Turbolator i vigas

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle »

Hej..
Vil lige sige at du skal gå helt uden om den styring der sidder på Vigas. Den skal helt frakobles. Jeg rodede med en vigas tilhørende en kammarat. Ville bare sætte en røggastermostatkontakt på systemet. Det tog styringen sku skade af. Heldigvis havde jeg den del af styringen der var gået i stykker. Det er noget sart skrammel...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn »

pelle » 26 Dec 2010, 20:51 skrev:Hej..
Vil lige sige at du skal gå helt uden om den styring der sidder på Vigas. Den skal helt frakobles. Jeg rodede med en vigas tilhørende en kammarat. Ville bare sætte en røggastermostatkontakt på systemet. Det tog styringen sku skade af. Heldigvis havde jeg den del af styringen der var gået i stykker. Det er noget sart skrammel...
Det gør jeg også. Jeg vil aldrig nogensinde bruge det skrammel igen. Lige nu har jeg koblet strømmen fra printet og i en samledåse hvor ladomat er koblet til. Derfra en ledning til en afbryder. Så har jeg taget stikket fra blæseren som også sidder på printet og afmonteret det fra ledning. Den er så også ført i afbryderen. Og så kan jeg starte og slukke blæseren på den. Meget simpelt, men det er rigeligt til at varme akk op. Man kunne jo montere et tænd/sluk ur til 20 kr som slukker blæser og ladomat kl 01.00 om natten. Altså 3 timer efter sidste fyring, bare for at undgå unødig afkøling. Alt i alt under 100 kr i nyindbøb. Det kan vist ikke gøres billigere.

Det blev vist skåret ud i pap, men det er en simpel måde at få fyret til at køre igen når display eller print står af juleaftensdag og man får huset fuld af gæster om aften :lol:

Håber der er andre der kan få gavn af trixet
Mvh Anders
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle »

abn » 26 Dec 2010, 21:12 skrev: Det gør jeg også. Jeg vil aldrig nogensinde bruge det skrammel igen. Lige nu har jeg koblet strømmen fra printet og i en samledåse hvor ladomat er koblet til. Derfra en ledning til en afbryder. Så har jeg taget stikket fra blæseren som også sidder på printet og afmonteret det fra ledning. Den er så også ført i afbryderen. Og så kan jeg starte og slukke blæseren på den. Meget simpelt, men det er rigeligt til at varme akk op. Man kunne jo montere et tænd/sluk ur til 20 kr som slukker blæser og ladomat kl 01.00 om natten. Altså 3 timer efter sidste fyring, bare for at undgå unødig afkøling. Alt i alt under 100 kr i nyindbøb. Det kan vist ikke gøres billigere.

Det blev vist skåret ud i pap, men det er en simpel måde at få fyret til at køre igen når display eller print står af juleaftensdag og man får huset fuld af gæster om aften :lol:

Håber der er andre der kan få gavn af trixet
Igår rodede jeg også med et tænd/sluk ur. Det er jo det her glykol der bekymrer mig når temp. er så lav. Så satte lige en lus på pumpen så det kunne starte et kvarter hver anden time..Det er selvf. ikke meningen det skal være sådan. Men, tør ikke lige risikere noget. Så snart det blive mildere vejr skal anlægget spædes op med mere glykol.
Det er da vældigt med de sidespring.. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Kim J
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28 jul 2010 08:49
Mit fyr: Vigas 25
Areal: 206
Brændsel: Træ
Årligt forbrug: Vel 25 - 30 rummeter
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Kim J »

Hej "lidelsesfæller" ;o)

Jeg har også en vigas 25. I eftermiddags smeltede pudselig en dims, der sidder ved siden af blæseren.
Er det en kondensator ell en modstand? Har den nogen betydning, ved i det? kan jeg evt koble den fra?
Tak for tips og tricks.. Jeg har haft svært ved at få fremløbstemperatur over 75 gr til tider,men det er dog
blevet bedre, efter at have afprøvet nogle af jeres erfaringer.. Må hellere få købt sådan en stålbørste til røgrørene..
Men nu skal jeg lige have blæseren til at køre igen.. ;o)
Mvh Kim
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn »

