Side 4 af 13

Re: Turbolator i vigas

: 27 dec 2010 17:18
af abn
Jeg snakkede med ham der har hjemmesiden vigasproblemer.dk. Han fortalte at de startede med at bore 4-5 huller og efter det gik de op på 8 huller. Det var for at den skulle fungere bedre uden akk, Men de glemte lige at kedlen endte omkring 15kw efter de gjorde det. Det var vist i 2004 og 2005. Senere droppede de dem igen fordi det ikke var så godt. Jeg har fået meget mere kraftig flamme. Ikke større for det kan jeg justere mig til, men den er mere som en skærrebrænder, hvis du forstår. Før synes jeg at den var større og stod helt ud af lågen når man åbnede, men nu bliver den i herden som den skal, bare kraftigere. Efter jeg har proppet hullerne til er jeg ikke i tvivl om at kedlen har den rette str. Det var jeg før da jeg selv i weekenden hvor jeg kørte 100% fra om formiddagen til kl 23 ikke kunne varme tanken op. Nu kan jeg gøre det fra middagstid uden problemer.
Har så lige købt sådan en 0-90c i dag som skal på cirkulationspumpen så tanken ikke bliver kørt helt kold, så tror jeg at det vil give en hel del også.

Min pumpe på ladomat har stået på 2 men i går satte jeg den på 1 for at prøve det lidt. det ser ud til at give lidt højere kedeltemp. ( som jeg ikke kan se da jeg ingen display har) :?
Jeg har en temp. måler 20 cm over kedel på fremløb, som før ladomat omstilling lå på 80. Nu sniger den sig lidt over, ca 82. Der tror jeg den får lov at blive.

Selve fyret kører fint uden styring. Tror jeg får hurtigere varme i tanken, da kedlen altid drøner derudaf og ikke kan drosle ned. Det tror jeg den ville hvis der var styring på efter jeg har stillet ladomat på 1. Nu skal jeg bare lige have det tænd/sluk ur sat til, så fungerer det fint foreløbig.

Re: Turbolator i vigas

: 27 dec 2010 17:46
af Kim J
Hvor er jeg glad for at have jer ved hånden :o) Jeg troede blæseren var brændt af,men kan rigtigt nok hjælpe den igang.. Må have fat i en ny kondensator et sted.. Skal blæseren af, for at tjekke de huller? Min termovar åbner ved 60 grader ca, så det er jo nok ikke en 72 desværre! Men tak for hjælpen gutter.. ;o)

Re: Turbolator i vigas

: 27 dec 2010 17:49
af pelle
abn » 27 Dec 2010, 17:18 skrev:Jeg snakkede med ham der har hjemmesiden vigasproblemer.dk. Han fortalte at de startede med at bore 4-5 huller og efter det gik de op på 8 huller. Det var for at den skulle fungere bedre uden akk, Men de glemte lige at kedlen endte omkring 15kw efter de gjorde det. Det var vist i 2004 og 2005. Senere droppede de dem igen fordi det ikke var så godt. Jeg har fået meget mere kraftig flamme. Ikke større for det kan jeg justere mig til, men den er mere som en skærrebrænder, hvis du forstår. Før synes jeg at den var større og stod helt ud af lågen når man åbnede, men nu bliver den i herden som den skal, bare kraftigere. Efter jeg har proppet hullerne til er jeg ikke i tvivl om at kedlen har den rette str. Det var jeg før da jeg selv i weekenden hvor jeg kørte 100% fra om formiddagen til kl 23 ikke kunne varme tanken op. Nu kan jeg gøre det fra middagstid uden problemer.
Har så lige købt sådan en 0-90c i dag som skal på cirkulationspumpen så tanken ikke bliver kørt helt kold, så tror jeg at det vil give en hel del også.

