Side 1 af 3

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 28 jan 2012 23:45
af Zarge
... Fruen skulle ud at vifte med ørene iaften... men ak... Bilen kunne ikke starte...
Jeg forstår det ikke... Jeg har en 2F kondensator med led display, levn fra de glade bilstereodage... monteret, og if den så, med det samme bilen er startet så er spændingen 14,3-14,4v så det ser jo fint ud...
Men selvom jeg har kørt i en time, så med det samme jeg slukker bilen, så er spændingen nede på 12,2-12,3v
og inden for en time eller to, så er den under 12v...
Jeg skiftede et par gange til HN batterier fordi jeg jo troede batteriet var dødt... ingen forskel...
Jeg skiftede så sidste vinter til et EXIDE Premium vupti dupti et eller andet... samme historie... Der er sådan et fint øje på batteriet der viser lade standen..den viser stortset altid (bør oplades...)
MEN for... hvad kan det være... jeg mener.. tror ikke på det er batteriet, og ladespændingen er høj nok... kan generatoren levere lade spænding, men for lidt ampere? ( det er en renault laguna 1,9DcI så mener der en rimelig generator på...)

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 00:00
af snubbi
hej
jeg har en laguna 1,8
din poler er rene og igen dårlige forbindelser til batteriet . stel forbindelsen til motoren er tit blevet overset , har oplevet at den var dårlig et par gange .Den for mange vibrationer når motoren køre
chek også at ledningerne på genratoren er ok .
mener det er en 95amper genrator der sider i den, kan slå det op i bogen imorgen.
mvh elektrikeren

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 00:09
af Zarge
hejsa mester, har ikke kikket på polerne, men som sagt er spændingen oppe, så har egentlig ikke skænket det en tanke... ( er selv elektriker, så jeg ved godt at der jo skal en rimelig forbildelse til at overføre noget strøm ved den spænding, men igen, når den aligevel kan hive spændingen op, under belastning, så har jeg ikke overvejet det nærmere...
Men jeg skal da lige gå den efter imorgen... Tak for svaret :great: icon_cheesygrin.gif

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 00:17
af abn
For mig lyder det som et skidt batteri. Hvis den lader nok og den er nede på omkring 12 volt efter den er slukket, så kan det jo næsten kun være det. Har selv haft et lign. problem for mange år siden. Der manglede der vand på batteriet. Det hjalp men det blev aldrig helt godt før jeg skiftede batteriet. Jeg tror nogle af cellerne havde taget skade af for lidt væske

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 00:41
af Zarge
jow jow enig men jeg skiftede to gange til et nyt batteri fra Halard Skrald, og da det stadig ikke hjalp smed jeg det Exide Pramium på... Stadig det samme... så jeg tror efterhånden simpelhen ikke på at det er batteriet der er problemet...
Jeg vil gå forbindelserne efter imogen som Snubbi forreslog, så må vi se...

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 02:50
af leo-pol
du skriver at der er over 14v når den er startet....... så lader den jo som den skal....
og 12,2-12,3v når du slukker.......men efter et par timer under 12v......
så vil jeg mene at du har et forbrug på et eller andet.....
jeg hade en ford inde her op til jul der hade samme problem og det viste sig at el-bagruden kørte konstandt......
nu kan jeg ikke lige huske hvordan dine sikringer sider og om der er hovede sikringer.....
men hvis du nu tager en af gangen og piller ud og så monter den igen og den giver en gnist der er lidt knald i...... så er der et forbrug på den og så kan man sikkert hurtigt pejle sig frem til hvis der er et forbrug på et eller andet....
den ford jeg hade inde var der så stort forbrug at når jeg monterede sikringen lidt skævt så det ene ben kom først i svitsede den næsten det andet ben som en gammel pinde-svejser..... og det skal den jo ikke lige frem når alt er slukket...... fejlen lå i et slave relæ der hade sat sig fast......
har også før set både en generator og en starter der har drænet batterriet for strøm..........

så jeg ville helt klart lede efter et forbrug...........

mvh leo-pol

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 02:54
af leo-pol
hov....... man kan selvfølig også lige smide et amperemeter mellem +polen og +polskoen..... :@)

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 07:50
af Landlyst
Lige et spørgsmål.... Når du sætter tænding på, lyser ladelampen så? (batterisymbolet) Og slukker den når du starter?

Hvis du nu piller en pol af og lade den stå, holder den så spændingen?

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 09:54
af Erik2
Ladespændingen ved de danske temperaturforhold skal være 14,4 volt, ellers bliver batteriet ikke ladet fuldt op.

Et frisk batteri har en tomgangsspænding på mellem 12,7 og 12,8 volt.

Som elektriker må du kende til systematisk fejlfinding og isolering af de enkelte fejlkilder.

Batteriet afmonterer du, lader op med en lader og ser hvordan det holder spændingen. Det er sikkert allerede ødelagt af bilen, for konstant dårlig ladetilstand er gift for batteriet.

Samtidig tager du et andet batteri og måler hvor meget strøm der løber når bilen er slukket. Med de problemer min kammerat havde med sin Laguna 1,9dCI inden den til sidst underskrev sin egen dødsdom med en smadret gearkasse, så er det mre et spørgsmål om hvor mange elfejl du finder end om der er nogen.
Skulle jeg have en Renault diesel, så skulle den ligge i en Nissan

ARGH... LORTE BIL/BATTERI!!!

: 29 jan 2012 10:00
af Bjarne B.
Jeg kan komme på tre ting, som du bør tjekke:
Stelforbindelsen fra motor til karrosseri/batteri = starteren får ikke strøm nok.
Et skjult elforbrug = Noget spiser strømmen, mens du kigger væk. Nyere biler har dog et lille forbrug hele tiden.
Ankeret i starteren ligger for tæt på vindingerne pga. et slidt leje/bøsning = Starteren kræver meget mere strøm. Alle fejlene opstår ofte periodisk, og man må derfor bare starte fra en ende af.