Tankede inden jeg kørte fra Bjerringbro, og inden vi kørte hjem fra Wahlstedt tankede jeg der og lavede en beregning der sagde 11,et eller andet. Da jeg kom til bjerringbro og havde sat gutterne af gjorde jeg det samme ved tanken i Bjerringbro.. det var også 11,et eller andet.
På Autobahn kørte jeg typisk 160-240... alt efter hvordan trafikken er... ved ikke hvad mit snit har været. Forbrugsmåleren skrev 11,5 L pr 100 da vi krydsede grænsen, kan jeg huske, og så faldt den hele vejen ned gennem Danmark. Det er motorvejen og de der 110-130 i Danmark der trak regnskabet op så det alligevel blev over 11 på literen... forstår skam godt fysikken, og at det er dyrer at køre hurtigt
Lige på det her punkt bliver vi aldrig enig, da det taler mod fysisken (vindmodstand og legmer i bevægelse). Så vil
ikke ud i en større diskussion, jeg holder bare på mit. Så må du jo holde på dit.
Dunas skrev:
Lige på det her punkt bliver vi aldrig enig, da det taler mod fysisken (vindmodstand og legmer i bevægelse). Så vil
ikke ud i en større diskussion, jeg holder bare på mit. Så må du jo holde på dit.
Hvad er problemet? Langt størstedel af turen kører han jo i DK med 110-130 i timen. Det er jo kun ialt 250 km ca i tyskland hvor der køres stærkt. Og det er jo ikke sådan at fordi man kører 220 km/t så kører man pludselig kun 5 km/l.
Husk nu lige på, ingen påstår han kører 11 km/l med 220km/t. Det er 11 km/l i gennemsnit i turen.
Hvis du ikke kender nøjagtige data på bilen, cw-værdi, dækmontering osv, vil ingen af dine ideer om fysikkens love alligevel kunne bruges til noget, da det hele vil være baseret på formodninger og gisninger. Og derfor vil Taagmans ord veje væsentlig stærkere, da jeg tvivler på han har grund til at lyve.
Det er faktisk kun 70-80 km der er uden begrænsning... og jeg kan meget vel kun have kørt 6-7 km/L der... men turen var jo på 340 km, og hvis jeg har kørt de andre km med 12-13 km/L så vejer det jo lidt mere...
TaagMan skrev:Det er faktisk kun 70-80 km der er uden begrænsning... og jeg kan meget vel kun have kørt 6-7 km/L der... men turen var jo på 340 km, og hvis jeg har kørt de andre km med 12-13 km/L så vejer det jo lidt mere...
Nemlig
Nu mente jeg også 250 km i alt, ud af en tur på ca 700 km totalt
Men for lige at vende tilbage til Ulriks oprindelige spørgsmål. Er det kroner og ører der er det vigtigste for dig ?