Albert » 10 Nov 2011, 10:38 skrev:Det vil nok ikke hjælpe så meget at sætte et batteri med 105 a i bilen,så er du jo 30a over standart,og hvis generatoren også er standart,kan den nok ikke lade batteriet helt op.
Jo flere ampere,jo længere tid skal generatoren bruge på at lade det helt op,og her er så spørgsmålet om du kører langt nok til den når at lave det strøm du bruger mellem hver tur du kører,og om din generator i det hele taget er stor nok til at lade det op.
generatoren kan sagtens lade det op, det tager bare det længere tid inden den er på maks...
Men de fleste nyere biler i dag, er faktisk udstyret med generatorer på helt op til 140amp, for at kunne overlevere til et meget krævende elsystem, og samtidig lade meget hårdt og hurtigt på batteriet, det er så ikke altid smart set ud fra batteriets levetid. Er den mondeo nyere end 2002 eller deromkring, og evt som en diesel, så er den netop i den gruppe som jeg omtaler. Jeg kan så lige se i systemet her, at en ford som standart kører med en 90amp generator. Så et batteri der er lidt større end det, er ikke noget problem.
Du lader jo heller ikke med en 105amp lader, hvis du skal lade dit batteri op derhjemme. Det er som regel kun omkring et par ampere, og har du en større lader, så kan du presse den op i nærheden af 20amp i timen. Forskellen i de to opladninger, er ladetiden. At du har en 90amp generator, betyder ikke at den er ude af stand til at lade videre op end 90 amp. Det betyder blot at den som spidsbelastning kan levere 90 ampere.
Fordelen i et større batteri, er at differensen imellem brugbar og afladet, bliver større, og mere tolerant. Så når oliefyret tager en masse strøm, og man så skal svinge den igang bagefter med koldstart og det hele, så er der overskud til det.
Jeg ville klart se hvad mulighederne kan bringe, pladsmæssigt, for at sætte et større batteri i bilen. Selvfølgelig kan man sige at den allerede kører med et større batteri end standart, men det skal den sådan set også. Man har en huskeregel der siger, at har bilen oliefyr, så skal der monteres et ca 10amp større batteri.
En helt anden mulighed her, som mange glemmer. Hvilken tilstand er batteripoler og kabler i? Har du en dårlig forbindelse der, så risikerer du at så snart der kommer et større forbrug, f.eks når starteren skal slås igang. Så mister den forbindelsen.
Ir, rust og andet lort, kan være en meget stor synder. Også for at batteriet kan lades ordentlig op igen af generatoren.