Akutankeblok opbygning

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Akutankeblok opbygning

Indlæg af tomfisch »

Hmm... Når det gælder lukkede anlæg skal der tages hensyn til den totale vandmængde i hele anlægget, til sikkerhedsventilers åbningstryk og til fortrykket i ekspansbeholderen. Arbejdstilsynet har en formel, man kan beregne størrelsen af en lukket ekspansionbeholder med.

Klik her og kig under pkt. 2.12. Ekspansionsbeholder:
http://www.arbejdstilsynet.dk/REGLER/At ... 721CF.ashx

Hvis man bruger "tommelfingerreglen" 4% i et lukket anlæg med en stor vandmængde vil man ende med en beholder, der i teorien er for lille. I øvrigt kan jeg ikke læse noget sted i vejledningen at ekspansionsbeholderen skal kunne rumme 4 eller 8 procent af den totale vandmængde. Hvor mon den regel stammer fra oprindeligt?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Akutankeblok opbygning

Indlæg af tomfisch »

Landbo: Øv! Du nåede det før mig...! Og gav mig så også svar på mit spørgsmål, inden jeg nåede at stille det. Det er da service! :great:
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Akutankeblok opbygning

Indlæg af Landbo »

tomfisch skrev:Landbo: Øv! Du nåede det før mig...! Og gav mig så også svar på mit spørgsmål, inden jeg nåede at stille det. Det er da service! :great:
Det var jo mig selv der fik mig rodet ud i moget vrøvl. Undskyld ulejligheden. :)

Men ellers alt for/til folket herfra, hvis muligt. :wink: icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Besvar