Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ingen diesel til nye mikrobiler

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Tom_AT » 27 jul 2014 13:22

Lintz skrev:
Og hvilken Ford motor snakker vi om her - Tom. Er det Ford Focus 1.6 ecoboost med hvor mange heste ?
Yes, med 150 hk.
Men hvor mange hypper er jo i princippet ligemeget. Det er måden hvorpå de bliver leveret. Det samme gør sig gældende med 1.0 Ecoboost. Selv i 100hk udgaven trækker den langt mere smidigt end end 1.6 turbo-diesel.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Lintz » 27 jul 2014 14:07

Tom_AT skrev:
Yes, med 150 hk.
Men hvor mange hypper er jo i princippet ligemeget. Det er måden hvorpå de bliver leveret. Det samme gør sig gældende med 1.0 Ecoboost. Selv i 100hk udgaven trækker den langt mere smidigt end end 1.6 turbo-diesel.
Du skriver også selv at det skal være sammenlignelige motorer oog hvis du mener at sådan en ecoboost er så meget bedre end diesel skal du da sammeligne den med mindst en 150 eller 170 hk diesel - og så mener du altså sådan en diesel fætter ikke kan trække op fra 60 i højste gear. Min 150 hk PsaDiesel har da ingen problem. Ej heller med max campingvognsvægt på krogen samt god motorvejsfart (rigtig god) 6. Gear de fleste steder og en enkelt nedgearing for at klare en bakke som Ejer Bavnehøj. Men så holder den også hastigheden til tops. Måske - Tom - du skulke prøve en ordentlig diesel :-) Den 115 hk diesel som ligger i min 2.5 år gamle Ford Cmax imponerer squ ikke.
Hvordan de helt små diesel klarer sig i forhold til sådan en 1.0 ecoboost har jeg ingen anelse om.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Tom_AT » 27 jul 2014 15:16

Lintz skrev:
Du skriver også selv at det skal være sammenlignelige motorer oog hvis du mener at sådan en ecoboost er så meget bedre end diesel skal du da sammeligne den med mindst en 150 eller 170 hk diesel - og så mener du altså sådan en diesel fætter ikke kan trække op fra 60 i højste gear. Min 150 hk PsaDiesel har da ingen problem. Ej heller med max campingvognsvægt på krogen samt god motorvejsfart (rigtig god) 6. Gear de fleste steder og en enkelt nedgearing for at klare en bakke som Ejer Bavnehøj. Men så holder den også hastigheden til tops. Måske - Tom - du skulke prøve en ordentlig diesel :-) Den 115 hk diesel som ligger i min 2.5 år gamle Ford Cmax imponerer squ ikke.
Hvordan de helt små diesel klarer sig i forhold til sådan en 1.0 ecoboost har jeg ingen anelse om.
Vi kan godt blive enige om at den 115hk PSA diesel ford bruger ikke er vildt imponerende. Men vi er jo nødt til at sammenligne på bilens pris. Og for Fords vedkommende koster en 1.6 Ecoboost og en 1.6 turbo diesel ca det samme. En 2.0 turbo-diesel er langt dyrere. Og jeg synes ikke det er nogen rar oplevelse at hente en dieselmotor helt ende fra 1000 omdr i 6. gear. Alt for mange har slet ikke ladetryk til at trække noget.

Jeg har skam prøvet masser af dieselbiler, store og små. Både Ford, VW, fransk osv. Og der er altså visse ting der er fælles for en dieselmotor. Fx at de intet kan uden ladetryk. Så går det hele i stå. Og at de totalt mister pusten når du kommer op omkring 4000 omdr. De fleste benzinmotorer forsætter gladeligt til omkring 6500 omdr, eller mere.

Jeg kan som tidligere nævnt sagtens se det fornuftige i en diesel. Turbobenzin er bare så meget sjovere, og kan det samme som en diesel, og det endda ofte billigere i indkøb. Men selvfølgelig på bekostning af lidt brændstof.

Vi kan da godt sammenligne en Golf 1.4 TSI 140 hk med en Golf 2.0 TDI 150hk. TSI'en er ca 50.000 billigere i indkøb, koster ca 1500,- mindre i årligt afgift og er marginalt hurtigere 0-100. Og det endda på trods af den har 10 hk mindre at gøre med. Det selvfølgelig fordi den vejer knap ca 90 kg mere. Men det er 90 kg ekstra der ligger direkte ovenpå forakslen, hvilket gør den mindre velkørende.
Og der kan altså køres en del km for den merpris på 50.000,-

For Ford Focus' vedkommende er det ikke helt så udtalt. En 140hk diesel er en tand langsommere end 150hk ecoboost, og koster så også kun 25.000,- mere. Til gengæld koster den 2800,- mere årligt i afgift.

Der er selvfølgelig noget religion i det. Men alt for mange sværger stadig til diesel, uden egentlig overhovedet at have prøvet en moderne turbo-benzin. Jeg tror de ville blive overrasket.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Lintz » 27 jul 2014 19:50

Tom_AT skrev:
Vi kan godt blive enige om at den 115hk PSA diesel ford bruger ikke er vildt imponerende. Men vi er jo nødt til at sammenligne på bilens pris. Og for Fords vedkommende koster en 1.6 Ecoboost og en 1.6 turbo diesel ca det samme. En 2.0 turbo-diesel er langt dyrere. Og jeg synes ikke det er nogen rar oplevelse at hente en dieselmotor helt ende fra 1000 omdr i 6. gear. Alt for mange har slet ikke ladetryk til at trække noget.

Jeg har skam prøvet masser af dieselbiler, store og små. Både Ford, VW, fransk osv. Og der er altså visse ting der er fælles for en dieselmotor. Fx at de intet kan uden ladetryk. Så går det hele i stå. Og at de totalt mister pusten når du kommer op omkring 4000 omdr. De fleste benzinmotorer forsætter gladeligt til omkring 6500 omdr, eller mere.

Jeg kan som tidligere nævnt sagtens se det fornuftige i en diesel. Turbobenzin er bare så meget sjovere, og kan det samme som en diesel, og det endda ofte billigere i indkøb. Men selvfølgelig på bekostning af lidt brændstof.

Vi kan da godt sammenligne en Golf 1.4 TSI 140 hk med en Golf 2.0 TDI 150hk. TSI'en er ca 50.000 billigere i indkøb, koster ca 1500,- mindre i årligt afgift og er marginalt hurtigere 0-100. Og det endda på trods af den har 10 hk mindre at gøre med. Det selvfølgelig fordi den vejer knap ca 90 kg mere. Men det er 90 kg ekstra der ligger direkte ovenpå forakslen, hvilket gør den mindre velkørende.
Og der kan altså køres en del km for den merpris på 50.000,-

For Ford Focus' vedkommende er det ikke helt så udtalt. En 140hk diesel er en tand langsommere end 150hk ecoboost, og koster så også kun 25.000,- mere. Til gengæld koster den 2800,- mere årligt i afgift.

Der er selvfølgelig noget religion i det. Men alt for mange sværger stadig til diesel, uden egentlig overhovedet at have prøvet en moderne turbo-benzin. Jeg tror de ville blive overrasket.
Tom - Jeg tror at vi begge er en smule "hjerneskadet" hvad angår biler/motorer - og det er der nok ikke noget galt i - bare det ikke bliver fanatisk. Jeg er glad for diesel. Isæe fra Psa, som jeg synes laver gode motorer.
Du har mange gange fremhævet Ford og ecoboost motoren.
Jeg har haft to stk C-max firmamæssigt. Den første med Psa 140 hk diesel og den jeg har nu med 115 hk som jeg egentlig mente var Fords egen.
Men hvis det er en Psa adskiller den sig milevidt fra den gamle 110 hk son lå i vores Peugeot 307. Og det er absolut ikke til det bedre. Jeg har aldrig oolevet en diesel trække så overbevisende i forhold til hk antal og samtidig have så lavt et brændstofforbrug.

Du skriver at det er lidt fedt at disse ecoboost kan gå op til 6500 omdrejninger hvor diesel typisk stopper ved 4000.
- OG.
Hvis du får max moment længe før er det da ligegyldigt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af triumph » 27 jul 2014 20:23

Jeg har kørt Honda Civic 1,6 diesel. Den er fed. næsten lige så omdrejningsområde som en turbobenzin. og med fedt bundtræk


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Tom_AT » 27 jul 2014 20:28

Lintz skrev:
Tom - Jeg tror at vi begge er en smule "hjerneskadet" hvad angår biler/motorer - og det er der nok ikke noget galt i - bare det ikke bliver fanatisk. Jeg er glad for diesel. Isæe fra Psa, som jeg synes laver gode motorer.
Du har mange gange fremhævet Ford og ecoboost motoren.
Jeg har haft to stk C-max firmamæssigt. Den første med Psa 140 hk diesel og den jeg har nu med 115 hk som jeg egentlig mente var Fords egen.
Men hvis det er en Psa adskiller den sig milevidt fra den gamle 110 hk son lå i vores Peugeot 307. Og det er absolut ikke til det bedre. Jeg har aldrig oolevet en diesel trække så overbevisende i forhold til hk antal og samtidig have så lavt et brændstofforbrug.

Du skriver at det er lidt fedt at disse ecoboost kan gå op til 6500 omdrejninger hvor diesel typisk stopper ved 4000.
- OG.
Hvis du får max moment længe før er det da ligegyldigt.
Der er ikke noget galt i at være lidt motor-hjerneskadet :D
at have flere omdrejninger til rådighed betyder jo ikke det helt vilde til daglig morfar kørsel. Men det gør jo at du har lidt mere at lege med hvis man skal køre lidt frisk kørsel :)
Jeg fremhæver gerne Fords Ecoboost motorer da jeg synes det er en række utroligt lækre motorer. Men VWs TSI motorer og nu også franskmændenes udgave gør jo ca det samme. Måske du skulle tage ud og prøve en :)

nemocharley

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af nemocharley » 27 jul 2014 20:30

Min svoger har den nye honda civic som du nævner Triumph - den er fed, jeg er helt enig.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Ollii » 27 jul 2014 21:58

Tom_AT skrev:
Der er ikke noget galt i at være lidt motor-hjerneskadet :D
at have flere omdrejninger til rådighed betyder jo ikke det helt vilde til daglig morfar kørsel. Men det gør jo at du har lidt mere at lege med hvis man skal køre lidt frisk kørsel :)
Jeg fremhæver gerne Fords Ecoboost motorer da jeg synes det er en række utroligt lækre motorer. Men VWs TSI motorer og nu også franskmændenes udgave gør jo ca det samme. Måske du skulle tage ud og prøve en :)
Hov hov Tom du glemmer rent Fiat der allerede kom med konceptet midt i 80.erne desværre var resten af uno'en ikke helt så lækker.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Tom_AT » 27 jul 2014 22:31

Ollii skrev:
Hov hov Tom du glemmer rent Fiat der allerede kom med konceptet midt i 80.erne desværre var resten af uno'en ikke helt så lækker.

Mvh.
Dengang var jeg jo kun en bette vårunge der kun lige havde lært at gå :D

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Ingen diesel til nye mikrobiler

Indlæg af Dunas » 28 jul 2014 16:52

Tom_AT skrev:
Men det er jo netop en sammenligning som kun gør sig gældende hvis man sammenligner med ældre suge-benzinmotorer.
Det fede ved de nye turbo-benzinmotorer er jo netop at de har max moment til rådighed allerede fra lave omdr, og det forsætter helt op til begrænseren. Det vil i realiteten sige du har langt flere omdrejninger at gøre med end i en dieselmotor, hvor du typisk har fra 1500-4000 omdr at gøre med. For vores Ford vedkommende kan jeg snildt ligge i 6. gear med 60 km/t uden den siger underlige lyde. Og derfra accelerere op. Ingen dieselmotor er så smidig. i hvertfald ikke en der er til at betale ;)

Men det er klart, kører man rigtigt mange km er der bedre økonomi i at køre diesel. Men behøver alt dreje sig om økonomi? Hvad med køreglæde? Jeg synes personligt en turbo-benzin er langt sjovere at køre end diesel. Den kan sejtrække som en diesel hvis den skal. Og kan uden problemer prygles hvis man vil køre lidt sjovt. Ja og så er de også billigere i grøn ejerafgift end diesel :)
Her tager du total fejl.... Det er jo noget være sludder du kommer med, det har ikke en skid med omdrejning, at gøre. Det er momentet
NM samme med HK der fortæller hvor hurtig/stærk bilens motor er. Alle diesel biler kan gå til 4500 omdrejninger.
Du kan sagtens få en rigtig fed dieselmotor som trækker vildt godt og meget bedre end din 1.0 turbo motor til billige penge.
Jeg har nemlig købt en anden diesel bil her i foråret, her købte jeg en brugt Hyundai Getz 88 HK 1.5 CRDI til meget billige penge (privatkøb). Og den køre ganske godt med god trækkraft. Men jeg valgte alligevel og få en Landberg motoropdatering (Chip via OBD stikket). Og her kommer fordelen ved dieselbil frem for benzinbil. Min blev målt på rullefelt efter Landberg (Chip via OBD stikket) til 131 HK og knap 300 NM.
En ting er sikker du vil aldrig kunne følge min bil i optræk eller topfart..... icon_cheesygrin.gif
Lad mig sige det sådan, min bil køre stinkende hamrende godt efter en tur ved Landberg, følte virkelig der var kommet en helt anden meget større kraftige motor i bilen. Jeg er helt tilfreds :great: icon_cheesygrin.gif
Og JA bilen kan sagtens holde til det..... :great:


Besvar