Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Turbolator i vigas

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Turbolator i vigas

Indlæg af Flemmingth » 07 jan 2012 22:10

Limbo 12 » 07 Jan 2012, 21:52 skrev:Tak Anders,
Så må jeg se om jeg kan finde dem, har du se hvor hullerne sidder? kan se du har en ATMOS

Mvh Jakob
Hullerne går fra blæserens luftkasse ned til forbrændingskammeret.
Åbn nederste låge, ned på ryggen og kig op (rigtige beskyttelsesbriller på, for sod/aske i øjnene gør nas :cry: ).
Hullerne er ca. 5 cm fra lågekanten (der var mine ihvertfald).

Jeg havde derefter luftkassens forplade afmonteret og lukkede hullerne med bolt/møtrik.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 07 jan 2012 22:30

Flemmingth » 07 Jan 2012, 22:10 skrev: Hullerne går fra blæserens luftkasse ned til forbrændingskammeret.
Åbn nederste låge, ned på ryggen og kig op (rigtige beskyttelsesbriller på, for sod/aske i øjnene gør nas :cry: ).
Hullerne er ca. 5 cm fra lågekanten (der var mine ihvertfald).

Jeg havde derefter luftkassens forplade afmonteret og lukkede hullerne med bolt/møtrik.
:great:
Lige nøjagtig som beskrevet.

Jeg har skiftet Vigasen ud med en Atmos i sommers.
Mvh Anders

Limbo 12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 06 dec 2011 21:02
Mit fyr: TPK HS20
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7441
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af Limbo 12 » 07 jan 2012 22:39

Super prøver jeg...
Mange tak for hjælpen. (-:


Mvh. Jakob

Limbo 12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 06 dec 2011 21:02
Mit fyr: TPK HS20
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7441
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af Limbo 12 » 08 jan 2012 21:53

Så fik jeg lukket 4 huller som der var i min vigas (-:
Tak for hjælpen,
Er Anders mere glad for sin Atmos??

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 08 jan 2012 23:04

Limbo 12 » 08 Jan 2012, 21:53 skrev:Så fik jeg lukket 4 huller som der var i min vigas (-:
Tak for hjælpen,
Er Anders mere glad for sin Atmos??
Meget mere glad. Nu kan jeg varme akk tank helt op og så bruger jeg mindre brænde end før. Men som du kan læse i denne tråd havde jeg vist en mandagsmodel.
Mvh Anders


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af Lille put i kedlen » 19 jan 2012 00:43

Jeg har sådan nogle turbolatoer i min Orlan, men ideen med kæderne gav mig en ide til at gøre det nemmere at tage dem op, når jeg skal have renset røgrørerne.

Mht. til at montere rensebørsten på en boremaskine skal man huske at kontrollere omløbsretningen - min første børste materialiserede sig øjeblikkeligt da jeg kom til at starte baglæns.

Ang. kondensatoren, synes jeg selv en pris på kr. 100,- er hamper - til Orlan koster den kr. 245,- :x hos VVS-experten. Jeg tog bare en fra en gammel defekt vinkelsliber og blæseren har kørt perfekt siden :great:

Limbo 12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 06 dec 2011 21:02
Mit fyr: TPK HS20
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7441
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af Limbo 12 » 19 jan 2012 19:24

Lille put i kedlen » 19 Jan 2012, 00:43 skrev:Jeg har sådan nogle turbolatoer i min Orlan, men ideen med kæderne gav mig en ide til at gøre det nemmere at tage dem op, når jeg skal have renset røgrørerne.

Mht. til at montere rensebørsten på en boremaskine skal man huske at kontrollere omløbsretningen - min første børste materialiserede sig øjeblikkeligt da jeg kom til at starte baglæns.

Ang. kondensatoren, synes jeg selv en pris på kr. 100,- er hamper - til Orlan koster den kr. 245,- :x hos VVS-experten. Jeg tog bare en fra en gammel defekt vinkelsliber og blæseren har kørt perfekt siden :great:

Hvor køber man disse rensebørster?
Mvh. Jakob

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af Lille put i kedlen » 19 jan 2012 22:49

Hej Jakob,

Du kan købe dem flere forskellige steder, hvor de handler med udstyr til skorstensfejere eller tilbehør til kedler.

f.eks.: http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=352 har et rimeligt udvalg og prisgaranti.

Du skal først og fremmest måle diameteren på dine røgrør og så længden, da du nok også skal bruge en forlænger - jeg har dog selv lavet min forlænger af et stykke gevindjern, som blot skrues på børsten. Denne påskrueningsbøsning kan dog være et svagt punkt - jeg har ihvertfald måttet forstærke min for at den ikke skulle dreje rundt på børstevindingen.

Jeg foretrækker en rimelig kraftig børste med bladfjedre, fordi den bedre ligesom kan lægge sig lidt ned og høvle sod og koks af uden at gro fast i røret. Den sidste jeg købte var jeg dog nødt til at tilpasse en del med vinkelsliberen for at få boremaskinen til at kunne trække den rundt, fordi den var så upræcist lavet at den måtte trækkes ud første gang - så vær lidt forsigtig med at køre en ny børste helt i bund - den kan være svær at få op :evil: og forsøg aldrig aldrig nogensinde at køre den den modsatte/forkerte vej - ses på snoningen - penge ud af vinduet!


Besvar