Hvordan skifter man et tankpåfyldningsrør

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Hvordan skifter man et tankpåfyldningsrør

Indlæg af EKP »

Hej.

Røret på min sportsvan '97 er utæt og skal skiftes. Er der nogen der har prøvet dette eller lignende og som kan fortælle hvordan man gør?

V.h Emil

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hvordan skifter man et tankpåfyldningsrør

Indlæg af Bjarne B. »

Start med at se hvor mange slanger, der er, og hvor store de er, og så få købt nye spændbånd inden du går igang. Kør bilen næsten tør og sæt en opvaskebalje under, der hvor røret sidder på tanken. Resten er rent skruearbejde, som det er lettere at se selv end at beskrive her.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Hvordan skifter man et tankpåfyldningsrør

Indlæg af EKP »

Bjarne B. » 02 Sep 2012, 19:49 skrev:Start med at se hvor mange slanger, der er, og hvor store de er, og så få købt nye spændbånd inden du går igang. Kør bilen næsten tør og sæt en opvaskebalje under, der hvor røret sidder på tanken. Resten er rent skruearbejde, som det er lettere at se selv end at beskrive her.
Okay det er også mere fordi det ser ud til at være ret let men jeg har ikke prøvet det før :-) Det er 2 "metalrør" som er rustet igennem og det er åbenbart meget normalt for en sportsvan. Jeg kan godt se der er et spændebånd men har lidt svært ved at gennemskue hvordan det er monteret oppe ved dækslet og om der er tætnet med noget nede ved benzintanken eller om man bare stikker den ind.

Tanken var godt halv fuld men jeg har hævet bagenden en del så jeg håber ikke der løber for meget benzin ud under operationen.
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hvordan skifter man et tankpåfyldningsrør

Indlæg af Bjarne B. »

EKP » 02 Sep 2012, 20:41 skrev:
Okay det er også mere fordi det ser ud til at være ret let men jeg har ikke prøvet det før :-) Det er 2 "metalrør" som er rustet igennem og det er åbenbart meget normalt for en sportsvan. Jeg kan godt se der er et spændebånd men har lidt svært ved at gennemskue hvordan det er monteret oppe ved dækslet og om der er tætnet med noget nede ved benzintanken eller om man bare stikker den ind.

Tanken var godt halv fuld men jeg har hævet bagenden en del så jeg håber ikke der løber for meget benzin ud under operationen.
Nu kender jeg ikke bilen, men det sidder formentlig med nogle skruer oppe ved påfyldningen. Nederst skal det bare stikkes ind og spændbåndet spændes godt. Hvis tanken er halv fuld, ville jeg nu køre videre, til den er nærmest tom. Det er et helvede, når benzinen løber ned af armene, og i øvrigt heller ikke helt ufarligt.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Hvordan skifter man et tankpåfyldningsrør

Indlæg af Flemming DJ »

Jeg ku' ikke være mere enig - har lige udført en afmontering af påfyldningsrøret på Saxoen, og der var under 10 ltr på, OG bagenden er løftet. Alligevel løb der vel omkring 3 ltr i spanden. Blev filtreret gennem dobbelt lag viskestykke, så det skal genbruges - der er i øvrigt pænt moget dernede under.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Har takket: 3 gange

Hvordan skifter man et tankpåfyldningsrør

Indlæg af CRHansen »

Hvor go er tanken. For måske det var en fordel at skifte det hele når du alligevel skal igang.
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hvordan skifter man et tankpåfyldningsrør

Indlæg af Bjarne B. »

CRHansen » 03 Sep 2012, 08:08 skrev:Hvor go er tanken. For måske det var en fordel at skifte det hele når du alligevel skal igang.
Tanken fejler som regel ikke noget. At røret ruster, skyldes at hjulet smider småsten og lignende op på det.
Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Hvordan skifter man et tankpåfyldningsrør

Indlæg af andersholm »

Dem har jeg skiftet en del af, da jeg var ved Toyota. Det er nemt nok icon_cheesygrin.gif

Hvis jeg husker rigtig så gøres det således: (hvis du da ikke allerede har fikset den :wink: )

Af med hjulet og defter plastikskjoldet der beskytter tankrøret.

Derefter er der 2-3 bolte der holder selve røret der skrues af.

Spændebånd på tanken klippes over - de kan ikke genbruges, så der skal nye på som bjarne også skriver. Det er sådan noget engangs halløj så vidt jeg husker.

Røret tages ud af tankens slanger og derefter kan du tage den helt ud. Ved selve tankdækslet mener jeg den bare er skubbet op i en gummipakning.

Så er det ellers bare at samle igen - evt spray noget tekstyl på når den nye er monteret. :great:

Besvar