Side 1 af 9

Automatgear og brændstoføkonomi

: 18 okt 2014 10:58
af martin_b
Min trofaste gamle Mondeo 1,8 fra 1994 er død, så nu skal der findes ny.

Særligt konen er brændt varm på en Ford C-Max fra 2007 diesel - men den har automatgear.

Er der nogen der har praksis-erfaring med automatgear og kan fortælle mig, om sådan en automater har væsentligt dårligere brændstoføkonomi end en med manuelt gear?

Og i bekræftende fald: hvorfor? Når man når cruise-hastighed, så er man vel der, uanset om gearene undervejs har været skiftet automatisk? Eller bliver der på en eller anden måde kontinuerligt taget effekt ud af motoren pga. automatgearet?

Automatgear og brændstoføkonomi

: 18 okt 2014 11:48
af newpas
Kører selv med automatgear. Det er 5år gl. Det siges at de nyeste har mindre modstand i gearekassen, de gamle tager nok 3-5HK. Men så er der jo det med køremønster. Manuelt gear bliver ikke altid skiftet optimalt. Måske kører man den lidt højere op i omdrejninger før man skifter. Det sker jo ikke med auto og man er heller ikke så tilbøjelig til at accelerere. Så jeg tror at slutforbruget er nogenlunde det samme. Og så skal man jo også give et lille plus for kørekomforten! Især hvis fører ikke er så (erfaren!!). Den vil jeg godt betale lidt for også.

Automatgear og brændstoføkonomi

: 18 okt 2014 11:49
af jopa
Har haft biler med tomatgear og ja de skulle vistnok være en smule tørstigere men ikke noget jeg har bemærket da jeg altid foretrækker store biler (komfort)

Noget andet er prisen for rep af automatgear som er meeeeget dyrt.

Automatgear og brændstoføkonomi

: 18 okt 2014 11:58
af svsommer
Hvilken type automat er det

Automatgear og brændstoføkonomi

: 18 okt 2014 12:01
af newpas
Ve ik! Hyundai i20

Automatgear og brændstoføkonomi

: 18 okt 2014 12:13
af martin_b
svsommer skrev:Hvilken type automat er det
Det er Fords "Powershift" - dvs. et dobbeltkoblingsgear.

Automatgear og brændstoføkonomi

: 18 okt 2014 13:40
af svsommer
martin_b skrev:Min trofaste gamle Mondeo 1,8 fra 1994 er død, så nu skal der findes ny.

Særligt konen er brændt varm på en Ford C-Max fra 2007 diesel - men den har automatgear.

Er der nogen der har praksis-erfaring med automatgear og kan fortælle mig, om sådan en automater har væsentligt dårligere brændstoføkonomi end en med manuelt gear?

Og i bekræftende fald: hvorfor? Når man når cruise-hastighed, så er man vel der, uanset om gearene undervejs har været skiftet automatisk? Eller bliver der på en eller anden måde kontinuerligt taget effekt ud af motoren pga. automatgearet?
Jeg vil ikke tro den har det store mere forbrug med Powershift ved modereret kørsel.
Men C-max uha pas nu på 1,6 psa motor.
Hvad har den på klokken?

Automatgear og brændstoføkonomi

: 18 okt 2014 14:13
af martin_b
svsommer skrev: Men C-max uha pas nu på 1,6 psa motor.
Hvad har den på klokken?
Hvad skal jeg passe på? Husk på, at du ikke taler med en mekaniker ;)

Den har kørt ca. 200.000 km.

Automatgear og brændstoføkonomi

: 18 okt 2014 14:15
af svsommer
martin_b skrev:
Hvad skal jeg passe på? Husk på, at du ikke taler med en mekaniker ;)

Den har kørt ca. 200.000 km.
1,6psa defekte turbolader

Automatgear og brændstoføkonomi

: 18 okt 2014 14:20
af MichaelK