Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med migatronic svejser

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Plektor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 04 mar 2014 22:10
Mit fyr: Scotte 16kw m blackstar kedel
Areal: 170 ca
Brændsel: Træpiller

Problemer med migatronic svejser

Indlæg af Plektor » 20 jun 2015 22:00

Hej alle. Jeg prøver lige om der ikke skulle være en af jer der kan svare på nedenstående. Jeg har blot sakset mailen jeg lige har skrevet til migatronic, ind her. Håber en af jer kan hjælpe:

Hej migatronic.

Jeg har netop erhvervet mig en brugt svejser produceret af jer (der står 2001 inde ved trådrullen)
Det er en automig 273 og jeg har et lille problem med den.

Da jeg kom hjem med den skulle den jo prøves, så jeg sætter den til strøm, tjekker jeg at tråden kan køre ud (det kan den), og den lægger herefter fint en svejsning på ca 10 cm. Da jeg ikke havde mulighed for at teste svejseren hvor jeg købte den (auktion), var jeg naturligvis lettet over den virkede. Jeg ville lige give den en svejsesøm mere inden jeg farer ud og køber en hjelm, men så er der noget galt.

Den kører ikke tråd ud. Håndtaget virker, og der er (når jeg trykker på håndtaget) strøm i "spidsen" som tråden kommer ud af i håndtaget, og den leverer også CO2 derned. Jeg kan se at den lille motor der sidder og skal snurre tråden ud, slet ikke kører rundt. Jeg har prøvet at måle på ledningen der går til motoren, og uden jeg ved om mit voltmeter står rigtigt (jeg er ikke så teknisk til sådan noget finelektronik) så synes jeg altså der sker lidt når jeg trykker på håndtaget.

Lige nu er det altså sådan at når jeg trykker på håndtaget, og holder knappen inde, så klikker svejseren i relæet, og når jeg slipper håndtaget så klikker den igen. (Jeg ved ikke om den skal det?) men tråden køres ikke.

Tror i det kan være den lille trådmotor, eller noget andet der er galt? Måske jeg kan teste denne ved at sætte den på et batteri? (Har jeg ikke prøvet) Måske mit kraftstik? (På den anden side så har den jo virket i det kraftstik, og der er ikke gået nogle sikringer). Begge de 2 glassikringer er intakte, og printpladen bag ved kontrolpanelet ser fint ud - det er i hvert fald ikke svedent (tog det af for tænkte om det var en sikring her). Generelt er svejseværket meget pænt og rent indvendigt.

Den reservedel som i mener der kunne mangle/være defekt, kan den fåes, og hvor? Hvis i har den hvad tager i så for den? Trådmotoren har nr 73410140

Jeg vil se meget frem til at høre fra jer.

Mvh


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Problemer med migatronic svejser

Indlæg af Flammen » 20 jun 2015 22:30

når du hæver strømstyrken, så skal trådfremføringen tilpasses. tror du har haft et burnback, dvs tråden er brændt tilbage i kobberdysen. kan somregel brækkes fri med en skævbider, og i slemme tilfælde slibes fri med vinkelsliber/båndpudser.

ps, allierer dig med en kyndig svejser, og få de mest basale fif

iøvrigt et rigtigt fint svejseværk til fleste opgaver.

Plektor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 04 mar 2014 22:10
Mit fyr: Scotte 16kw m blackstar kedel
Areal: 170 ca
Brændsel: Træpiller

Re: Problemer med migatronic svejser

Indlæg af Plektor » 20 jun 2015 22:45

Flammen skrev:når du hæver strømstyrken, så skal trådfremføringen tilpasses. tror du har haft et burnback, dvs tråden er brændt tilbage i kobberdysen. kan somregel brækkes fri med en skævbider, og i slemme tilfælde slibes fri med vinkelsliber/båndpudser.

ps, allierer dig med en kyndig svejser, og få de mest basale fif

iøvrigt et rigtigt fint svejseværk til fleste opgaver.


Tak for svar. Vil lige præcisere noget. :-)
Tråden ER hevet ud, og motoren kører slet ikke rundt, så jeg kan ikke "feede" tråden tilbage i slangen.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Problemer med migatronic svejser

Indlæg af Alex fs » 20 jun 2015 23:07

Har du prøvet at løsne rullen helt og se om den så kører? Motoren skal have 220 volt mener jeg.
Tjek dit stik, sidder alle ledninger godt? Især nullen, den kan ikke køre uden nul
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Plektor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 04 mar 2014 22:10
Mit fyr: Scotte 16kw m blackstar kedel
Areal: 170 ca
Brændsel: Træpiller

Re: Problemer med migatronic svejser

Indlæg af Plektor » 20 jun 2015 23:27

Alex fs skrev:Har du prøvet at løsne rullen helt og se om den så kører? Motoren skal have 220 volt mener jeg.
Tjek dit stik, sidder alle ledninger godt? Især nullen, den kan ikke køre uden nul
Der er ingen rulle i nu. Det er den lille motor der "griber" tråden jeg tænkte det kunne være galt med. Jeg kommer lige derudefra, og jeg har prøvet at pille den lille motor ud, og sat den på et 12 v batteri, og så snurrer den fint, så det er ikke den der er noget galt med.
Jeg undrer mig over relæet i svejseren. Når jeg trykker på knappen (på håndtaget) så slår relæet til men slår tilbage igen med det samme selvom jeg holder knappen inde (jeg kan se der er noget Hvidt plastic inde i relæet der bliver slået tilbage når jeg trykker, men det ryger ud igen med det samme selvom jeg holder knappen inde). Når jeg slipper knappen "slår" relæet frem og tilbage en gang mere. Er det rigtig opførsel for et relæ?


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Problemer med migatronic svejser

Indlæg af Flammen » 21 jun 2015 00:03

du har måske fået aktiveret "punktsvejsning" med timer på den laveste værdi

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Problemer med migatronic svejser

Indlæg af john m » 21 jun 2015 19:22

Jeg har en migatronic 180 som gjorde det samme i sidste uge det jeg gjorde var at påvirke det stykke plastik på
relæ/kontaktor ved at trykke den i bund flere gange (uden strøm på)så virkede den igen, jeg tror det er kontakt fladerne
der irrer når svejseren bliver brugt for sjældent. Måske lidt kontakt spray kunne hjælpe, relæ/kontaktor kan jo også være
defekt.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Problemer med migatronic svejser

Indlæg af Flammen » 21 jun 2015 23:17

@john m
det er netop er kendt problem, at kontaktoren er et svagt punkt på de mindre migatronic.
forstår bare ikke at kontaktoren i dette tilfælde selv slippe igen, for det oplevede jeg ikke. her blev den inde, men der skete ikke noget.
helt klart en fejlkilde @Plektor bør undersøge


Besvar