Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr, eller?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 06 jan 2011 21:19

Ja det er altid godt at forberede.... Hvis du mangler en tank, har jeg nogle stykker stående som jeg måske godt vil sælge :wink: Ved ikke hvordan det ser ud men det er jo en klar fordel hvis du ka få tanken højere op end fyret. Og masser af isolering :great:

Ja så er der da træ til et par sæsoner... Men trodede ikke du gad skove? :shock:

Ja man ka godt blive grebet af at få det til at fungere... Hvad laver du normalt? Fornemmer ikke en håndværker? icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 07 jan 2011 08:31

Lyder godt med tank, jeg har dog overvejet at få en kammerat til at omforandre en oval 1.200 liters olietank som jeg har stående, som jeg har forstået kan det godt fungere hvis man følger anvisninger, bl.a. her på siden. Viser det sig ikke at være tilfældet kan det meget vel være at jeg tillader mig at henvende mig til dig.

Jeg kan garantere dig for at jeg ikke gider at skove, jeg har absolut heller ikke tænkt mig at gøre det selv, men der skal tyndes ud i skoven for at optimere forholdet for det kære vildt :P

Du fornemmer at jeg ikke er håndværker, ja ved ikke helt om jeg skal tage det fortrydeligt op :twisted: Er faktisk i sin tid uddannet tømrer, men efter mange års videregående uddannelser sidder jeg i dag som chef i en større byggevirksomhed, og må jo så nok erkende at det har sat sine spor :)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 07 jan 2011 09:11

Det er skam også olietanke jeg har på lager :wink: De fungere meget godt, så længe det er åben ekspantion.

Hehe det er da afstresning at gå i skoven og vælte træer... Men det der lugter af at du ikke nøjes med at kigge på bukken :shock:

Det er det vi altid har sagt, det er skadeligt at læse for meget icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif Men nu er der jo så også lidt langt mellem at slå søm i og at skrue et varme anlæg sammen... :wink:

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 13 jan 2011 16:28

Beklager det lange ophold i tråden, men har været lagt ned af den meget frygtede mande influenza, heldigvis ser det ud til at jeg overlever :)

Jeg kan nok ikke sige at jeg helt nøjes med at kigge på bukkene, men må samtidig erkende at jeg med alderen er blevet lidt blød, og vil hellere se på dem (herhjemme i hvert fald :evil: )

Vil blot informere om at jeg har bestilt hele skidtet nu, og det hele endte med at blive således:

Woody 20 kW pillefyr med Black Star 20-30 kW kedel inkl. mekanisk shunt og trækstabilisator.
Wellmore 60 rørs solvvarme, inkl. 300 liters soltank og hvad der dertil hører.
Det hele brokobles med mit Viadrus U26 fastbrændsel, så kan jeg fyre i det når energien er til det, hvad enten det er koks eller træ fra skoven, installationen forberedes til montering af akkumuleringstank, så kan jeg altid koble den på.

Jeg takker alle for den store hjælp!

Vil naturligvis søtte åris på yderligere kommentarer, hvis I har noget I mener jeg skal være ekstra opmærksom på icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af mejeristen » 13 jan 2011 19:09

ja du skal være opmærksom på placeringen at Æ & P på dit tastatur :lol:
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af mejeristen » 13 jan 2011 19:09

sorry ku ikke lade være :)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 13 jan 2011 19:50

Hehe, tak for info icon_cheesygrin.gif

Du skal så lære at bruge AF i stedet for AT, ja jeg kunne nu heller ikke lade være :lol:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 13 jan 2011 20:33

ÆPafat sikken en gang hønseri..... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Godt at høre du overlever, du er jo trods alt superman :great:

Kender ikke pillefyret, men er det med eltænding`? Tænker at du hvis godt kunne tænke dig det hele kunne passe sig selv, med noget styrring, så ledes at solvarmen klare så meget som muligt, at når du har fyret med fast brændsel, så ka du lade det køre til hele tanken er kold og så starter pillefyret op og det hele lukke af til tanken... Så ka konen jo også lade være at pille ved noget... 8)

Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Superman » 13 jan 2011 21:15

Jamen jamen, det var ikke mig der startede :P

Pillefyret er et af de mest solgte her i DK, og dem som har forstand på den slags siger det duer :)

Der bliver monteret nogle 3-vejs ventiler, så det hele kommer til at køre af sig selv, den detaljerede teknik har jeg ingen forstand på, men jeg vil kunne udnytte overskudsvarme fra solvarme, og jeg vil kunne fyre i fastbrændslen og pillefyret vil starte når temperaturen bliver for lav, hvilket jo kræver eltænding, så svaret hertil er ja. Derudover er der en interface i anlægget så man kan pille icon_cheesygrin.gif

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt fyr, eller?

Indlæg af Landlyst » 13 jan 2011 21:29

Jamen jamen, det var ikke mig der startede
:shock: S og Å...... icon_cheesygrin.gif

Jamen så er der hvis styr på sagerne.... Husk også at kunne lukke for kedlerne på en elleranden måde, da det jo ellers er en stor radiator til fuglene... Når det trækker gennem det fyr der ikke er ild i.... :shock: Men der skal vi nok lige ha nogle lovkyndige på banen, for man jo ikke bare sætte haner på frem/retur, da de jo ka komme til at stå forkert med risiko for eksplotion til følge hvis en kedel koger og ikke ka komme af med trykket... :shock:


Besvar