Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Der må være noget galt

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
michael karløv
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23 okt 2010 07:20

Der må være noget galt

Indlæg af michael karløv » 31 jan 2011 11:09

Jeg har købt en Atmos 25s med 1000 l akku tank og en ladeventil, køres ellers perfekt, men der noget galt føler jeg, når kedel er varm og levere varme til tanken ikke nogle problemer, men når kedelen er brændt ud og tanken stadigvæk er varm falder trykket i mit sikkerheds aggregat helt ned til 0 (jeg køre lukket eksp.) men jeg har stadigvæk 60 grader i tanken og cirkulations pumperne siger underligt fordi der ikke er noget tryk, det siger jo sig selv. Jeg har 2 stk eksp.beholdere som står på gulvet ved siden af kedel delen i serie med sikkerheds aggregatet og det sidder på fremløbet fra kedel til ladamaten.Er der nogen der har en ide.
mvh Michael


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Der må være noget galt

Indlæg af Zarge » 31 jan 2011 11:16

jeg har ikke meget forstan på lukkede anlæg, men det lyder som der mangler fortryk i tankene, så det er udvidelsen i vandet når det varmes op der giver trykket, og det forsvinder jo så når vandet køles af igen... Hvad siger I andre?

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Der må være noget galt

Indlæg af Keld » 31 jan 2011 11:36

jeg tror også på den med fortrykket, der er ikke luftvolume til at optage trykfaldet.

levi

Re: Der må være noget galt

Indlæg af levi » 31 jan 2011 13:42

Hej Michael, - tag lufttryk af membranen i ekspansionen, - så kører det for dig :)

Hvis du ikke har trykmåler, - så tag en smule luft af ad gangen, - lige meget på begge tanke :)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Der må være noget galt

Indlæg af Zarge » 31 jan 2011 15:07

Levi, kan lufttrykket værre så højt i tankene, at de nærmest "forsvinder" Jeg tænker på det med at anlæget viser 0 bar...


levi

Re: Der må være noget galt

Indlæg af levi » 31 jan 2011 15:28

Zarge » 31 Jan 2011, 15:07 skrev:Levi, kan lufttrykket værre så højt i tankene, at de nærmest "forsvinder" Jeg tænker på det med at anlæget viser 0 bar...
Hvis lufttrykket er for højt i beholderne, - så virker udligningsfunktionen jo ikke ved kold tilstand.

Så JA fra fabrikken kan lufttrykket i en trykekspansion godt være for højt :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Der må være noget galt

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jan 2011 17:00

Det vil være bedre at verificere at trykket er ok med en dæktrykmåler på ventilen inden du begynder at lukke noget af trykket af.
Husk at det skal gøres med tomt anlæg, uden den hvilende vandsøjle ovenpå.
Udregning af det korrekte fortryk kan der læses om i denne tråd
viewtopic.php?f=51&t=9511

Men hvad står der på dine ekspansionsbeholdere at fabrikstrykket er ??
Hvad er navn og type på dem??
Hvad er dit anlægstryk ved fuldt opvarmet akkutank??
Hvor store er dine ekspansionsbeholdere??

I øvrigt en dårlig løsning med ekspansionsbeholderne på fremløbet, de kan slet ikke tåle 85-90 grader varmt vand. Så deres levetid bliver reduceret ved denne placering.

/John

levi

Re: Der må være noget galt

Indlæg af levi » 31 jan 2011 18:57

John Skov Jensen » 31 Jan 2011, 17:00 skrev:Det vil være bedre at verificere at trykket er ok med en dæktrykmåler på ventilen inden du begynder at lukke noget af trykket af.
Husk at det skal gøres med tomt anlæg, uden den hvilende vandsøjle ovenpå.
Udregning af det korrekte fortryk kan der læses om i denne tråd
viewtopic.php?f=51&t=9511

Men hvad står der på dine ekspansionsbeholdere at fabrikstrykket er ??
Hvad er navn og type på dem??
Hvad er dit anlægstryk ved fuldt opvarmet akkutank??
Hvor store er dine ekspansionsbeholdere??

I øvrigt en dårlig løsning med ekspansionsbeholderne på fremløbet, de kan slet ikke tåle 85-90 grader varmt vand. Så deres levetid bliver reduceret ved denne placering.

/John
Sikke noget pjat, - ekspansionerne kan snildt holde til montering på fremløbet (Idag er der EPDM gummi i), - det er korrekt levetiden kan blive en anelse mindre, - men ikke i alvorlig grad!

Forøvrigt kan du godt tage luft af en trykekspansion hvis der er vand på anlægget, - der skal bare være KOLDT vand på anlægget.

Michael har 2 stk 50 liters trykekspansioner af mærket suprex, - med et fortryk på 2,5 bar. - Dette fortryk skal ændres til 1-1,5 bar.

Og jo man kan godt tage luft af en trykekspansion uden måleudstyr, - det kræver bare man gør det i "etaper" - og en lille smule ad gangen :great:

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Der må være noget galt

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jan 2011 19:38

Levi, lad være med at kalde indholdet i mit indlæg for pjat. Især når du udtaler dig stik modsat af fabrikantens anbefalinger
Suprex anbefaler montering på returen og en max temp på ca 70 grader
citat fra suprex.dk
Temperaturen i beholderen bør ikke overstige 70°C.
Tilslutning til returledning anbefales.
Citat slut

At justere blindt på trykket ved blot at lukke gassen ud er et dårligt råd, der kun i ringe grad levner en chance for at ramme det rigtige fortryk

Årsagen til at vandet skal af, er at det hvilende vandsøjletryk giver en forkert udlæsning af fortrykket


Han må have haft kontakt til en ringe vvs`er hvis han ikke har gjort ham opmærksom på at fortrykket skulle justeres ned fra de 2,5 bar.

De 1-1,5 bar fortryk du nævner er rigtigt hvis hans hus er 9-14 meter højt.
Fortrykket skal være 0,1 bar over anlæggets statiske tryk, som er det samme som den fysiske højde forskel (top til fysisk placering af ekspansionsbeholden) på anlægget. Eks ved 5m højde forskel skal fortrykket være 0,6 bar, ved 8,5m højde forskel skal fortrykket være 0,95 bar.

levi

Re: Der må være noget galt

Indlæg af levi » 31 jan 2011 19:49

John Skov Jensen » 31 Jan 2011, 19:38 skrev:Levi, lad være med at kalde indholdet i mit indlæg for pjat. Især når du udtaler dig stik modsat af fabrikantens anbefalinger
Suprex anbefaler montering på returen og en max temp på ca 70 grader
citat fra suprex.dk
Temperaturen i beholderen bør ikke overstige 70°C.
Tilslutning til returledning anbefales.
Citat slut

At justere blindt på trykket ved blot at lukke gassen ud er et dårligt råd, der kun i ringe grad levner en chance for at ramme det rigtige fortryk

Årsagen til at vandet skal af, er at det hvilende vandsøjletryk giver en forkert udlæsning af fortrykket


Han må have haft kontakt til en ringe vvs`er hvis han ikke har gjort ham opmærksom på at fortrykket skulle justeres ned fra de 2,5 bar.

De 1-1,5 bar fortryk du nævner er rigtigt hvis hans hus er 9-14 meter højt.
Fortrykket skal være 0,1 bar over anlæggets statiske tryk, som er det samme som den fysiske højde forskel (top til fysisk placering af ekspansionsbeholden) på anlægget. Eks ved 5m højde forskel skal fortrykket være 0,6 bar, ved 8,5m højde forskel skal fortrykket være 0,95 bar.
Man anbefaler montering på returen, - men det er ukorrekt at ekspansionen ikke holder på fremløbet.

De nye ekspansioner er med EPDM membran, - hvor de gamle var med alm. gummimembran, - disse nye membraner håndterer varmen langt bedre end de gamle gummimembraner, - og kan derfor holde til højere temp.

Nu behøver fortrykket ikke at være hysterisk nøjagtigt for at ekspansionen vil fungere efter hensigten, - dine oplysninger mht. fortrykket er korrekte nok, - men man kan godt lukke luften mere simpelt ud end beskrevet, - også med et godt resultat.

Hvis man kommer til at lukke for meget luft ud, - så kan man fylde ekstra luft i.

Forøvrigt skriver jeg ingen steder man skal lukke luften blindt ud, - jeg skriver man skal gøre det "gradvist" og lige meget på hver tank.

Det optimale ville naturligvis være at have en trykmåler for at se det korrekte tryk i ekspansionen, - men har man ikke en sådan, - så kan min fremgangsmåde fint anvendes.

Der er ingen grund til at gøre en simpel ting til en videnskab :wink:

Hvilken vvs-mand der er brugt skal være mig usagt, - men hvis jeg kender Michael ret så har han fundet en der kan sit kram :great:


Besvar