Ingen diesel til nye mikrobiler

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af pejle »

og det var så nok kun polo'en der var med TSI motor :-)

Du kom mig i forkøbet Tom. Nå men jeg opdatere lige min viden og prøver lidt nye turbo benzin biler.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af HR LUCCA »

pejle skrev:Ja Tom jeg mener at de lyder som en sæk møtrikker der rasler rundt i olie i bunden af en blik kasse, nogle gange med mere eller mindre olie. Det mener jeg så også min diesel gør de første 10km (dog nok ikke helt til sammenligning med de biler vi taler om her). Det er jo ikke når den får noget at leve af, men når man kører den som man skal for at den går bare lidt efter de km/l den skal - jeg har desværre ikke rigtig prøvet noget i nyere tid der ikke skraldede. Husk nu at jeg siger at en diesel larmer mere end en benzin, og at det bare ikke er kønt for den ene eller den anden.

Jeg har da ikke prøvet alverdens små biler - det var blot en vildfarelse jeg havde på et tidspunkt (troede selv på at jeg skulle have en). Jeg har prøvet lidt af hvert, som UP, Polo, 107, Aygo, svigerfars i20. Iøvrigt helt enig med hensyn til ydelse - det er da fantastisk så meget man kan få ud af de små motorer.

p.s. jeg er et levn - savner en V8 eller R6 - skal blot have fundet det rigtige bånd :-)
Synd du ikke prøvede Fords 3 cylindere Eco Boost motor den der bla ligger i Fiestaen den er jeg inponeret over :) man føler ikke den er 3 cylinderet ,0g når den får noget pedal syntes jeg den lyder som en rå 6 cylinderet icon_cheesygrin.gif ,ja det er lidt vildt man kan hive langt over 100 hk ud af så små motorer og de går så langt på literen :wink:
Ps har ikke noget Ford og gøre , men har lige været ude og prøve alle de mindre/billige biler for min gamle mor icon_cheesygrin.gif , kan oplyse det tager ca 2 dage icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Lau »

Alternativ til mikrobil, en minibil - citroen c3 1.4 hdi, jeg er slet ikke til franske biler, men for pokker den gør det godt.

Min makkers c3'er går, ved landevejskørsel, altid over 25 km/l..
nemocharley

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af nemocharley »

ja der er en del diesel versioner når man går op i miniklassen - jeg prøvekørte en Nissan Note forleden, som også var helt fin. Har Berlingo lige nu, haft en pegeout tidligere, og tror min tid med Citroen eller Pegeout er ovre.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Tom_AT »

HR LUCCA skrev:
Synd du ikke prøvede Fords 3 cylindere Eco Boost motor den der bla ligger i Fiestaen den er jeg inponeret over :) man føler ikke den er 3 cylinderet ,0g når den får noget pedal syntes jeg den lyder som en rå 6 cylinderet icon_cheesygrin.gif ,ja det er lidt vildt man kan hive langt over 100 hk ud af så små motorer og de går så langt på literen :wink:
Ps har ikke noget Ford og gøre , men har lige været ude og prøve alle de mindre/billige biler for min gamle mor icon_cheesygrin.gif , kan oplyse det tager ca 2 dage icon_cheesygrin.gif
Og nu kommer den bette 1.0 Ecoboost endda i en fiesta med 130 hypper. Det er sgu lidt vildt. Jeg har læst noget med at den skulle kunne klare op til 180hk. Og ford har endda smidt den i en Formel Ford racer og pumpet den til 220 hypper. Det er sgu vildt :)

nemocharley

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af nemocharley »

For mig bliver det nok diesel pga. de mange ture over 40km. Jeg har godt nok hørt nogen sige at de xtra omkostninger ved at have dieselbil, æder den billigere diesel op - ved ikke om det passer.

Er der i øvrigt nogen som har prøvet at køre i den lille Toyota IQ med diesel motoren? Jeg prøvekørte en i 2012 og var selv ret begejstret for den lille bil.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Lintz »

nemocharley skrev:For mig bliver det nok diesel pga. de mange ture over 40km. Jeg har godt nok hørt nogen sige at de xtra omkostninger ved at have dieselbil, æder den billigere diesel op - ved ikke om det passer.

