Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos DC50+3500l tank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
HrGravgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 29 dec 2010 13:39
Mit fyr: Atmos DC50 + oliefyr som backup
Areal: 156
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8830

Re: Atmos DC50+3500l tank

Indlæg af HrGravgaard » 23 jan 2011 21:51

EKP » 23 Jan 2011, 21:05 skrev:Hvorfor er din termostaten til kedlen ikke skruet helt op (den til venstre på)? Den står kun skruet omkring 1/3 op kan jeg se på dit billede. Min har fuld skrald på :-)
hvilken kedel temperatur kører du så med hvis du har skruet helt op?
Temperaturen stiger vel voldsom hvis du har den skruet helt op eller?
Min står på 80gr ved en 1/3 del skruet op.
/Hr Gravgaard
Man lære heldigvis noget hverdag.


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Atmos DC50+3500l tank

Indlæg af Keld » 23 jan 2011 21:58

dine pile er helt rigtige. Kredsen med kedel-ladomat-tank, kaldes kedelkredsen og kredsen kredsen med pumpen til husets radiatore kaldes ratiatorkredsen, Har du ikke en termisk blandesløjfe på radiatorkredsen, det er jo ikke nødvendig at sende varmere vand ind en der er behov for, det vil også minske varmetabet fra rørføringen. Pumpen på radiatorkredsen kan også lave et tryk på returen, så du ikke kan få det kolde vand fra bunden af tanken ned til ladomaten. prøv at teste det ved at stoppe pumpen på radiatorkredsen og se om du ikke kan mærke en forskeld på rørene og måske at kedlen går op på fuld ydelse og fylder varme på tanken.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Atmos DC50+3500l tank

Indlæg af EKP » 23 jan 2011 22:00

Jeg kører faktisk med samme kedeltemperatur som din - ca. 80 grader står der på viseren oven over :-)

Ja det giver ikke helt mening men jeg tror det er fordi at min producerer meget mere varme end din. Du har derfor en høj fremløbstemperatur men dit flow i røret er meget lille. Har du en honeywell bagpå kedlen der justerer luftspjældet. Hvordan står det og kører din blæser i fyret?

Og det er korrekt at du har misforstået begreberne fremløb og retur. Fremløbet er det varme vand som løber fra fyret og over i akkumuleringstanken. Returløbet er det kolde vand der kommer retur fra hhv. radiatorer og bunden af akkumuleringstanken :-)

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Atmos DC50+3500l tank

Indlæg af EKP » 23 jan 2011 22:11

Keld » 23 Jan 2011, 21:58 skrev:dine pile er helt rigtige. Kredsen med kedel-ladomat-tank, kaldes kedelkredsen og kredsen kredsen med pumpen til husets radiatore kaldes ratiatorkredsen, Har du ikke en termisk blandesløjfe på radiatorkredsen, det er jo ikke nødvendig at sende varmere vand ind en der er behov for, det vil også minske varmetabet fra rørføringen. Pumpen på radiatorkredsen kan også lave et tryk på returen, så du ikke kan få det kolde vand fra bunden af tanken ned til ladomaten. prøv at teste det ved at stoppe pumpen på radiatorkredsen og se om du ikke kan mærke en forskeld på rørene og måske at kedlen går op på fuld ydelse og fylder varme på tanken.
Jeg er langt fra ekspert men tror ikke det er her problemet ligger - for mig at se er det varmeproduktionen der er for lav. Min kedel producerer heller ikke mindre varme bare fordi bunden af kedlen nærmer sig 60-70 grader.

Alt det andet du skriver med varmetab i rør er dog helt korrekt og jeg vil da også anbefale sådan en blandesløjfe. Men der er noget mere galt siden han ikke kan lade tanken op.

V.h. Emil

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Atmos DC50+3500l tank

Indlæg af mejeristen » 23 jan 2011 22:55

Keld » 23 Jan 2011, 21:58 skrev:dine pile er helt rigtige. Kredsen med kedel-ladomat-tank, kaldes kedelkredsen og kredsen kredsen med pumpen til husets radiatore kaldes ratiatorkredsen, Har du ikke en termisk blandesløjfe på radiatorkredsen, det er jo ikke nødvendig at sende varmere vand ind en der er behov for, det vil også minske varmetabet fra rørføringen. Pumpen på radiatorkredsen kan også lave et tryk på returen, så du ikke kan få det kolde vand fra bunden af tanken ned til ladomaten. prøv at teste det ved at stoppe pumpen på radiatorkredsen og se om du ikke kan mærke en forskeld på rørene og måske at kedlen går op på fuld ydelse og fylder varme på tanken.
Men min viden som mejerist, tror jeg Keld har fat i noget af det rigtige, cirk.pumpen der skubber vand ud til radiatorerne laver ged i de trykforhold som ladomaten kræver for at fungere rigtigt. med det resultat at kedlen ikke kan komme til at yde det den skal!

