Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ingen strøm på den gamle Fordson

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlæg af Landlyst » 10 apr 2012 22:46

klinten » 10 Apr 2012, 21:38 skrev:Jeg prøvede at montere ledningerne på dynamoen og så starte traktoren. Ingen spænding overhovedet. Jeg må få fat i en værkstedshåndbog. Jeg er ret sikker på at der er fusket med ledningsnettet.. Nogen der ved hvordan jeg ser præcist hvornår den er fra, så jeg kan købe den rigtige bog?

Hmm der må side et type skilt eller et støbt nr et sted... :shock:


Brugeravatar
sprutel
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 18 maj 2010 19:08
Mit fyr: Baxi 1.5 med ilt
Areal: 120
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nord-vest Fyn
Givet likes: 1 gang

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlæg af sprutel » 11 apr 2012 16:41

klinten » 10 Apr 2012, 21:38 skrev:Jeg prøvede at montere ledningerne på dynamoen og så starte traktoren. Ingen spænding overhovedet. Jeg må få fat i en værkstedshåndbog. Jeg er ret sikker på at der er fusket med ledningsnettet.. Nogen der ved hvordan jeg ser præcist hvornår den er fra, så jeg kan købe den rigtige bog?
Hej
Prøv lige at kigge det her igennem først
http://gupl.dk/677635/
Venlig hilsen
Sprutel

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlæg af klinten » 04 maj 2012 16:40

Hej sprutel, mange tak for manualen. Den har været meget brugbar. Jeg har lige prøvet at montere et nyt laderelæ, men den lader stadig ikke. Så er der jo kun dynamoen tilbage. (Kablerne er kontrolleret. Jeg kan også måle ca. 1volt ud af dynamoen) Så jeg må undersøge om man kan finde sådan en til en fornuftig pris. Mange tak for alle de gode råd. Det er sku et hyggeligt sted det her. :great:
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlæg af BWJ » 04 maj 2012 16:59

klinten » 04 May 2012, 16:40 skrev:Hej sprutel, mange tak for manualen. Den har været meget brugbar. Jeg har lige prøvet at montere et nyt laderelæ, men den lader stadig ikke. Så er der jo kun dynamoen tilbage. (Kablerne er kontrolleret. Jeg kan også måle ca. 1volt ud af dynamoen) Så jeg må undersøge om man kan finde sådan en til en fornuftig pris. Mange tak for alle de gode råd. Det er sku et hyggeligt sted det her. :great:
Er den tynde ledning der skal gå fra den lille pol på dynamoen, op til ladelampen, 5 watt og via pæren over til den ledning eller pol på tændings kontakten hvor der er 12 volt på når traktoren kører, iorden ?
Her er iøvrigt alt hvad der er værd at vide om Fordson http://www.smallholderservices.co.uk/id25.html
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlæg af klinten » 04 maj 2012 19:43

BWJ » 04 May 2012, 16:59 skrev: Er den tynde ledning der skal gå fra den lille pol på dynamoen, op til ladelampen, 5 watt og via pæren over til den ledning eller pol på tændings kontakten hvor der er 12 volt på når traktoren kører, iorden ?
Her er iøvrigt alt hvad der er værd at vide om Fordson http://www.smallholderservices.co.uk/id25.html
Der er ingen ladelampe på traktoren. Der er kun et amperemeter. Og af hvad jeg kan se i værkstedsmanualen så skal der heller ikke være det.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlæg af kadett 76 » 06 maj 2012 09:08

det er helt rigtigt der ikke er ladelampe på en dynamomodel, det behøver den nemlig ikke, den lader til gengæld ikke ret hårdt, så hvis man kun kører kort og starter ofte, så kan den have svært at holde strøm på batteriet, hvis du ikke kan finde en dynamo til den og er ligeglad med om det er originalt så kan du gøre ligesom jeg gjorde på min gamle nuffield. Klaske en vekselsstrømsgenrator på fra en dieselbil, jeg fik en fra en gammel golf 2 den lader meget meget meget mere end den originale :P så hev jeg laderegulator og ledninger af, trak en ny tyk ledning direkte til batteri, der skal ikke sikring på da det er ladekredsen, og almindelig 0,75 kvadrat til ladelampe, nu er jeg så heldig at sådan en nuffield har en luftfilterlampe for tilstoppet tørluftfilter og da jeg har vådfilter er den i overskud, nu er den ladelampe :great: men ellers er det nødvendigt at sætte en lille pære et sted og tilpasse generatorbeslag. Det lyder måske ret avanceret men det sværeste er faktisk at få beslag til at passe. I det mindste er der altid srøm nu, også når den har stået et halvt år, du skal dog være opmærksom på om traktoren er født med plus til stel for så er det nødvendigt at ændre inden, nuffield er født sådan men min er nu ændret, noget helt andet er at hvis den skal køre plus til stel og du har koblet minus til stel fra batteriet vil den ikke lade, eller måske ligefrem aflade hvis dynamoen er god, og tror faktisk sådan en gammel engelsk traktor er med plus til stel, har du tjekket det?
Last edited by 1 on kadett 76; edited 6 times in total

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlæg af klinten » 06 maj 2012 09:11

Det lyder da som en løsning der er til at finde ud af. Så skal laderelæet også fjernes ikke? Er det lige meget hvor kraftig den pære er, eller skal der trækket et bestemt antal ampere?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlæg af kadett 76 » 06 maj 2012 09:17

nej pæren er bare en 5-10 watt så vidt jeg ved, den trækker bare magnetisering af spolen og går ud når den lader, forresten, men du læste og svarede på mit indlæg, har jeg redigeret det

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlæg af kadett 76 » 06 maj 2012 09:20

jo laderegulator skal også væk hvis man ombygger, den sidder indbygget i den nye generator

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlæg af klinten » 06 maj 2012 11:45

Den er med plus til stel, og sådan er batteriet også monteret. Jeg har prøvet at sætte et batteri direkte til dynamoen, og der kører den meget langsomt rundt. Det er som om den har et punkt som den ikke kan komme over, der stopper den. Så giver man den et lille skub, så kører den en omgang igen. Kan det tyde på at den har defekte viklinger?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Besvar