Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vida Træpiller

Bruger til bruger info om specifikke træpiller
Vi opretter et emne til hver type træpille

Hvor mange Stjerner vil du give Vida træpillerne

10 Stjerner (bedst) Giver minimal aske og ingen slagge samt god indpakning
9
41%
9 Stjerner
7
32%
8 Stjerner
4
18%
7 Stjerner
2
9%
6 Stjerner
0
Ingen stemmer
5 Stjerner
0
Ingen stemmer
4 Stjerner
0
Ingen stemmer
3 Stjerner
0
Ingen stemmer
2 Stjerner
0
Ingen stemmer
1 Stjerne (dårligst) Giver meget aske og meget slagge samt dårlig indpakning
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 22

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Vida Træpiller

Indlæg af holberg19 » 01 dec 2010 12:13

VIDA er et topprodukt, men jeg har opgivet at skaffe pillerne til under 2,30 kr/kg her på sjælland...


svenhansen

Re: Vida Træpiller

Indlæg af svenhansen » 02 dec 2010 08:46

Jeg giver 2.22 kiloet ved 3 paller VIDA. Kvallitet koster, ikke mindst pga. transportudgifter fra Sverige. Jeg vil hellere give lidt mere og få noget der ikke giver søvnløse nætter. Alternativt, så brug oliefyr og drop ferierejsen til varmen syd- eller østpå til Thailand.
Kig på min hjemmer: http://www.sven-hansen.dk og læs min pillehistorie i mappen: "Vores Woody Pillefyr". Her kan Du læse om min måde at justere fyret, som IKKE har alt muligt og umuligt ekstraudstyr tilkøbt og monteret, hvilket gør fyret for omstændigt at justere. Mit fyr er "basisfyret" hvis man kan kalde det sådan.
MIN JUSTERING ER SIMPEL: Pilleafvejning: 1300 gram på 6 minutter gennem snegl = Indtastet 1400 gram og sat på AUTOMATISK "arbejde" (=ingen hovedbrud med klogejusteringer). - Læs om min ændring ved Glødetænderen - Den virker!! Fyret koldstarter på 2-3 minutter.
Min justeringsmetode er: Hvis der kommer mange gnister sammen med flammen, er der indtastet for STOR mængde piller, hvilket giver for lidt piller til luftmængden (lyder forkert, men det ER rigtigt. Indtast 50 gram mindre og vær så tålmodig til næste automatiske optænding og se hvordan flammen er ved 100% gang. Er der stadig mange gnister, så gentag til der kun er meget få eller ingen gnister. Vupti og Du har formentlig et velkørende fyr og et godt humør igen.
Kig ind på: http://www.sven-hansen.dk og læs nærmere i mappen "Vores Woody Pillefyr" .
Jeg ser kun mit fyr een gang om ugen ved rensning og VIDA pilleopfyld (læs om min pilleerfaring).
Glædelig Jul og Godt Nytår Allesammen
Sven :great:

Brugeravatar
ole_dalmose
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 01 aug 2011 07:27
Mit fyr: EcoTeck R70 /Scotte-Blackstar 16kw
Areal: 170 /+260 værksted
Brændsel: Vida 6 /8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: ½ /1 pose
Årligt forbrug: 1250 /ca. 6000 kg
Geografisk sted: Tuse Næs nord for Holbæk

Vida Træpiller

Indlæg af ole_dalmose » 02 aug 2011 06:55

Vi udskiftede sidste sommer vores gamle Jøtul brændeovn med en EcoTeck R70 træpilleovn. Jeg orker ikke længere at klargøre 8-10 kubik bøgetræ årligt.

Vi købte efter forskellige "undersøgelser" 3 paller Vida Pellets 6mm til 6.300 kr. leveret. Pallerne kunne trækkes ind i brændehuset på palleløfter, så det gik let nok.

I sidste sæson har vi kun brugt knap 2 paller (har 25 poser tilbage) altså en total udgift på ca. 4.000 kr. Selv om der er eksperimenteret meget for at få komfortabel temperatur (natsænkning mv.) er det en rigtig god pris ift. bøgebrændet. Det skyldes helt sikkert den langt bedre effektivitet på nye ovne kontra den gamle Jøtul fra start 80’erne.

Rengøring er lidt oftere end den gamle Jøtul. En gang ugentligt skal askesugeren i gang og glasruden aftørres. Men det er OK synes jeg.

Jeg har dog svært ved at give karakter, da jeg kun er prøvet disse træpiller, og kun i en sæson.

Mange hilsener Ole Dalmose
Mange hilsener Ole Dalmose
Her etablerer vi veteranklubben BMGB - Bevar Min Gamle Bil - Tuse Næs
Motto: Pas godt på din gamle bil - ellers bliver der ingen veteraner i fremtiden.

salbo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 feb 2010 12:58
Mit fyr: SCOTTE BLACKSTAR 20KW
Areal: 250
Brændsel: Træpiller 8mm Derome
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 20-35kg
Årligt forbrug: 4300

Vida Træpiller

Indlæg af salbo » 25 mar 2012 23:44

Sidste sæson brugte jeg 4 paller VIDA.
Det er en super god pille og et sten sikkert valg!
Minimal smuld i sækkene, ingen slagger og minimal akse.
Bedste indpakning jeg til dato har set, og så var de stablet særdeles fint på pallerne, så der var ingen problemer med at rangerer rundt med dem på pallevognen.
Fik dem på tilbud, de ligger ellers ikke i den billige ende. (kvalitet og pris følges som regel.)