Hvordan ser kedlen ud invendigt i røgrør mm når du renser den?
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


HrGravgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 29 dec 2010 13:39
Mit fyr: Atmos DC50 + oliefyr som backup
Areal: 156
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8830

Re: Atmos DC50+3500l tank

Indlæg af HrGravgaard » 23 jan 2011 23:06

Kedlen er dækket med et blankt sort lag som hænger i flager.

Hvis cirkulationspumpen til radiatorkredsen laver rav i kedelkredsen pga af at returen er koblet på kedelkredsen, var det så ikke bedre at frem og retur på radiatorkredsen kommer direkte fra tanken?

Kan ikke umildbart se hvorfor at returen på radiatorkredsen er monteret på kedelkredsen. Kan ikke se fordelen ved det.
/Hr Gravgaard
Man lære heldigvis noget hverdag.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Atmos DC50+3500l tank

Indlæg af mejeristen » 23 jan 2011 23:11

jo, alternativt skal røret mellem tee 'et hvor det kolde vand fra radiator kommer retur og tanken være 2" eller mere.
og det gælder også studsen på tanken


OBS OBS sort BLANKT sod det logter langt væk af forkert luft mængde

specielt hvis det sidder i røgkanalen (røgrør ) hvis det er tilfældet er det første sted du skal se på for hvis luft mængde ikke er korrekt vil kedlen ikke yde de kW den skal!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Atmos DC50+3500l tank

Indlæg af EKP » 23 jan 2011 23:17

mejeristen » 23 Jan 2011, 22:55 skrev: Men min viden som mejerist, tror jeg Keld har fat i noget af det rigtige, cirk.pumpen der skubber vand ud til radiatorerne laver ged i de trykforhold som ladomaten kræver for at fungere rigtigt. med det resultat at kedlen ikke kan komme til at yde det den skal!

Hvordan ser kedlen ud invendigt i røgrør mm når du renser den?
Interessant - det ved du meget mere om end mig Mejerist. Hvordan kan det forstyrrel ladekredsen? Jeg troede kun at ladomaten reagerede på temperaturen.

Hvad mener du forresten om termostaten til kedeltemperaturen. Ved godt du har Baxi men hvorfor skal min være skruet helt op hvis Gravgaards ikke skal?

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Atmos DC50+3500l tank

Indlæg af EKP » 23 jan 2011 23:20

mejeristen » 23 Jan 2011, 23:11 skrev:jo, alternativt skal røret mellem tee 'et hvor det kolde vand fra radiator kommer retur og tanken være 2" eller mere.
og det gælder også studsen på tanken


OBS OBS sort BLANKT sod det logter langt væk af forkert luft mængde

specielt hvis det sidder i røgkanalen (røgrør ) hvis det er tilfældet er det første sted du skal se på for hvis luft mængde ikke er korrekt vil kedlen ikke yde de kW den skal!
Det er derfor jeg mener det er kedeltemp. det er galt med. Den er skruet for langt ned hvilket vel giver for lidt luft og en uren forbrænding...

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Atmos DC50+3500l tank

Indlæg af mejeristen » 23 jan 2011 23:29

Der sidder både en balanceventil og en pumpe på laddomaten
Hvis der er tryk på kedel returen (det vil der være pga radi. cirk. pumpen omend det sikkert ikke er meget), vil dette tryk påvirke pumpens ydelse, samt balanceventilens åbningsgrad.

Men efter at have læst gravgaards svar med BLANKT SORT sod mener jeg at han først skal få renset kedlen i bund og få justeret luften på kedlen (det tyder på at forbrændingen ikke er korrekt nu)

Ved ikke hvordan den termostat fungere, men vil da mene at gravgaards også skal stå på FULD SKRAlD så blæseren ikke står og stopper og starter, for så vil resultatet også være SORT BLANKT SOD!!


TIL GRAVGAARD: INDEN DU GØR ANDET SKAL DU RENSE KEDLEN GODT OG SÅ FÅ DEN KEDEL TERMOSTAT SKRUET PÅ FULD KNALD!
OG GIV DET ER PAR DAGE! HVAD SKER DER SÅ?? MED TEMP OG KEDEL YDELSE??
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar