SEAT Ibiza

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
calle

SEAT Ibiza

Indlæg af calle »

Flemmingth skrev: I pengepungen 8)
Ja det skulle ikke undre nogen, om de havde fået møntindkast ligesom en radiobil i Palles Tivoli :shock:

Venlig hilsen icon_cheesygrin.gif

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT »

Jeg kan godt se at det kniber med at holde økonomien på de små ecoboost motorer. Hvilket jo selvfølgelig taler til Ibizaens fordel. Men jeg holder stadig på at Fiesta Ecoboost er en langt mere velkørende bil, ikke mindst i kraft af den fantastiske motor. Og jeg tror ikke det er svært at holde den over 20 literen hvis man tænker sig lidt om.

Men det med at betvivle de små motorers holdbarhed. Det er jo den samme snak om og om igen. Dengang Toyota kom frem med commonrail-diesel betvivlede man også at de kunne holde. Og de kører jo stadig videre. Hver gang der kommer noget nyt på markedet står de sædvanlige pessimistiske tvivlere klar. Så lad os bare begrave den bekymring.

TDI motorer har til stadighed deres berettigelse, ingen tvivl om det. Men alle disse diesel-fanatikere burde komme lidt på jorden igen. Turbobenzin-motorerne er ved at hale ind igen, både på bundtræk og brændstofforbrug. Og så med en meget mere støjsvag motor oven i købet.
Senest rettet af Tom_AT 20 mar 2013 15:10, rettet i alt 1 gang.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT »

TaagMan skrev:
Det er faktisk ikke rigtigt. Din motor er en commonrail-benzin motor med rigtig direkte indsprøjtning igennem topstykket. Det er i øvrigt Mitsubishi teknologi fra 1996-1997 (GDI.. Gasoline Direct Injection). HDI/TDCI motorerne fra PSA koncernen er udviklet sammen med Mitsubishi, baseret på den teknologi... og f.eks. alle VAG bilerne med SI,FSI,TFSI,TSI etc. motorerne er samme type.

Ford har det igennem Mazda i øvrigt... og fik kendskabet igennem MZR motor serien som de delte med Mazda.

Anywho, din commonrail maxer nok ud ved 120-150 Bar hvor Diesel'erne er oppe på et par tusinde, så vidt jeg husker. Injector og pumpe slitage i dem er mere seriøs end på en Commonrail Benziner. Jeg har i øvrigt kørt en GDI motor 280.000 km uden de store problemer... brugte ikke en dråbe olie og kørte 15-16 på literen... Mitsubishi Carisma... men, den fandt en ispyt i et sving, og et træ med damen i den... men hun kom heldigvis ikke noget til, men nu er Mitsu'en lavet til en firkant.
Okay, så blev jeg så det klogere hehe :-)
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Dunas »

triumph skrev:
Nu er det da realtivt nyt at man hiver 120-130 hk ud af en 1,0. Og her kan man da godt stille spørgsmålstegn ved holdbarhed på motoren. Ligesom f.eks variable kaststyring er noget helt nyt og uprøvet.
Og efter hvad jeg har hørt, så ligger fords 1,0 motor´s virkelige forbrug da vist også et godt stykke fra de officelle tal.
Hvis man går på spritmonitor.de så går en fiesta 1,0 ecoboost 15,8 km/l. mens de officelle tal er 23,3 = en forskel på 32%
Man kan i prakis sagtens hive 23 km/l ud af en PSA diesel i f.eks en C3 eller 208 (det har mine kollegaer). Den er opgivet til 23,3 ved blandet kørsel, og 26 km/l på landevej (nu skal det siges at dem jeg taler om køre en hel del landevej)
Men altså tal der ligger tæt på virkligheden. (på spritmonitor ligger en c3 på et gennemsnit på 20,7 km = en forskel på 11%)
En Fiat 500 twin air går iflg. spritmonitor.de 14,7 km/l. Men burde køre 25 km/l = 41% forskel
Yeps. Fuldstændig enig med dig :great: Som nævnt tidligere, vil en diesel altid vinder over benzin mht. forbrug Km./pr. L.
Ejerafgift på Ibiza 1.2TDI ligger på 1120 pr. år., så det er meget begrænset hvad man skal betale ekstra i forhold til Benzin,
Ford Fiesta 1.0 SCTI ejerafgift 580 kr. pr. år. Altså 540 kr. i diff., som svare til 45 kr. pr.mdr.
Jeg har prøvet en Suzuki Alto 1.0 Benzin i en uges tid. Opgivet forbrug 22.7 km/L. Den kunne jeg sagtens få til, at gå 10 km./L,
ingen problem her. Forøvrigt en rigtig skod motor. Var rigtig glad da jeg fik min gammel diesel hakker tilbage igen icon_cheesygrin.gif.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT »

Dunas skrev:
Yeps. Fuldstændig enig med dig :great: Som nævnt tidligere, vil en diesel altid vinder over benzin mht. forbrug Km./pr. L.
Ejerafgift på Ibiza 1.2TDI ligger på 1120 pr. år., så det er meget begrænset hvad man skal betale ekstra i forhold til Benzin,
Ford Fiesta 1.0 SCTI ejerafgift 580 kr. pr. år. Altså 540 kr. i diff., som svare til 45 kr. pr.mdr.
Jeg har prøvet en Suzuki Alto 1.0 Benzin i en uges tid. Opgivet forbrug 22.7 km/L. Den kunne jeg sagtens få til, at gå 10 km./L,
ingen problem her. Forøvrigt en rigtig skod motor. Var rigtig glad da jeg fik min gammel diesel hakker tilbage igen icon_cheesygrin.gif.
Nu er det jo heller ikke bare sådan ligetil at sammenligne en gammeldags benzinmotor med de mere moderne af slagsen. JEg har på intet tidspunkt påstået at benzinmotorer går lige så langt literen som diesel. Blot at forskellen bliver mindre og mindre. Og at jeg heller ikke forstår hvor det er brændstoføkonomi der ene og alene afgør hvilken bil folk køber.

Jeg er ikke ude på at skulle trække benzinmotorer ned over hovedet på alle, slet ikke. Tænkte bare det kunne være rart hvis folk kunne se lidt mere nuanceret på det.

jopa

SEAT Ibiza

Indlæg af jopa »

Er jeg den eneste der ikke fatter at folk gider køre rundt i de små pispotteradiobiler.
De er jo dødsens farlige.

Det er i orden at i sparer på varmeudgifterne men at spare på sin og familiens sikkerhed er anal-fabetisme
Næ en stor tung bensinsluger 2,2L a ala min egen så er motorvejskørsel optimal 8.gif
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT »

jopa skrev:Er jeg den eneste der ikke fatter at folk gider køre rundt i de små pispotteradiobiler.
De er jo dødsens farlige.
Næ en stor tung bensinsluger 2,2L a ala min egen så er motorvejskørsel optimal 8.gif

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Men at sige at de er dødsensfarlige sammenlignet med ældre store biler er direkte forkert. Det er bare at læse tests.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Dunas »

jopa skrev:Er jeg den eneste der ikke fatter at folk gider køre rundt i de små pispotteradiobiler.
De er jo dødsens farlige.

Det er i orden at i sparer på varmeudgifterne men at spare på sin og familiens sikkerhed er anal-fabetisme
Næ en stor tung bensinsluger 2,2L a ala min egen så er motorvejskørsel optimal 8.gif

Yeps :great: Stor motor i en bil er altid en god kombination for køreglæde og comfort. Endnu bedre er en
stor motor i en lille bil icon_cheesygrin.gif. Bare spørg Jeremy Clarkson fra Top Gear.
Små motor er og bliver noget skramle. Man vil aldrig opnå en god økonomi med en lille motor. Eneste måde,
at opnå en rimelig kørseløkonomi med lille motor er og bliver morfar kørsel, altså helt op i røven af en stor lastbil
og få suget noget vakuum. Men hvor er så køreglæde henne icon_cheesygrin.gif
jopa

SEAT Ibiza

Indlæg af jopa »

Tom_AT skrev:

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Men at sige at de er dødsensfarlige sammenlignet med ældre store biler er direkte forkert. Det er bare at læse tests.
Hvem snakker om ældre biler ?
Han/trådstarter vil have en ny lille radiobil til motorvejskørsel :)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT »

Okay, fair nok :P
Men det er nu ikke sikkerheden jeg vil være bekymret for. Uanset om det et en Fiesta, Ibiza, Polo eller noget andet :)

Besvar