Min pumpe på ladomat har stået på 2 men i går satte jeg den på 1 for at prøve det lidt. det ser ud til at give lidt højere kedeltemp. ( som jeg ikke kan se da jeg ingen display har) :?
Jeg har en temp. måler 20 cm over kedel på fremløb, som før ladomat omstilling lå på 80. Nu sniger den sig lidt over, ca 82. Der tror jeg den får lov at blive.

Selve fyret kører fint uden styring. Tror jeg får hurtigere varme i tanken, da kedlen altid drøner derudaf og ikke kan drosle ned. Det tror jeg den ville hvis der var styring på efter jeg har stillet ladomat på 1. Nu skal jeg bare lige have det tænd/sluk ur sat til, så fungerer det fint foreløbig.
Det er bare super med lidt oplysning om de huller. Her gik man og troede de havde noget at sige.. De vil blive blændet af.. :)

Re: Turbolator i vigas

: 27 dec 2010 17:55
af Kim J
Hej pelle
Skal blæseren af for at tjekke de huller??
Mvh Kim

Re: Turbolator i vigas

: 27 dec 2010 17:55
af pelle
Kim J » 27 Dec 2010, 17:46 skrev:Hvor er jeg glad for at have jer ved hånden :o) Jeg troede blæseren var brændt af,men kan rigtigt nok hjælpe den igang.. Må have fat i en ny kondensator et sted.. Skal blæseren af, for at tjekke de huller? Min termovar åbner ved 60 grader ca, så det er jo nok ikke en 72 desværre! Men tak for hjælpen gutter.. ;o)
Jamen, jeg er også selv bleven klogere. Igår vidste jeg ikke hvad den kondensator gjorde godt for. Fik i formiddags fat på en smed.Jeg videregav blot det han fortalte mig.. Det var da også for at du skulle stoppes hvis det ville brænde blæser af hvis der ingen kondensator var på.
Det er ikke blæser der skal af, men hele den store plade hvor blæseren er monteret. Altså fronten af manifoldkassen. De huller sidder nede i bunden af kassen, ned til brændkammer. Det er dem du kan prøve at bolte til lige som abn har gjort..

Re: Turbolator i vigas

: 27 dec 2010 18:08
af Kim J
Tak for hjælpen :-)
Jeg prøver lige ved dagslys i morgen.. Det er svært at lade tanken i denne tid, med en temp på 74 grader...

Re: Turbolator i vigas

: 02 jan 2011 16:55
af abn
Lige en lille opdatering. Jeg fik ikke fat i de turbolatorer da de ikke havde dem hjemme. Han sagde at folk blev trætte af at bruge dem. Den forstår jeg ikke. Bliver man træt af at udnytte sit brænde bedre!!! hmmm. Nå det kan jeg jo være ligeglad med.
Nu har jeg så lige haft lidt tid til overs og havde noget kæde til at ligge, så jeg lavede lige en selv. Kæden er bare lidt i underkanten, kun 2 cm, men det har da givet omkring 40 grader mindre røgtemp, så jeg er godt tilfreds
turbo.jpg
Kim J: Hvordan gik det. Fik du tjekket bag ved blæseren om der var huller?

Pelle: Fik du lukket dine huller?

Re: Turbolator i vigas

: 02 jan 2011 17:15
af Kim J
abn » 02 Jan 2011, 16:55 skrev:Lige en lille opdatering. Jeg fik ikke fat i de turbolatorer da de ikke havde dem hjemme. Han sagde at folk blev trætte af at bruge dem. Den forstår jeg ikke. Bliver man træt af at udnytte sit brænde bedre!!! hmmm. Nå det kan jeg jo være ligeglad med.
Nu har jeg så lige haft lidt tid til overs og havde noget kæde til at ligge, så jeg lavede lige en selv. Kæden er bare lidt i underkanten, kun 2 cm, men det har da givet omkring 40 grader mindre røgtemp, så jeg er godt tilfreds
turbo.jpg
Kim J: Hvordan gik det. Fik du tjekket bag ved blæseren om der var huller?

