra, eller snyder....
Det blev så snyd
Til at starte med lavede de bare et simpelt program der ændrede motorstyringen når forhjulende drejede mens baghjulende stod stille (bilen stod på rullefelt) Men amerikanerne opdagede at der ikke var overensstemmelse mellem bilernes reelle forurening, og det der blev målt på en teststand. Så de fik rullefelter hvor baghjulende også drejede. Så måtte vw ændre softwaren. Testen blev nemlig foretaget ved bestemte barometertryk, og temperatur, samt at testen kørte i bestemte cykuser (op til xx km/t i xx min, så bremse, så op til xx km i timen, så længe) Vw lavede så et stykke software der kunne genkende disse parametre, og så ændre softwaren, når de var tilstede.
http://ing.dk/artikel/aviser-vw-ville-h ... ogi-179252
Vw har i øvrigt ændret softwaren minimum 4 gange, da der er forskellige motortyper, og opgraderinger af eksisterende motortyper
http://ing.dk/artikel/medie-volkswagen- ... are-179601
VW havde lavet en kæmpe markedsføringskampange i usa, hvor de havde markedsført deres dieselbiler som et langt grønnere og mere milijøvenligt end benzin
Svindlen blev opdaget ved at der var et universitet der havde fået 50.000 usd til at forske i hvor meget mindre forurening der ville komme i usa, hvis alle gik over til at køre diesel. De ville egentligt have undersøgt BMW eller mercedes. Men de var for dyre og leje. Så de tog og lejede en Vw og kørte over usa. Med det formål at at bevise hvor meget forurening der kunne spares hvis alle kørte diesel.
De blev noget overraskede da de så resultatet af deres målinger.
Først prøvede wv at forklare at deres bil måtte have været fejlbehæftet, men de prøvede med flere biler.
Så skrev wv at dere diesel modeller skulle have deres software opdateret, men der rullede sagen allerede
Det ville vw ikke, de ville udvikle deres eget, så de spyttede milliarder i at udvikling af motorer.
Da de var færdige kunne motoren ikke overholde den nye norm.
Hvad gør man så ?
smider ny udviklingerne væk, og begynder forfra, eller snyder....
Det blev så snyd
Til at starte med lavede de bare et simpelt program der ændrede motorstyringen når forhjulende drejede mens baghjulende stod stille (bilen stod på rullefelt) Men amerikanerne opdagede at der ikke var overensstemmelse mellem bilernes reelle forurening, og det der blev målt på en teststand. Så de fik rullefelter hvor baghjulende også drejede. Så måtte vw ændre softwaren. Testen blev nemlig foretaget ved bestemte barometertryk, og temperatur, samt at testen kørte i bestemte cykuser (op til xx km/t i xx min, så bremse, så op til xx km i timen, så længe) Vw lavede så et stykke software der kunne genkende disse parametre, og så ændre softwaren, når de var tilstede.
http://ing.dk/artikel/aviser-vw-ville-h ... ogi-179252
Vw har i øvrigt ændret softwaren minimum 4 gange, da der er forskellige motortyper, og opgraderinger af eksisterende motortyper
http://ing.dk/artikel/medie-volkswagen- ... are-179601
VW havde lavet en kæmpe markedsføringskampange i usa, hvor de havde markedsført deres dieselbiler som et langt grønnere og mere milijøvenligt end benzin
Svindlen blev opdaget ved at der var et universitet der havde fået 50.000 usd til at forske i hvor meget mindre forurening der ville komme i usa, hvis alle gik over til at køre diesel. De ville egentligt have undersøgt BMW eller mercedes. Men de var for dyre og leje. Så de tog og lejede en Vw og kørte over usa. Med det formål at at bevise hvor meget forurening der kunne spares hvis alle kørte diesel.
De blev noget overraskede da de så resultatet af deres målinger.
Først prøvede wv at forklare at deres bil måtte have været fejlbehæftet, men de prøvede med flere biler.
Så skrev wv at dere diesel modeller skulle have deres software opdateret, men der rullede sagen allerede