Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Zarge » 27 jul 2012 16:51

kan ikke finde andre blæsere end "hoved" blæseren, altså den på køleren, den kører...


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Flammen » 27 jul 2012 17:03

ja. kølingen frembringes ved trykdifferance. er kompressorens ydelse for lille pga evt slidtage, så kan den ikke følge med mere. dette burde dog have været afsløret ved quickpot med deres tryktest, da trykket så ville være for lav på både høj og lavtryksside.

en lidt simpel forklaring på funktionen af dit klimaanlæg er at kølemidlet bliver komprimeret i kompressoren og ført til akkumulatoren. i akkumulatoren sidder der en føler som styre magnetkoblingen på kompressor, som til/frakobler efter behov af tryk. i varmeapperatet sidder der en "køler" hvor kølemidlet ledes til. her er volumet dog meget større og kølemidlet ekspanderer. denne proces suger energi fra omgivelserne. altså den afgiver ikke kulde som mange fejlagtigt siger, men suger varmen istedet.

dette "køleelement" sidder foran varmeelementet med en elektrisk styret klap/spjæld imellem. denne regulerer temperaturen. fejl kan jævnligt findes her!!!

kølemidlet føres derefter videre til køleren, og så tilbage til kompressoren igen. der sidder så et par følere på kredsen som kan fejlmelde ved manglende tryk og et par servicekoblinger/ventiler

ps. nu kører ventilatoren vel for fuld drøn? ellers kan anlæget ikke leverer varen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Zarge » 27 jul 2012 18:08

ok, jo fuld knald på blæser...
Jo, det er den med fuldautomatisk bizone klima.
Hvis kompressoren ikke laver tryk nok, forklarer det vel også at jeg ikke kan høre magnetventilen (hvis den aldrig kobler fra, men bare knokler på for at lave tryk...)
Der er kun en studs på anlæget, hvilket undrede ham lidt, men if autodata er det rigtigt nok, ved ikke om det gør nogen forskel testmessigt...
Jeg stod selv og kikkede på skærmen gennem hele forløbet, så den viste ingen fejl, og snakkede en del med han, (jeg var den eneste kunde, lige før lukketid så vi hyggede... ;-)
Og da termometret så viste for lidt bagefter farede han rundt over og under dytten, men vi blev hurtigt enige om at det nok var en fejl i styringen (som jo også har opført sig underligt, det har et nyt udetermometer så fikset...)
MEN det korte af det lange er altså, som jeg forstår det, så køler ac enten ikke, eller på fuld knald (hvis altså det er iorden) og så styres temperaturen ved at blande mere eller mindre kold/varm luft... Er dette korekt forstået, altså skal rørene være meget kolde når ac er aktiveret uanset hvilket trin der er valgt i bilen, hvis den er mekanisk iorden?

I det mindste så virker det bedre nu efter udeføleren er skiftet, for nu kører den blæseren højere op i hastighed, så gør det mindre at luften ikke er så kold... Før nægtede den nærmest at gå over trin 2-3 stykker (er er vist 8-9 stykker) med mindre man gik over på manuel...

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af BWJ » 28 jul 2012 16:21

Er det ene rør fra kompressor iskoldt ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Zarge » 28 jul 2012 16:36

De er ca lige kolde, kondenskolde, ikke iskolde...


svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af svsommer » 28 jul 2012 16:52

du skal prøve at se på den klap hvis den er ok ja så skal du nok til lommen
mvh
svsommer

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Jan_Al » 28 jul 2012 17:26

Zarge » 28 Jul 2012, 16:36 skrev:De er ca lige kolde, kondenskolde, ikke iskolde...
Hvis de har samme temperatur, så er der da problemer med kompressoren. :roll:

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Zarge » 28 jul 2012 21:40

Forresten, den med spjældet... Der må vel egentlig være to, en til hver side/zone, så hvis den var det skulle de vel egentlig begge være defekte, eller?
Ja, det er nok kompressoren, og den bliver IKKE skiftet så længe jeg kan undgå det, er priser jeg sådan lige hurtigt har set, så har vi sgu ikke solskinstimer nok her i landet...;-)
Men jeg kan huske at da han tjekkede køleevnen ( eller mangel på samme...) så gjorde han det mens fylde-fætter-maskinen stadig var koblet på, så ved jeg ikke om den målte tryk eller noget, eller om det bare var tilfældigt...

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Skiveren » 28 jul 2012 22:56

Jeg har selv været igang med at finde priser på sådanne en A/C compresser til en Volvo v70 fra 2003, og ja det er dyre som bare fanden... :shock: men men... Jeg fandt nummeret på den compresser der passede på Volvo, og søgte på eBay, hvor jeg kunne købe sådan en fætter til 100 dollars... Hvis jeg skulle købe den her i landet ville den koste 5000-6000 kr... Så du kunne se om du kunne finde type nummeret på den compresser og søge lidt rundt.. icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af andersholm » 28 jul 2012 23:03

Zarge:

Kan du få løftet bilen op ?

Så kan du tjekke stikket der sidder under kompressoren. ( 2 ben) Så vidt jeg husker, er den med variabel trykregulering i selve pumpen.

Det er ikke stikket til selve magnetkoblingen, som sidder tæt på selve koblingen.

Det er stikket der sidder nærmest i bunden, du skal have fat i.


Jeg har før set de er iret/knækket der. :wink:


Besvar