Brugeravatar
ole_dalmose
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 01 aug 2011 07:27
Mit fyr: EcoTeck R70 /Scotte-Blackstar 16kw
Areal: 170 /+260 værksted
Brændsel: Vida 6 /8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: ½ /1 pose
Årligt forbrug: 1250 /ca. 6000 kg
Geografisk sted: Tuse Næs nord for Holbæk

Vida Træpiller

Indlæg af ole_dalmose » 26 mar 2012 08:50

NU har jeg så fyret med Vida i to sæsoner (snart). I sommeren 2011 købte jeg 3 paller Vida 6mm til ialt 6300,- leveret ved døren. Trak dem ind med palleløfteren, og har netop i denne uge brugt den sidste pose... Jeg bliver vel nødt til at tage lidt af den ekstra palle jeg købte hjem, sammen med de 8 mm jeg købte til Scotte'en på værkstedet...

Jeg har altså fyret for under 3500 kr. i gennemsnit i disse 2 år. Sammenlignet med de 20 rm bøgebrænde jeg skulle have knoklet igennem Jøtul'en i samme tidsrum (save, flække, stable og slæbe ind) - så sku fanden tage mig, at jeg ikke har byttet lortet ud for mange år siden... (undskyld sproget, webmaster)
Mange hilsener Ole Dalmose
Her etablerer vi veteranklubben BMGB - Bevar Min Gamle Bil - Tuse Næs
Motto: Pas godt på din gamle bil - ellers bliver der ingen veteraner i fremtiden.


Magnus1234
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 aug 2014 14:45
Mit fyr: BAXI TPK 24
Areal: 250
Brændsel: Vida 8mm

Vida Træpiller

Indlæg af Magnus1234 » 14 sep 2014 22:46

Jeg har fyret med et par forskellige træpiller, og jeg må sige, at Vida er min favorit. Jeg skiftede egentlig til varga på et tidspunkt fordi, at de var billigere men de skabte bare flere problemer, støvede mere og jeg følte heller ikke, at de brændte lige så godt. Det skal dog ikke siges at varga er dårlige, slet ikke, men vida er nu engang bare bedst. Så jeg gik tilbage til min leverandør og fik byttet mine varga til vida igen :D

Alt i alt så synes jeg personligt, at vida brænder godt, støver lidt og er lette at hårendtere, og de er dermed mine yndlings træpiller :great:

Spibben
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 dec 2015 15:07
Mit fyr: Blackstar+ 10kw
Areal: 207
Brændsel: 6mm træpiller
Dagligt forbrug: 8kg
Årligt forbrug: 3,7 tons
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Vida Træpiller

Indlæg af Spibben » 04 dec 2015 15:15

Kan se at emnet er gammelt, men vil da gerne give min mening til kende alligevel. Har netop fået 2 paller hjem og har fyret med dem igennem 3 sæsoner. Har været fuldt ud tilfreds hver gang. Prisen i år er billigere, så jeg slap med 1850,- pr palle incl. levering.
BS+ 10KW v13, BS+ 380L Silo, O2-styring, kompressorrens og 110 L VVB med Prioritering.
Radiatorstyring Danfoss Living eco
Opvarmer 207kvm heraf 65kvm kælder inde temp. 22°
https://stokercloud.dk/v3/#/spibben/main-page

You only fail if you quit

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Vida Træpiller

Indlæg af Torpet » 04 dec 2015 15:48

Giver dig helt ret, Spibben, dog gav jeg kun kr 1650,- inkl levering fra XL (ialt kr. 6600,00 og ingen palle afgift), men de var så indkøbt i august. Købte 4 paller. Der er 896 kg per palle, så kg prisen er kr. 1,84. Der er vist en ret rimelig pris på gode svenske piller.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 440
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Vida Træpiller

Indlæg af vinther2 » 04 dec 2015 17:22

Giver alle ret,-det er en super pille. Vi har haft pillefyret i 4 år og kun fyret med VIDA 8 mm.

Det gode ved dem er bl.a. at de er ens hver gang, ikke noget med, at den ene gang er der meget smuld eller mørke eller lyse pille i sækkene.
Har læst et sted at man anbefaler VIDA til lidt "følsomme fyr" ,- måske er det netop derfor at de passer godt til et Scotte fyr.
Det gnasker jo ikke sådan lige alt i sig uden at man skal lave en del justeringer!

Jeg får mine hos Erik i Maribo: http://www.skelstruptrae.dk Han leverer til hele Sjælland og Lolland Falster og ved større partier kan man få rabat.

pendec

Re: Vida Træpiller

Indlæg af pendec » 04 dec 2015 17:33

vinther2 skrev:Jeg får mine hos Erik i Maribo: http://www.skelstruptrae.dk Han leverer til hele Sjælland og Lolland Falster og ved større partier kan man få rabat.
De fleste giver rabat når man køber 21 paller eller derover men så er det altså billigt i Tyskland når det er sådan et læs man køber. :)


Besvar