Jeg lærte, da jeg tog lastbilkørekort, at man ikke måtte aktivere bremserne for længe (f.eks bremse kontinuerligt
ned ad en lang bakke). Man skal så vidt muligt bruge motorbremsen, ellers risikere man at miste bremseeffekt
fordi bremserne bliver overophedet. Det samme kunne tænkes at ske, bare i meget mindre målestok, med en
personbil der bremser lidt men over et længere tidsrum? Altså bremser for let, som nogen her i tråden kalder det.
Med den argumentation in mente, kan jeg altså ikke være helt enig med dig, Aaen.
Der kan være en god pointe i at bremse kontant, frem for at gøre det over en længere strækning. Men altså uden
blokade, eller andre voldsomme opbremsninger. Sund fornuft har altid været klogt
Mvh.
Skivebremser
- MichaelK
- Stoker XVIII
- 16
- Indlæg: 4674
- Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
- Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
- Areal: ca. 300kvm.
- Brændsel: Træpiller 6 mm.
- Fremviser gerne i postnummer: 8410
- Årligt forbrug: ca 5,5 t.
- Geografisk sted: Feldballe-Djursland
- Har takket: 334 gange
- Blevet takket: 333 gange
Skivebremser
Senest rettet af MichaelK 01 jul 2013 20:07, rettet i alt 1 gang.
»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«
Citat: Mark Twain
-
- Stoker XVIII
- 14
- Indlæg: 4113
- Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
- Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
- Areal: 182
- Brændsel: Piller, Flis og brænde
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 47 gange
Skivebremser
for lige at runde den af.Hjemme teori skrev:
Fint og du behøver heller ikke svare yderligere, for du har ret i at vi nok ikke kommer tætter på en brugbar forklaring på hvorfor det laver mindre varme at bremse hårdt end blødt. (Og Aaen kan jo også fint ovenfor forklaret hvordan det foregår i den virkelige verden, når nu mine bøger ikke dur)
Men jeg både argumentere og forklarer hvordan energi opfører sig, så kommer der nogle ubrugelige tænkte eksempler hvor du kommer længere og længere væk fra den virkelige verden - og nu er det så mig der er ved at løbe tør for argumenter. Men det rart at du har forstået at anergien ikke bare kan forsvinde!
så er jeg skam godt klar over at energi ikke er noget men kan lave eller få til at forsvinde. Uanset om det er energi fra varme, vind, vand, kernekraft, træpiller.
-
- Stoker XVII
- 16
- Indlæg: 2518
- Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
- Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
- Areal: 154m2
- Brændsel: Brænde, sol , træpiller
- Årligt forbrug: 5,5 t pill
- Geografisk sted: 4295, Stenlille
- Har takket: 29 gange
- Blevet takket: 233 gange
Skivebremser
Hej MichaelMichaelK skrev:Jeg lærte, da jeg tog lastbilkørekort, at man ikke måtte aktivere bremserne for længe (f.eks bremse kontinuerligt
ned ad en lang bakke). Man skal så vidt muligt bruge motorbremsen, ellers risikere man at miste bremseeffekt
fordi bremserne bliver overophedet. Det samme kunne tænkes at ske, bare i meget mindre målestok, med en
personbil der bremser lidt men over et længere tidsrum? Altså bremser for let, som nogen her i tråden kalder det.
Med den argumentation in mente, kan jeg altså ikke være helt enig med dig, Aaen.
Der kan være en god pointe i at bremse kontant, frem for at gøre det over en længere strækning. Men altså uden
blokade, eller andre voldsomme opbremsninger. Sund fornuft har altid været klogt
Mvh.
Du har ret i at man lærte det, men pointen var ikke kun den, at men ikke måtte bremse kontinuerligt længe, men at bremserne på en lastbil ikke er lavet til at aftage energien (potentiel energi) oplagret i lastbilen når man kører i bjerge. Det ville for så vidt være ligegyldigt om du bremsede lastbilen hårdt ned 20 gange på ved ned af bakken, eller bremsede hele vejen ned. Bremserne ville blive så varme at de til sidst ikke ville virke.
Jeg har selv lastbil kørekort og har kørt lastbil med min far da jeg var dreng og de bakker vi kørte i (bla. Alperne og Pyrenæerne), var motorbremse ikke nok. Her skulle både geares ned i lave gear og motorbremses for at ikke overophede bremserne.
Mvh. Sophus
- Aaen
- Stoker XV
- 12
- Indlæg: 1392
- Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
- Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
- Areal: 200
- Fremviser gerne i postnummer: 9330
- Geografisk sted: 9330 Dronninglund
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 3 gange
- Kontakt:
Skivebremser
Det du tænker på er bremsefading, hvor skiver og klodser bliver så varme af der udvikles en gas mellem belægning og skive. Så forsvinder friktionen og man kan slet ikke bremse. Det er slet ikke det jeg taler om her. Det jeg omtaler er en alm opbremsning ved f.eks et vejkryds.MichaelK skrev:Jeg lærte, da jeg tog lastbilkørekort, at man ikke måtte aktivere bremserne for længe (f.eks bremse kontinuerligt
ned ad en lang bakke). Man skal så vidt muligt bruge motorbremsen, ellers risikere man at miste bremseeffekt
fordi bremserne bliver overophedet. Det samme kunne tænkes at ske, bare i meget mindre målestok, med en
personbil der bremser lidt men over et længere tidsrum? Altså bremser for let, som nogen her i tråden kalder det.
Med den argumentation in mente, kan jeg altså ikke være helt enig med dig, Aaen.
Der kan være en god pointe i at bremse kontant, frem for at gøre det over en længere strækning. Men altså uden
blokade, eller andre voldsomme opbremsninger. Sund fornuft har altid været klogt
Mvh.
Det giver ingen mening at bremse kontant, for at undgå varme og skæve skiver! det er opskriften på skæve bremser og udglødede klodser. Hør nu på mig, jeg Lever altså af at reparere den slags!!
- john m
- Stoker XIV
- 16
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
- Mit fyr: 16 kw blackstar
- Areal: 170m2+55m2 værksted
- Brændsel: træpiller
- Dagligt forbrug: 4 -35 kg
- Årligt forbrug: ca 6000
- Geografisk sted: ejstrupholm
- Har takket: 33 gange
- Blevet takket: 28 gange