Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Indlæg af TaagMan » 10 feb 2014 14:38

Først og fremmest, det er ikke dit problem. Forhandleren skal fikse problemet. Jeg vil snarest kontakte FDM juridisk afdeling og få hjælp: http://www.fdm.dk/kontakt-juridisk-raadgivning

De er ekstremt effektive, og vil hjælpe dig med at kontakte forhandleren og få ham til at makke ret, og til sidst føre en sag for dig hvis han ikke er indenfor rækkevidde.

Når det er sagt, så er jeg rimelig sikker på det er EGR ventilen der er stoppet og ikke kan lukke ordentligt. Det giver de symptomer du har. Det er i øvrigt også det [tag]pendec[/tag] noget kluntet beskriver :P Undskyld pendec.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Indlæg af Knaldperlen » 10 feb 2014 14:47

Hej. Og tak for de mange inputs/gode råd.
Hvis der er tale om en fejl på EGR ventilen, vil det så ikke vise sig under andre driftsformer også?

Her viser fejlen sig kun hvis bilen har været slukket mindst 8 timer. Og fejlen bliver faktisk værre jo flere timer bilen har stået slukket.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Indlæg af Tom_AT » 10 feb 2014 14:51

Knaldperlen skrev:Hej. Og tak for de mange inputs/gode råd.
Hvis der er tale om en fejl på EGR ventilen, vil det så ikke vise sig under andre driftsformer også?

Her viser fejlen sig kun hvis bilen har været slukket mindst 8 timer. Og fejlen bliver faktisk værre jo flere timer bilen har stået slukket.
Nu er måske nok lidt nysgerrig.
Men hvorfor har du ikke for længst ringet til FDM? Det er vi nu flere der har anbefalet dig at gøre. Og det er da det mest nærliggende at gøre når du alligevel betaler for et medlemskab.

Det kan jo slet ikke betale sig at rode mere i hvad der er galt eller ikke galt. Når det reelt set ikke burde være din hovedpine.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Indlæg af TaagMan » 10 feb 2014 15:00

Knaldperlen skrev:Hej. Og tak for de mange inputs/gode råd.
Hvis der er tale om en fejl på EGR ventilen, vil det så ikke vise sig under andre driftsformer også?

Her viser fejlen sig kun hvis bilen har været slukket mindst 8 timer. Og fejlen bliver faktisk værre jo flere timer bilen har stået slukket.
Nu har du jo aldrig haft en bil der har fungeret som den skulle, så der kan sagtens være flere symptomer, du bare ikke ved er der.

En anden ting det kunne være, var en injektor lækage, så der var overdrevet meget diesel i en af cylindrene, men så ville det tage minimum 5-7 sekunder på nøglen før den startede eftersom den skal prime brændstofrørene... og det ser det ikke ud til at gøre.

En anden ting kunne være en eller flere gløderørene... de kan ohmes for at tjekke om de er ok.

En anden ting kunne være en vacuum lækage et sted...

Men eftersom den har gået 170.000 og næsten er ny, så er sandsynligheden for at det er EGR ventilen markant.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Indlæg af Knaldperlen » 10 feb 2014 16:49

Hej.

Først og fremmest (igen) mange tak for de mange inputs.
På baggrund af de mange råd, vil jeg naturligvis tage fat i FDM og se hvad de kan gøre i sagen.

Gløderør har jeg selv ohmet igennem - de måler alle éns og er også forbundet enkeltvis til motorstyringen (hvor den skulle give alarm hvis en falder uden for tolerance).
Hvis jeg selv kunne gøre noget for at fikse fejlen (for beskedne midler) ville det jo være den løsning jeg foretrak. Jeg er jo lidt utryg ved bilen når den ikke går som den skal.

Igen - tak for hjælpen alle i vidunderlige mennesker


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Indlæg af TaagMan » 10 feb 2014 17:02

Knaldperlen skrev:Hvis jeg selv kunne gøre noget for at fikse fejlen (for beskedne midler) ville det jo være den løsning jeg foretrak. Jeg er jo lidt utryg ved bilen når den ikke går som den skal.
Godt med gløderørene, så kan vi luse den af.

Mit bud er stadig at det er EGR ventilen. Enten noget af det der styrer den, eller pga. sod og slam der blokerer for ventilens vandring. Spørgsmålet er så hvor den sidder på en Mk4, og hvordan den styres... hvis der sidder et vacuum rør på den, som er styret af en magnet ventil, kunne du hive det rør af og se om det give en god koldstart... men igen, jeg er ikke ekspert i ford'er, eller peugeot'er, eller hvem der nu har lavet motoren :P

Edit: I øvrigt har din motor, partikelfiltre etc. overhovedet ikke godt af det den laver...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

pendec

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Indlæg af pendec » 10 feb 2014 17:11

TaagMan skrev:Det er i øvrigt også det [tag]pendec[/tag] noget kluntet beskriver :P Undskyld pendec.
np. Jeg kender næsten intet til biler,andet end at køre dem og det sædvanlige småting der skal vedligeholdes, så der springer jeg gladeligt fra og giver kluntet forklaring om lyde min bil siger når mekaniker skal ordne den, når jeg ikke ved bedre :)

Surt er det stadig, for den var sgu svær selv for Ford at få løst.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Indlæg af Aaen » 10 feb 2014 17:20

Hvis du har mod på det, kan du lave en læk-olie test. her kontrollerer man hvor meget dieselolie der kommer retur fra dyserne. Mængden skal være lille og vigtigst ens på alle 4 dyser.

Fremangsmåde: Du skal have 4 stk klar plastic slange (ala den slags man bruger på akvarierpumper) monteret på de små returstudser på dyserne. De 4 slanger hænger man så op i et eller andet arrangement under motorhjelmen. Bilen startes og kører i tomgang, indtil man kan aflæse en brugbart resultat i slangerne.
Nb, bilen returslange skal være blændet af.

giver det mening?

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Indlæg af Lau » 10 feb 2014 18:01

Aaen, lige et lille fif her.
Manden skal ikke igang med at lave lækolie test, hjemme i indkørslen.

Commonrail motorer er sindsygt påvirkelige af fugt og støv.

Jeg tror ikke på en dyse fejl, det er snarere egr der åbner, selvom motoren er under de 60 grader, hvor systemet egentligt først skulle aktiveres.

Havde der været tale om en dysefejl, ville der også være røgudvikling fra udstødning - derudover, commonrail motorer starter først ved railtryk over 250-300 bar, det tryk opnåes sjældent med defekte dyser.

Der er sandsynligvis sod på egr ventilens sæde.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Pas på med bilkøbere hos Bonus Biler i Ikast

Indlæg af Aaen » 10 feb 2014 18:11

Øhhh, jeg er peugeot mekaniker og har været det 10 år. Ved godt hvordan et indsprøjtningssystem fungerer. Det er ca 9 timer siden jeg havde 4 dyser oppe af en 1,6 hdi motor. Og jo, det kan sagtens være en dyse, osse selv om det kun opleves når bilen er kold.

Det kunne jo være at han havde en bekendt, der kan hjælpe med at lave sådan en test. Dette er blot en billig metode til at konstatere om en dyse kunne have en defekt. og da det er på retur siden, kommer der ikke skidt ind i nogle vitale dele.


Besvar