Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lava Træpiller

Bruger til bruger info om specifikke træpiller
Vi opretter et emne til hver type træpille

Hvor mange Stjerner vil du give Lava træpillerne

10 Stjerner (bedst) Giver minimal aske og ingen slagge samt god indpakning
4
7%
9 Stjerner
20
33%
8 Stjerner
8
13%
7 Stjerner
11
18%
6 Stjerner
3
5%
5 Stjerner
3
5%
4 Stjerner
4
7%
3 Stjerner
3
5%
2 Stjerner
3
5%
1 Stjerne (dårligst) Giver meget aske og meget slagge samt dårlig indpakning
2
3%
 
Afgivne stemmer: 61

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Lava Træpiller

Indlæg af hahomi » 04 sep 2011 21:05

Jeg kan altså ikke finde ud af at sende en pb, men Greenwood træpiller mangler i listen
Vælg dine kampe med omhu.


thyson1
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:23
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 168
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6800

Lava Træpiller

Indlæg af thyson1 » 14 sep 2011 14:51

Jeg troede at Lava træpiller var i den gode ende.. I går ville jeg gøre min baxi multiheat ren for første gang. har godt nok lagt mærke til at de træpiller sodder en hel del røgen er faktisk helt sort. Og da jeg begyndte at gøre min fyr ren kunne jeg se at det aske som skulle være fin støv. Var nærmest fugtig og ligsom en rigtig fed olie med skidt i. Så efter den var ren ville jeg starte den op igen og det gik såment fint nok. Så kom den op i de grader som den skulle. Og et eller andet er der sket. Den lavede en A-1 fejl ( Der er ingen ild! Røgtemperaturen er under 90 grader i drift ( I 30 min ) ).
Ved ikke bare om jeg er uheldig. De har stået i et hel år. Men det ser jo ud til at værre en god pose der er i. Så synes ikke rigtig at de skulle værre utætte. Men jeg kan ikke lide at røgen er helt sort og lugter ikke så godt. Er bange for der måske er noget skidt i. Men ved ikke.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Lava Træpiller

Indlæg af Ollii » 14 sep 2011 17:14

thyson1 » 14 Sep 2011, 14:51 skrev:Jeg troede at Lava træpiller var i den gode ende.. I går ville jeg gøre min baxi multiheat ren for første gang. har godt nok lagt mærke til at de træpiller sodder en hel del røgen er faktisk helt sort. Og da jeg begyndte at gøre min fyr ren kunne jeg se at det aske som skulle være fin støv. Var nærmest fugtig og ligsom en rigtig fed olie med skidt i. Så efter den var ren ville jeg starte den op igen og det gik såment fint nok. Så kom den op i de grader som den skulle. Og et eller andet er der sket. Den lavede en A-1 fejl ( Der er ingen ild! Røgtemperaturen er under 90 grader i drift ( I 30 min ) ).
Ved ikke bare om jeg er uheldig. De har stået i et hel år. Men det ser jo ud til at værre en god pose der er i. Så synes ikke rigtig at de skulle værre utætte. Men jeg kan ikke lide at røgen er helt sort og lugter ikke så godt. Er bange for der måske er noget skidt i. Men ved ikke.
Du skal vist have justeret den baxi. icon_cheesygrin.gif
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Lava Træpiller

Indlæg af Claus Birth » 14 sep 2011 17:26

Enig.

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

dannidines

Lava Træpiller

Indlæg af dannidines » 19 okt 2011 22:17

Hej,

Jeg købte 3 paller Lava og 3 paller Barlinek det første år og nøj hvor var der forskel på de to piller. Lavaen var fyldt med smuld og dannede slagger.. kunne slet ikke på mit Woody til at køre nær så stabilt som det kom til med Barlinek.

Det var naturligvis det første år med eget pillefyr, men alene mængden af smule i sækkende må der ikke være i en pille til "den pris"


Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Re: Lava Træpiller

Indlæg af haderslev1234 » 07 jul 2016 09:28

Har lige brændt 6 paller af. Gode kraftige poser må jeg sige. Alle 6MM. generelt er
pillerne bittesmå. Virker lidt som de er pulveriseret.

Desværre meget smuld i alle poser i samtlige 6 paller. Det giver et stort hul i midten af
min pillebeholder, da smuldet "stabler" sig op.

Nu er mit fyr noget gammelt skrammel og piller bliver sneglet ind og op i koppen i fyret. Det
giver store udfordringer med slagger som totalt kokser til. Nyere pilleanlæg burde ikke have
de problemer.

Skiftet over til Davidsen træpiller (skulle vist være Stampemøllens). Har brændt 400 kg og der
er ingen problemer. Store fine træpiller uden smuld!

mhko
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 30 mar 2011 09:42
Mit fyr: twin heat M20
Areal: 158
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 ton

Re: Lava Træpiller

Indlæg af mhko » 01 feb 2019 19:54

Hej.

jeg tillade mig lige at puste nyt liv i denne tråd.
hvordan har i andre der bruger Lava træpiller oplevet kvaliteten den sidste sæson?

jeg har fået fra 2 forskellige batch nummer i min efterårs levering, det ene batch nummer var pillerne meget løse og der var meget smuld i.
det andet batch nummer var bedre, men igen en stor forskel på de 2 paller med samme nummer, nogle var meget hårdt presse og næste ingen fnuller.
andre normale som de altid har været.

den sending jeg har fået her i 2019, der er ikke noget batch nummer på den i hverfald øverste 1/4 af den første palle.

jeg har heller ikke været opmærksom på at deres brændværdi er faldet til 4.6 kwh/kg. er der nogen der ved hvornår det er sket?
ellers går de rimelig godt i min twinheat, dog ser det ud til at der kommer lidt slager med tiden.

nogen der har oplevet det samme?
er det en træpille der er bedre?

Weels1960
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27 nov 2016 13:53
Mit fyr: Baxi TPK 24/ Scandpell
Areal: 300
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6870
Årligt forbrug: 8 tons

Re: Lava Træpiller

Indlæg af Weels1960 » 17 feb 2019 21:24

Hej
Jeg er i gang med en palle Lava lige nu, som jeg købte sidste sommer.
Pillerne ser fine ud, ikke meget smuld/støv og sækkene er solide.
Men de giver en del porøs slagger, som skal fjernes dagligt,
Det er første gang jeg prøver Lava, så jeg kan ikke sige om der er forskel fra tidligere produktioner.
Mvh. Villy.


Besvar