Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Trailer Hugger i bremserne.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
calle

Trailer Hugger i bremserne.

Indlæg af calle » 14 mar 2012 22:03

Hvis en tromlebremse blokerer ved et bremsetryk, der ikke burde få den til at blokere, så kan det være fordi man har skiftet bakker og glemt at runde for- og bagkant med en fil. Blokaden ved bakning kan tillige skyldes, at man som nævnt i indlægget ovenfor, har vendt bakkerne forkert.

Venlig hilsen


Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Trailer Hugger i bremserne.

Indlæg af Mike N » 14 mar 2012 22:07

Jeg mindes nu da jeg smurte bremserne op til syn for nu 2 år siden at jeg rundede kanterne men jeg justerede dem ikke til i bakkerne. Troede de var selv justerende, men så meget kendskab har jeg ikke til bremser på trailere. Så det er muligvis der jeg har fejlen.

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Trailer Hugger i bremserne.

Indlæg af svbech » 14 mar 2012 22:24

alt efter hvilken undervogn der er på traileren er der to forskellige måder at ordne problemet på.

Det er helt korrekt som det foreslås at hvis der er for stor vandring i systemet så vil bilen komme for langt ned i fart inden traileren begynder at bremse.
De skal derfor justeres..

Den ene type bremser kan både justeres i selve bremsen, enten fra bagsiden af ankerpladen, eller inde under tromlen, der ud over kan denne type også justeres i bremse kabler/stænger.
Måden at justere denne type er: først slækkes kabler/stænger, der efter justeres bakkerne, og kabler/stænger justeres op igen.

Den anden type kan kun justeres i kabler/stænger, og det gøres så her.

Fælles for alle bremser er at hvis de er så slidte at de skal justeres, så skal de også adskilles, renses, efterses, og smøres.
Når man justerer bremser på en trailer, og især på en boogie trailer så er det vigtigt at alle hjul bremser ens, det gøres ved at klodse trailerne op så alle hjul kan drejes frit samtidigt, når man juster bakker så skal man justere dem op så hjulet først næsten ikke kan drejes rundt, der efter løsnes forsigtigt indtil de lige præcis ikke tager på, og så videre til næste hjul.

Kabler/stænger justeres ved at trække håndbremsen et klik, her skal man lige kunne mærke at bremsen rører svagt, to klik bremser den lidt mere, tredie klik kan den ikke drejes med hånd.
Husk at trailer bremser er selvforstærkende når hjulet kører fremad og modsat baglæns, så der skal drejes forlæns under test..

OG hvis man ikke er en temmelig habil GDSmand eller er det mindste i tvivl om hbvordan det skal gøres, så hold fingrene væk og lad en fagmand ordne det der skal holde konen og ungerne sikre når de kører til ride stævne.

:PC: ZD_HEL~113.GIF


Besvar