Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Wheel Spacers

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Wheel Spacers

Indlæg af Bjarke J » 09 apr 2014 23:42

Hej

Jeg har købt nogle nye sommerdæk til min gamle citroen saxo. Jeg har brugt billigalu.dk's søgefunktion og fundet dæk med fælge ud fra bilens registreringsnummer. Imidlertid viser det sig at dækkene er for brede og skraber på kanten af skærmkasserne. Jeg går ikke ud fra at jeg kan få byttet eller penge retur da jeg allerede har kørt et par hundrede km på dem, og skraberiet sikkert skyldes en konstruktionsændring eller gammel reparation (bilen er fra '96).

Jeg overvejer at købe et par wheel-spacers og sætte på, så hjulene kommer 5 mm. længere ud, men der er vist noget med at det ikke er helt lovligt at køre med sådan nogle. Spørgsmålet er så, er det ulovligt fordi det er farligt, eller er det ulovligt fordi man vil undgå at de unge knejter går helt amok i bredde dæk og alu-fælge?


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Wheel Spacers

Indlæg af Tom_AT » 09 apr 2014 23:44

For 5 mm ville jeg godt nok være ligeglad, så længe dækkene ikke stikker uden for skærmkanten. Du skal dog være opmærksom på at det kan give forøget belastning på hjullejerne at montere spacere.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Wheel Spacers

Indlæg af Renevinum » 10 apr 2014 07:04

5 mm er ingen problem, heller ikke ved syn. Kørte med 15 mm på min Mini Mascot, og 35 mm bagpå Bmw'en ;-)
Så giv du bare gaz :-)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Wheel Spacers

Indlæg af mejeristen » 10 apr 2014 10:04

Tom_AT skrev:For 5 mm ville jeg godt nok være ligeglad, så længe dækkene ikke stikker uden for skærmkanten. Du skal dog være opmærksom på at det kan give forøget belastning på hjullejerne at montere spacere.

Som tillæg til Tom's kommentar kan jeg fortælle at min bror havde en VW Passat hvor der ved sat Wheel spacers på ( 10mm somjeg husker det af samme årsag som du lægger til grund) , dette endte med at den tabte et hjul på en tur på motorvejen, det viste sig at hjullejet var så smadret at det ikke kunne holde hjulet på akslen, så tænk dig godt om!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

PBom
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 feb 2012 17:52
Mit fyr: Woody BS1016
Areal: 280
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Fensten, Odder

Wheel Spacers

Indlæg af PBom » 11 apr 2014 23:11

kontroler at ET nummeret (indpresningen) er det rigtige (afstand fra midt fælg til anlægsflade) hvis det ikke passer kan det justeres med spacere.
"If the women don't find you handsome, they should at least find you handy." - Red Green (http://www.redgreen.com/index.html)


coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Wheel Spacers

Indlæg af coupegt » 12 apr 2014 10:41

Så vidt jeg ved er spacere ulovlige - medmindre fælg og spacer er godkendt sammen hvilket kun findes til ganske få sæt, og så skal der følge TUV godkendelse eller ligende med.
Jeg har et sæt RH fælge med 25 mm spacere hvor det hele er TUV godkendt, men det er som vinden blæser om synsmanden vil godkende det eller ej.
Derudover kan spacere give øget slid på hjullejer hvis man flytter ET (indpresningen) for meget ud - ved 5 mm tror jeg dog ikke det har den store effekt.

Men - efter min mening - kan du altså risikere en emsig politimand eller synsmand får et flip. 5mm er dog godt nok i den meget lave ende så måske du kan slippe afsted med det :)

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Wheel Spacers

Indlæg af elpres » 13 jul 2014 16:50

Jeg har 3 cm spacers på i hver side på min vw1303, og det er ulovligt. Man ændrer sporvidden og det mås man ikke i DK, uden man har fået lov. (Betalt afgift)
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Wheel Spacers

Indlæg af Renevinum » 13 jul 2014 17:19

[quote="elpres"]Jeg har 3 cm spacers på i hver side på min vw1303, og det er ulovligt. Man ændrer sporvidden og det mås man ikke i DK, uden man har fået lov. (Betalt

Man må øge sporviden med 25 mm uden noget.

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Wheel Spacers

Indlæg af elpres » 13 jul 2014 19:01

Renevinum skrev:
Ok, så var jeg fejlinformeret.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Chr R
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 apr 2014 23:43

Wheel Spacers

Indlæg af Chr R » 02 aug 2014 01:59

elpres skrev:Jeg har 3 cm spacers på i hver side på min vw1303, og det er ulovligt. Man ændrer sporvidden og det mås man ikke i DK, uden man har fået lov. (Betalt afgift)
Dette er ikke helt korrekt.

Ændringen skal godkendes samt bilen skal derpå synes. Synsstedet udarbejder en attest, som motorkontoret skal ha'. De vil så udstede en ny gratis registreringsattest. Man skal således ikke betale nogen form for ekstra afgift, med mindre det vurderes, at køretøjet har ændret indiciet, hvilket jeg _stærkt_ betvivler et sæt spacere vil bevirke.

Udfordringen er derimod, at skaffe godkendelsen, hvilket er både dyrt og besværligt, idet bilproducenten samt dennes importør her i Danmark, næppe vil bekoste den test som kræves, for godkendelse af en andens producents produkt (fælg producenten).


Besvar