pillebrænder på atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
jwr
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 70
Tilmeldt: 17 jul 2010 11:28
Mit fyr: atmos dc 50 3000ltr akku + solvarme.
Areal: 132m2
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5462
Geografisk sted: Morud fyn
Blevet takket: 1 gang

pillebrænder på atmos

Indlæg af jwr »

Hej Derude

Jeg skal have nyt brændefyr i det nye år, jeg har kikket på et Atmos 32 eller 50kw, med 2500ltr. buffertank, men så melder tanken sig, hvad nu når jeg ikke er hjemme i nogle dage til at fyre? kan man sætte en pillebrænder i den øverste luge og så lade den sørge for varmen?? dette er vist ikke en godkendt opstilling, det er kun i "nødstilfælde"
Jeg har set man kan købe et Atmos kombi fyr, men det vil jeg ikke, da det kun er få gange om året der er brug for det,
Nogle med erfaring i dette?

Jan

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: pillebrænder på atmos

Indlæg af Albert »

Det kan sikkert sagtens laves,men brænderen skal sidde i nederste låge.

Der er et par stykker her i forum som har monteret pillebrænder på en vigas,men har så sat brænderen i øverste låge,men det rigtige er at montere den i nederste låge.

Din skorstensfejer skal så godkende sammenkoblingen når det er monteret.

Hvis det kun er få gange,og korte perioder der er brug for det,ville det nok være billigere,at montere en lille oliekedel ved siden af træfyret.

En lille støbejernskedel med brænder kan sagtens findes for under 10.000 kr. men en pillebrænder får du nok ikke til under 15 - 16.000 kr så der skal vel lidt overvejelser med i projektet.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: pillebrænder på atmos

Indlæg af Jens »

Albert > Hvilken vej vil du have at røgen skal vandre ? - Skal det gennem røgkassen bagpå, så udnyttes den store kedelflade i øverste brændkammer slet ikke, - omvendt hvis bypass-klappen er åben, så går røgen gennem øverste brændkammer, men kommer slet ikke gennem røgkassen bagpå. Begge dele er vel ret ineffektiv ?

Sættes den i øverste brændkammer, så skal røgen ned gennem nederste brændkammer og ud gennem røgkassen, hvilket vel er det mest effektive, - til gengæld kan den sandsynligvis ikke tænde op selv, uden at røgen vælter ud i fyrrummet, da bypass skal være åben ved optænding, for at få skorstenen til at trække.

Så umiddelbart vil jeg sige at det er en dårlig ide, da det enten ikke vil blive særligt effektiv eller også kræve at man er til stede ved hver optænding.

Med hensyn til oliekedel, så skal det være en som allerede er opstillet, eller også skal det gå rigtig stærkt, idet der efter 1.januar kun må opsættes kondenserende oliefyr, - hvilket også kræver en særskilt skorsten.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
jwr
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 70
Tilmeldt: 17 jul 2010 11:28
Mit fyr: atmos dc 50 3000ltr akku + solvarme.
Areal: 132m2
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5462
Geografisk sted: Morud fyn
Blevet takket: 1 gang

Re: pillebrænder på atmos

Indlæg af jwr »

efter at have læst indlæggene, tænker jeg på en oliebrænder monteret i øverste luge i stedet for en pillebrænder?? vil det fungere,?? det er et par uger om året det drejer sig om, evt. kunne man afmontere den øverste (nederste) låge, og montere en låge med hul til en oliebrænder,
wellev
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 79
Tilmeldt: 08 nov 2010 12:24
Mit fyr: baxi 1.5 2002 atmos 32 rapsfyr
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4243
Dagligt forbrug: 25
Geografisk sted: vest sjæland rude 4243

Re: pillebrænder på atmos

Indlæg af wellev »

jeg har en calders kedel fra vvs eks. og den koster ca 5000 for en 50kw se mit fyrrum det er måske lidt overdravet
men det virker

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: pillebrænder på atmos

Indlæg af Albert »

Jeg tror lige Jens har fundet et par spøgelser frem angående pillebrænder på en Atmos.

Forgasningskedler er konstrueret til at forbrænde gassen nede "Grisen" i bunden,så varmen herfra trækker op gennem varmefladerne,og det er meget lidt varme der afgives i fyrkammeret,da varmen herfra bliver suget ned gennem dysen.

Jeg forstår ikke helt hvorfor Jens vil have bypas åben,og hvilken indflydelse den skulle have på skorstenstrækket,den skal være lukket,der kommer jo ingen røg fra pillebrænderen.

Hvis man ser på Atmos kombikedlen er der jo bare bygget en ekstra "Gris" i bunden, for at gøre skift melem træ og piller lettere,hvor varmen så trækker op gennem varmefladerne netop fordi du skal have den høje varmeudvikling i bunden.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: pillebrænder på atmos

Indlæg af Jens »

Det er muligt at jeg har fundet et par spøgelser ;-)

Jeg formoder vi kan blive enige om, at energien fra forbrændingen overføres fra røgen til kedlen via de vandkølede kedelflader ?

Hvis pillebrænderen monteres i nederste låge, så vil røgen gå direkte i røgkassen bagpå, hvorfor den store kedelflade i øverste brændkammer så slet ikke er i brug, - det er så muligt at du har ganske ret i at det er underordnet, det afhænger jo af om røgkassen bagpå har en tilstrækkelig overflade til at overføre energien tilfredsstillende.

Hvis man placerer pilebrænderen i øverste kammer, så vil hele kedlens hedeflade udnyttes til at køle røgen, men hvis bypass ikke er åben ved optænding, så vil røgen vælte ud af luftindtaget bagpå kedlen, - røgen vil simpelthen ikke ned gennem det nederste kammer og ud gennem røgkassen, hvis der ikke er træk i skorstenen. Og jo pillebrændere kan skam også ryge ved optænding.
Nu har jeg tilfædigvis en Atmos, og ved ganske udemærket hvordan røgen opfører sig i en sådan, når røgsugeren bagpå ikke er tændt, - og det er jo netop ikke en mulighed ved brug af pillebrænder, da det vil give alt for meget luft gennem kedlen.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
wellev
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 79
Tilmeldt: 08 nov 2010 12:24
Mit fyr: baxi 1.5 2002 atmos 32 rapsfyr
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4243
Dagligt forbrug: 25
Geografisk sted: vest sjæland rude 4243

Re: pillebrænder på atmos

Indlæg af wellev »

Brugeravatar
stig vw
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 feb 2010 20:55
Mit fyr: Passat Atmos dc 25./ woody 20 kw
Areal: 144
Brændsel: træ/piller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: vides ikke endnu
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Mønsted (Midtjylland)

Re: pillebrænder på atmos

Indlæg af stig vw »

prøv at se hvad ham her har lavet ved sin atmos...!

http://www.fyens.dk/article/600653:Boli ... ae?image=0

hilsen stig l jensen

Besvar