Er der i øvrigt nogen som har prøvet at køre i den lille Toyota IQ med diesel motoren? Jeg prøvekørte en i 2012 og var selv ret begejstret for den lille bil.
Kan nu ikke se at det skulle være dyrere at køre diesel frem for benzin mht driftsomkostninger. De seks sidste biler jeg har haft har været diesel. Ingen mikro/mini biler iblandt. Det har været Hiace - Passat - peugeot 305 - 2 x 307 og nu 5008. Ingen af disse biler har haft "ekstra-omkostninger" fordi de var drevet af diesel. De har ikke været brugt til daglig pendler-transport og har kørt et hav af småture.
- så hvorfor vælger jeg så diesel. Er nok lidt hjerneskadet på det punkt - kan godt lide måden som de arbejder og leverer momentet på. Samt at de altid har kørt med færre omdrejninger en sammenlignelige benzinmotore.konen har også altid været glad for dem. Især fordi de ikke er så følsomme på koblingspunktet.

IQ har jeg aldrig kørt, men sybes at det er en lille (vistnok dyr) fætter. Mener at have læst at den er klart bedre en Smart.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
nemocharley

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af nemocharley »

Vi har også kun haft diesel-biler, så for os er der nok noget vane i det også.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Tom_AT »

Lintz skrev:
Kan nu ikke se at det skulle være dyrere at køre diesel frem for benzin mht driftsomkostninger. De seks sidste biler jeg har haft har været diesel. Ingen mikro/mini biler iblandt. Det har været Hiace - Passat - peugeot 305 - 2 x 307 og nu 5008. Ingen af disse biler har haft "ekstra-omkostninger" fordi de var drevet af diesel. De har ikke været brugt til daglig pendler-transport og har kørt et hav af småture.
- så hvorfor vælger jeg så diesel. Er nok lidt hjerneskadet på det punkt - kan godt lide måden som de arbejder og leverer momentet på. Samt at de altid har kørt med færre omdrejninger en sammenlignelige benzinmotore.konen har også altid været glad for dem. Især fordi de ikke er så følsomme på koblingspunktet.

IQ har jeg aldrig kørt, men sybes at det er en lille (vistnok dyr) fætter. Mener at have læst at den er klart bedre en Smart.
Men det er jo netop en sammenligning som kun gør sig gældende hvis man sammenligner med ældre suge-benzinmotorer.
Det fede ved de nye turbo-benzinmotorer er jo netop at de har max moment til rådighed allerede fra lave omdr, og det forsætter helt op til begrænseren. Det vil i realiteten sige du har langt flere omdrejninger at gøre med end i en dieselmotor, hvor du typisk har fra 1500-4000 omdr at gøre med. For vores Ford vedkommende kan jeg snildt ligge i 6. gear med 60 km/t uden den siger underlige lyde. Og derfra accelerere op. Ingen dieselmotor er så smidig. i hvertfald ikke en der er til at betale ;)

Men det er klart, kører man rigtigt mange km er der bedre økonomi i at køre diesel. Men behøver alt dreje sig om økonomi? Hvad med køreglæde? Jeg synes personligt en turbo-benzin er langt sjovere at køre end diesel. Den kan sejtrække som en diesel hvis den skal. Og kan uden problemer prygles hvis man vil køre lidt sjovt. Ja og så er de også billigere i grøn ejerafgift end diesel :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Lintz »

Tom_AT skrev:
Men det er jo netop en sammenligning som kun gør sig gældende hvis man sammenligner med ældre suge-benzinmotorer.
Det fede ved de nye turbo-benzinmotorer er jo netop at de har max moment til rådighed allerede fra lave omdr, og det forsætter helt op til begrænseren. Det vil i realiteten sige du har langt flere omdrejninger at gøre med end i en dieselmotor, hvor du typisk har fra 1500-4000 omdr at gøre med. For vores Ford vedkommende kan jeg snildt ligge i 6. gear med 60 km/t uden den siger underlige lyde. Og derfra accelerere op. Ingen dieselmotor er så smidig. i hvertfald ikke en der er til at betale ;)

Men det er klart, kører man rigtigt mange km er der bedre økonomi i at køre diesel. Men behøver alt dreje sig om økonomi? Hvad med køreglæde? Jeg synes personligt en turbo-benzin er langt sjovere at køre end diesel. Den kan sejtrække som en diesel hvis den skal. Og kan uden problemer prygles hvis man vil køre lidt sjovt. Ja og så er de også billigere i grøn ejerafgift end diesel :)
Og hvilken Ford motor snakker vi om her - Tom. Er det Ford Focus 1.6 ecoboost med hvor mange heste ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar