Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil... Men hvilken....

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Ny bil... Men hvilken....

Indlæg af thy » 05 apr 2013 20:19

Knaldperlen skrev:Jeg må indrømme at jen aldrig vil købe sådan en citron :-) de tiltaler mig overhovedet ikke hverken udenpå eller indeni.

Skodaen har jeg kigget på, men den er vist ikke tilgængelig i stationcar endnu? Enig i ar den er billig, men skal man have udstyr der tilsvarer vores tidsalder løber kronerne hurtigt på. Desuden syntes jeg de er meget som vw i indretning. Meget konservative og (syntes jeg) kedelige....

Der er jo også smax, men er bange for den bliver for u-økonomisk.
Mht. Mondeo kan jeg se jeg skal op i en 2011 version inden de går væk fra det ræderlige blanke sølvplast i midterkonsollen. Det røde amsterdam belysning i displays mv er altså heller ikke mig. Har de nye også det?
Syntes at have set nogle der har farvedisplay mellem rpm og spedometer?
Jeps det er titanium modellen der har skærm i instrumentet
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny bil... Men hvilken....

Indlæg af Tom_AT » 05 apr 2013 20:32

S-Maxen er jo bare gennemført lækker, hvis du spørger mig. Den er selvfølgelig ikke helt så økonomisk som Mondeo'en, men synes slet ikke det er så slemt igen. Jeg har en kammerat der kører i sådan en, 2.0 TDCI. Den går så vidt jeg husker gennemsnitligt 17 literen. Det synes jeg er okay for en så stor bil.

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ny bil... Men hvilken....

Indlæg af Knaldperlen » 05 apr 2013 20:35

Hvad er holdningen til automatgear? Jeg har aldrig haft en bil med aut gear, men tanken tiltaler mig. Det lader til at bilen er kvikkere og mere behagelig til lange ture, men hvad med økonomien? Er aut gear pålideligt og stabilt?
Bliver et aut gear slidt som en alm kobling? Ved at min mondeo nok snart skal have skiftet kobling+svinghjul grundet de mange km. Det er vist noget med det koster over 20.000!!! Har aut gear samme dyre sliddele?

levi

Ny bil... Men hvilken....

Indlæg af levi » 05 apr 2013 20:37

Knaldperlen skrev:Hvad er holdningen til automatgear? Jeg har aldrig haft en bil med aut gear, men tanken tiltaler mig. Det lader til at bilen er kvikkere og mere behagelig til lange ture, men hvad med økonomien? Er aut gear pålideligt og stabilt?
Bliver et aut gear slidt som en alm kobling? Ved at min mondeo nok snart skal have skiftet kobling+svinghjul grundet de mange km. Det er vist noget med det koster over 20.000!!! Har aut gear samme dyre sliddele?
Automatgear - lækkert....... Lækkert.....

De sidste 2 biler jeg har haft har haft automatgear, - lækkert..... :great:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny bil... Men hvilken....

Indlæg af Tom_AT » 05 apr 2013 20:38

Jeg ved at i nyere Ford biler er det deres eget Powershift. Det kører lækkert. Skifter hurtigt og blødt. Men det er jo dobbeltkoblingsgear, og har intet at gøre med aut.gear i gammeldags forstand :)


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ny bil... Men hvilken....

Indlæg af Knaldperlen » 05 apr 2013 20:49

Men hvad med økonomien? Bliver det slidt som en alm kobling? Er der yderligere vedligehold ved aut gear?

levi

Ny bil... Men hvilken....

Indlæg af levi » 05 apr 2013 20:50

Knaldperlen skrev:Men hvad med økonomien? Bliver det slidt som en alm kobling? Er der yderligere vedligehold ved aut gear?
Ikke noget jeg har oplevet - det kører bare :great:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Ny bil... Men hvilken....

Indlæg af Bigfoot » 05 apr 2013 20:54

jeg ville aldrig sige nej til en ford... har kørt en del S-max'er da jeg hjælper hos en brugtvognsforhandler, og jeg må sige jeg ikke kun er positiv overrasket. Det er første bil nogensinde, hvor jeg har sat mig ind, og tænk, at her sidder ALT lige præcis hvor det skal. Jeg har ikke haft en bedre køreoplevelse overhovedet.

Mondeoen er slet ikke at kimse af, men ja, der er ikke sket meget i den model de sidste par år.

Opel Insignia er det nyeste bandeord i bilbranchen. Magen til elendig lortekasse skal man fandme lede længe efter. Den er på ingen måde god. Pladsmæssigt er den ringere end den lille fabia fra skoda.

Skoda vil jeg lige bede dig kigge på igen. Især den nye octavia eller evt den udgående model, nu hvor den nye kommer.
Og jo, den nye kan fås i stationcar nu her. Vi har lige været ude og se på sådan en til fruen.

Men kig lidt mere i det ford værk der..... især sådan en S-max. For dælen det er kræs at køre i.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Ny bil... Men hvilken....

Indlæg af triumph » 05 apr 2013 20:57

de har lige sat honda civic med den nye diesel, ned med 70.000. Så vidt jeg husker er startpris 230.000. den er sat til 27 km/l

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny bil... Men hvilken....

Indlæg af Tom_AT » 05 apr 2013 20:59

Man skal passe lidt på med at sige at det kører bare, i hvertfald hvad VW's tiptronic og DSG gear angår. Ford Powershift er af samme type som DSG, så vidt jeg er orienteret.

Jeg har endnu ikke hørt dårligt om Fords Powershift. Men specielt VW Tiptronic fik de dælme på puklen for. Det var nærmest over hele linjen at der var store reparationer ved ca 100.000 km. Synes også jeg har hørt lidt skidt om DSG, men for dælen hvor er det lækkert at køre med. Både DSG og Powershift.


Besvar