Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Indlæg af mekanikeren » 18 nov 2012 20:24

Hej Snubbi
Jeg synes ikke, at der plejer at sidde noget pastic i den slange, så det er fint at fjerne den.
Når bilen står i tomgang, og du piller den lille slange af, oppe ved beholderen - kommer der så vand ud af slangen?

Ellers har jeg en lille selvlært tjekliste, jeg gennemgår når jeg har haft vandet af en bil. Den er også god til at fejlfinde med:

Vi starter med kold bil, og selvfølgelig med fuld vandbeholder, men med låget af.
Så starter du bilen, og klemmer på kølerslangerne men du ser, om der kommer luft i beholderen.
Hvis der ikke gør det, så sæt låget på igen.
Nu er termostaten lukket, så når du mærker på slangerne, så er det kun den øverste, som bliver varm. Den nederste er kold.
Mens du venter på at motoren bliver varm, så se om der sidder nogle udluftningsskruer på slangerne rundt omkring. Se, om der kommer vand ud af den, når du løsner dem. Der sidder muligvis en skrue på en af slangerne ind til varme apparatet til kabinen.
Efter et stykke tid, så er temperaturen i bunden af motoren så høj, at termostaten lukker op, og den nederste slange bliver varm.
- så virker termostaten!
Nu skal motoren op i normal driftstemperatur, det er bare og vente, og så skal blæseren starte. Det er ved omkring 95 grader.
Hvis den gør det, så dur blæseren osse!
Nu ind i kabinen og give den fuld hammer på varmen.
Virker det, så er der ingen luft i varmeapparatet.
Brug ventetiden til at lyse på alle samlingerne med en lommelygte, for at ser om der er udtætheder.

De der jalusi tingester, kan jeg ikke rigtigt huske, men det virker da ikke logisk, at de skal være lukkede, når motoren bliver for varm.

Håber du kan bruge det til noget :)
Mvh Mekanikeren


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Indlæg af snubbi » 18 nov 2012 21:08

mekanikeren skrev:Hej Snubbi
Jeg synes ikke, at der plejer at sidde noget pastic i den slange, så det er fint at fjerne den.
Når bilen står i tomgang, og du piller den lille slange af, oppe ved beholderen - kommer der så vand ud af slangen?

Ellers har jeg en lille selvlært tjekliste, jeg gennemgår når jeg har haft vandet af en bil. Den er også god til at fejlfinde med:

Vi starter med kold bil, og selvfølgelig med fuld vandbeholder, men med låget af.
Så starter du bilen, og klemmer på kølerslangerne men du ser, om der kommer luft i beholderen.
Hvis der ikke gør det, så sæt låget på igen.
Nu er termostaten lukket, så når du mærker på slangerne, så er det kun den øverste, som bliver varm. Den nederste er kold.
Mens du venter på at motoren bliver varm, så se om der sidder nogle udluftningsskruer på slangerne rundt omkring. Se, om der kommer vand ud af den, når du løsner dem. Der sidder muligvis en skrue på en af slangerne ind til varme apparatet til kabinen.
Efter et stykke tid, så er temperaturen i bunden af motoren så høj, at termostaten lukker op, og den nederste slange bliver varm.
- så virker termostaten!
Nu skal motoren op i normal driftstemperatur, det er bare og vente, og så skal blæseren starte. Det er ved omkring 95 grader.
Hvis den gør det, så dur blæseren osse!
Nu ind i kabinen og give den fuld hammer på varmen.
Virker det, så er der ingen luft i varmeapparatet.
Brug ventetiden til at lyse på alle samlingerne med en lommelygte, for at ser om der er udtætheder.

De der jalusi tingester, kan jeg ikke rigtigt huske, men det virker da ikke logisk, at de skal være lukkede, når motoren bliver for varm.

Håber du kan bruge det til noget :)
jalucitet stå kun halvt åben selv om alarm lampen bliker
der er varme på varme apparatet god varme .
der sider noget der ligen en tempertur følesom ventil der trækker/skubber på jalucitet den skal jeg have kikke på ,for jalucitet skal s.. være helt åben hvis alarm lampen bliker
jeg har sat en helt ny thermostat i for nogle månder siden jeg cheket den gl.thermostat i varmt vand med et themometer jeg prøve også den nye på samme måde .begge virkede men den nye kom i.jeg har monteret digital thermometer på køler slangen her til aftenen .
der er åben bart en fejl mere jeg skal have fundet .
hvis den bare kan holde et år mere så bliver den skifte ud ,aldrig mere vw transporter l...

FK30
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 mar 2012 23:09
Mit fyr: Passat FK30 m/røgkøler
Areal: 148
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 35 rummeter blandet

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Indlæg af FK30 » 18 nov 2012 21:19

Hvor varm bliver den? Mange vw'er har fejl på temperaturviser i instrumentet. Den kan blinke både kold og varm. Hvis du ser på dit digitalinstrument, hvad viser det. Hvis den bliver så varm og vandet kan cirkulere, burde dine blæsere kører hele tiden. Med kølerdækslet på skal den først koge ved 110-120 grader.

mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Indlæg af mekanikeren » 18 nov 2012 21:22

Nemlig... er det fordi den blinker, eller er det fordi den bliver for varm?
Mvh Mekanikeren

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Indlæg af snubbi » 18 nov 2012 21:36

hej
jeg tro at jeg tage den gl. føler ud og cheket den i lidt varmt vand sammen med et thermoter jeg skal have købt noget af det røde køler væske


FK30
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 mar 2012 23:09
Mit fyr: Passat FK30 m/røgkøler
Areal: 148
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 35 rummeter blandet

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Indlæg af FK30 » 18 nov 2012 21:43

Både føler, ledninger og viser kan være fejlen. Men bliver vandet så varmt som du tror? Hvad viser den digitale på den øverste kølerslange? Hvis motoren bliver varm, kan du mærke det på kølerslangerne. De bliver meget varme og hårde. Hvis den er ved at koge vil du kunne mærke det på slangerne.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Indlæg af snubbi » 18 nov 2012 21:52

jeg skal se om jeg kan monter en ekstra føler samme sted hvor den anden sider
digital thermometer siger ca 65 c målt uden på slangen man kan se at temperturen stiger og falder ca 5 grader, så det kan godt være at føleren eller instrumente viser forkert .

mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Indlæg af mekanikeren » 18 nov 2012 22:48

Hvis du bare har en temp. lampe, der blinker - Viseren opfører sig normalt, kan fejlen godt ligge i den føler i beholderen til vandet. Lampen skal nemlig også blinke ved lav vandstand i beholderen.
Prøv at luse den ledning på beholderen, og se om fejlen ikke forsvinder. Hvis den gør det, skal du have en ny/brugt beholder.
Bemærk det er kun, hvis viseren i instrumentet opfører sig normalt.

Føleren består af to "ben" inde i beholderen. Der er kontakt i mellem dem, når der er vand. Der kan godt komme en skidt/film på de ben, og så kan føler de ikke ordentligt.
Mvh Mekanikeren

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Indlæg af snubbi » 19 nov 2012 19:27

hej
jeg må prøves at luse den i morgen ,
jeg skal lige have cheket ledninge/stik til tempertur måleren i instrumentpanelet de holdt op med at virke i dag

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

køler problemer vw transporter2,4 diesel

Indlæg af claus1972 » 08 feb 2014 23:12

Hej snubbi :-) hvad var enden på historien? Har en gul ladbil der lige har drillet :-) måske det er din gamle hvis du har solgt den :-)
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif


Besvar