Pelle: Fik du lukket dine huller?
Go ide med de kæder - det må jeg prøve :-)
Min har ikke de huller, og den er fra 2004, så ingen optimering der, desværre.
men fik købt en ordentlig børste til at sætte på boremaskinen, hos vvs eksperten, de havde også en kondensator til 100kr, så slap billigt. Det er som om det er bedre, nu hvor rørene er børstet rene (før blev de kun skrabet med den medfølgende renser...

Re: Turbolator i vigas

: 02 jan 2011 17:47
af pelle
abn » 02 Jan 2011, 16:55 skrev:Lige en lille opdatering. Jeg fik ikke fat i de turbolatorer da de ikke havde dem hjemme. Han sagde at folk blev trætte af at bruge dem. Den forstår jeg ikke. Bliver man træt af at udnytte sit brænde bedre!!! hmmm. Nå det kan jeg jo være ligeglad med.
Nu har jeg så lige haft lidt tid til overs og havde noget kæde til at ligge, så jeg lavede lige en selv. Kæden er bare lidt i underkanten, kun 2 cm, men det har da givet omkring 40 grader mindre røgtemp, så jeg er godt tilfreds
Den vedhæftede fil turbo.jpg er ikke længere tilgængelig
Kim J: Hvordan gik det. Fik du tjekket bag ved blæseren om der var huller?

Pelle: Fik du lukket dine huller?
Hej
Jo. Jeg har fået de huller lukket. Brugte bare nogle flade magneter. Prøvede at lukke helt for sekundær luften og skrue op med 2,5 omdrejninger. Tror det virker fint der.
Har ikke haft åbnet ind i den manifoldkasse i 4 år,. Så den fik lige et godt blæs ind i alle de rør og klappen blev også blæst ren. Blæseren ligeså..
Ang de små huller. Tror faktisk godt de kan udnyttes . Hvis man laver en lille manifoldkasse der samler luften fra de huller .På kassen borer man et 10 mm hul svejser et jernrør på og lader den gå et stykke hen mod ilden, så man får noget mere ilt ind direkte i forbrændingen.. Blot en tanke..
Fin ide med de kæder. Du kan også bruge noget fladjern eller patentbånd og bukke den ene vej og den anden vej for hver 15 cm.
Man bliver da ikke trætte af at bruge de turbolatorer. Hva er da det for noget ævl den forhandler kommer med.. :twisted:

Hvis Vigas er tilsluttet akkutank og får lov at brænde ordentligt igennem er de turbolatorer lette at tage op. Tror mere det er de tjæretønde vigaser der står rundt omkring. De grossister har jo nærmest solgt den kedel til folk og næsten overbevidst dem om at med sådan en styring behøves ingen akkutank..
DSC01282.JPG
DSC01283.JPG
924.JPG
mvh
Pelle

Re: Turbolator i vigas

: 02 jan 2011 18:49
af abn
Kim J » 02 Jan 2011, 17:15 skrev: Go ide med de kæder - det må jeg prøve :-)
Min har ikke de huller, og den er fra 2004, så ingen optimering der, desværre.
men fik købt en ordentlig børste til at sætte på boremaskinen, hos vvs eksperten, de havde også en kondensator til 100kr, så slap billigt. Det er som om det er bedre, nu hvor rørene er børstet rene (før blev de kun skrabet med den medfølgende renser...
Ja det er rimeligt nemt at lave med en gevindstang. Jeg var inde og kigge efter noget tykkere kæde på nettet. puha da da. Det er ret så peberet, så det blev kun lige det jeg havde. Men jeg kunne nu godt finde på at bestille de rigtige turbolatorer ved vvs eksperten som skrevet tidligere. Tror de giver lidt mere, eller så lave dem som pelle har gjort. Der skal jeg bare se om jeg kan skaffe noget jern der kan passe