Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Manglende underforbrænding på ATMOS

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af EKP » 04 feb 2011 12:51

John Skov Jensen » 04 Feb 2011, 12:40 skrev:Mht. din svigtende underforbrænding.
Har du skiftet brænde type eller på anden vis ændret nogle "forbrændings betingelser" eller er den svigtende underforbrænding bare opstået fra den ene dag til den anden??

/John
Næ jeg har ikke lavet nogle ændringer - jeg svingede lige børsten bag i dyret men det er nu ikke første gang den prøver det :D


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af EKP » 04 feb 2011 12:52

Jo så er jeg begyndt lige at smide en kop dieselolie ind når kedlen er fuld - men det burde da ikke betyde noget..

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af Albert » 04 feb 2011 13:09

På Danmarks Tekniske Højskole anbefaler man akkutank størrelse til min. 50 l pr. installeret kw.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af EKP » 04 feb 2011 13:27

Albert » 04 Feb 2011, 13:09 skrev:På Danmarks Tekniske Højskole anbefaler man akkutank størrelse til min. 50 l pr. installeret kw.
Jeg kunne fint gå ned på en 2000 liters tank uden den ville have problemer med at aftage varmen. Den nedre grænse er jo i princippet bare at akkutanken skal kunne aftage varmen fra en fuld kedel.

Det er andre faktorer jeg mener taler for en større akkutank til min kedel. Den relative driftstid som kedlen bruger på "opstart" bliver mindre. Det giver sikkert en bedre holdbarhed på kedlen. Havde jeg 7.000 liter vand kunne jeg måske fyre hver 3. dag og så 4-6 kedler på at varme det hele op.

Efter min mening er det så billigt at fyre med træ at man lige så godt kan gøre det nemt. Få fyringer med store stykker er noget af det der gør det nemt for mig. Og selvfølgelig håber jeg der står en stor gave på 5000 liter under træet til næste jul :great:

V.h. Emil

sackman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:31
Mit fyr: Baxi solo innova 30 std
Areal: 210
Brændsel: Fyr/Elm
Fremviser gerne i postnummer: 7752
Årligt forbrug: 17-20rm
Kontakt:

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af sackman » 04 feb 2011 13:33

Jeg kunne fint gå ned på en 2000 liters tank uden den ville have problemer med at aftage varmen. Den nedre grænse er jo i princippet bare at akkutanken skal kunne aftage varmen fra en fuld kedel.

Det er andre faktorer jeg mener taler for en større akkutank til min kedel. Den relative driftstid som kedlen bruger på "opstart" bliver mindre. Det giver sikkert en bedre holdbarhed på kedlen. Havde jeg 7.000 liter vand kunne jeg måske fyre hver 3. dag og så 4-6 kedler på at varme det hele op.

Efter min mening er det så billigt at fyre med træ at man lige så godt kan gøre det nemt. Få fyringer med store stykker er noget af det der gør det nemt for mig. Og selvfølgelig håber jeg der står en stor gave på 5000 liter under træet til næste jul :great:

V.h. Emil[/quote]

Store stykker skal man netop ikke fyrer med når man har en underforbrændingskedel. Jo mindre jo bedre
Pind....Det er en livsstil


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af EKP » 04 feb 2011 13:37

sackman » 04 Feb 2011, 13:33 skrev:Jeg kunne fint gå ned på en 2000 liters tank uden den ville have problemer med at aftage varmen. Den nedre grænse er jo i princippet bare at akkutanken skal kunne aftage varmen fra en fuld kedel.

Det er andre faktorer jeg mener taler for en større akkutank til min kedel. Den relative driftstid som kedlen bruger på "opstart" bliver mindre. Det giver sikkert en bedre holdbarhed på kedlen. Havde jeg 7.000 liter vand kunne jeg måske fyre hver 3. dag og så 4-6 kedler på at varme det hele op.

Efter min mening er det så billigt at fyre med træ at man lige så godt kan gøre det nemt. Få fyringer med store stykker er noget af det der gør det nemt for mig. Og selvfølgelig håber jeg der står en stor gave på 5000 liter under træet til næste jul :great:

V.h. Emil
Store stykker skal man netop ikke fyrer med når man har en underforbrændingskedel. Jo mindre jo bedre[/quote]

Det er fordi du tænker på tykke stykker - jeg fyrer med lange stykker :great:

sackman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:31
Mit fyr: Baxi solo innova 30 std
Areal: 210
Brændsel: Fyr/Elm
Fremviser gerne i postnummer: 7752
Årligt forbrug: 17-20rm
Kontakt:

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af sackman » 04 feb 2011 14:47

Jeps det gjorde jeg.. Lange stykker er self. noget andet ;-)
Pind....Det er en livsstil


Besvar