Lintz skrev:
Du skriver også selv at det skal være sammenlignelige motorer oog hvis du mener at sådan en ecoboost er så meget bedre end diesel skal du da sammeligne den med mindst en 150 eller 170 hk diesel - og så mener du altså sådan en diesel fætter ikke kan trække op fra 60 i højste gear. Min 150 hk PsaDiesel har da ingen problem. Ej heller med max campingvognsvægt på krogen samt god motorvejsfart (rigtig god) 6. Gear de fleste steder og en enkelt nedgearing for at klare en bakke som Ejer Bavnehøj. Men så holder den også hastigheden til tops. Måske - Tom - du skulke prøve en ordentlig diesel :-) Den 115 hk diesel som ligger i min 2.5 år gamle Ford Cmax imponerer squ ikke.
Hvordan de helt små diesel klarer sig i forhold til sådan en 1.0 ecoboost har jeg ingen anelse om.
Vi kan godt blive enige om at den 115hk PSA diesel ford bruger ikke er vildt imponerende. Men vi er jo nødt til at sammenligne på bilens pris. Og for Fords vedkommende koster en 1.6 Ecoboost og en 1.6 turbo diesel ca det samme. En 2.0 turbo-diesel er langt dyrere. Og jeg synes ikke det er nogen rar oplevelse at hente en dieselmotor helt ende fra 1000 omdr i 6. gear. Alt for mange har slet ikke ladetryk til at trække noget.
Jeg har skam prøvet masser af dieselbiler, store og små. Både Ford, VW, fransk osv. Og der er altså visse ting der er fælles for en dieselmotor. Fx at de intet kan uden ladetryk. Så går det hele i stå. Og at de totalt mister pusten når du kommer op omkring 4000 omdr. De fleste benzinmotorer forsætter gladeligt til omkring 6500 omdr, eller mere.
Jeg kan som tidligere nævnt sagtens se det fornuftige i en diesel. Turbobenzin er bare så meget sjovere, og kan det samme som en diesel, og det endda ofte billigere i indkøb. Men selvfølgelig på bekostning af lidt brændstof.
Vi kan da godt sammenligne en Golf 1.4 TSI 140 hk med en Golf 2.0 TDI 150hk. TSI'en er ca 50.000 billigere i indkøb, koster ca 1500,- mindre i årligt afgift og er marginalt hurtigere 0-100. Og det endda på trods af den har 10 hk mindre at gøre med. Det selvfølgelig fordi den vejer knap ca 90 kg mere. Men det er 90 kg ekstra der ligger direkte ovenpå forakslen, hvilket gør den mindre velkørende.
Og der kan altså køres en del km for den merpris på 50.000,-
For Ford Focus' vedkommende er det ikke helt så udtalt. En 140hk diesel er en tand langsommere end 150hk ecoboost, og koster så også kun 25.000,- mere. Til gengæld koster den 2800,- mere årligt i afgift.
Der er selvfølgelig noget religion i det. Men alt for mange sværger stadig til diesel, uden egentlig overhovedet at have prøvet en moderne turbo-benzin. Jeg tror de ville blive overrasket.