Kim J » 26 Dec 2010, 22:43 skrev:Hej "lidelsesfæller" ;o)

Jeg har også en vigas 25. I eftermiddags smeltede pudselig en dims, der sidder ved siden af blæseren.
Er det en kondensator ell en modstand? Har den nogen betydning, ved i det? kan jeg evt koble den fra?
Tak for tips og tricks.. Jeg har haft svært ved at få fremløbstemperatur over 75 gr til tider,men det er dog
blevet bedre, efter at have afprøvet nogle af jeres erfaringer.. Må hellere få købt sådan en stålbørste til røgrørene..
Men nu skal jeg lige have blæseren til at køre igen.. ;o)
Mvh Kim
Det lyder som kondensatoren. På min Vigas sider den med en form for spændebånd på blæseren, men de har jo lavet om på dem hele tiden, så det kan godt være at den sidder ved siden af på nogle modeller. Der sidder ikke rigtig andet ved blæseren. Hvordan kan den smelte. Havde du glemt at lukke den nederste låge?

Ved ikke om du kan køre uden den, men jeg tror det ikke.

Det med din temp. Har du akk tank med ladomat eller lign. koblet til? Ellers er det svært at få temp op.
Hvis pumpen på ladomat står på 3, så prøv at skrue den ned, det hjælper også.

Ellers har vi mange andre gode råd herinde.
Senest rettet af abn 26 dec 2010 23:02, rettet i alt 1 gang.
Mvh Anders

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle »

Kim J » 26 Dec 2010, 22:43 skrev:Hej "lidelsesfæller" ;o)

Jeg har også en vigas 25. I eftermiddags smeltede pudselig en dims, der sidder ved siden af blæseren.
Er det en kondensator ell en modstand? Har den nogen betydning, ved i det? kan jeg evt koble den fra?
Tak for tips og tricks.. Jeg har haft svært ved at få fremløbstemperatur over 75 gr til tider,men det er dog
blevet bedre, efter at have afprøvet nogle af jeres erfaringer.. Må hellere få købt sådan en stålbørste til røgrørene..
Men nu skal jeg lige have blæseren til at køre igen.. ;o)
Mvh Kim
Det er en kondensator. Av.. det ved jeg ikke.. Prøv lige at opret en tråd om det. Så er der større mulighed for et svar.. Selv har jeg bjerget en oliefyrs blæser. Den er klar til at blive monteret, i så frem og så fald, blæseren står af.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Kim J
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28 jul 2010 08:49
Mit fyr: Vigas 25
Areal: 206
Brændsel: Træ
Årligt forbrug: Vel 25 - 30 rummeter
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Kim J »

Jeps abn. Havde da glemt at lukke den nederste låge,troede da ikke at der kunne ske noget ved det.. Jeg har en 1200 liters buffertank på loftet,og en termovar ladeventil, der kører på 1. Jeg vil prøve at slutte blæseren til uden kondensatoren idag,så hører i det nok herinde..Undskyld jeg forstyrrer på denne tråd..
Mvh Kim
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle »

Kim J » 27 Dec 2010, 08:27 skrev:Jeps abn. Havde da glemt at lukke den nederste låge,troede da ikke at der kunne ske noget ved det.. Jeg har en 1200 liters buffertank på loftet,og en termovar ladeventil, der kører på 1. Jeg vil prøve at slutte blæseren til uden kondensatoren idag,så hører i det nok herinde..Undskyld jeg forstyrrer på denne tråd..
Mvh Kim
Jeg er ikke trådens opretter.Men, det tror jeg da ikke gør noget. :)
Din blæserr vil ikke gå igang af sig selv uden den kondensator. Den ved ikke hvad vej den skal køre. Så der må du lige træde til med en hjælpende finger I urets retning og få lamellerne til at rende den rigtige vej. Så må du få fat på en ny kondensator..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn »

Bliver lige nød til at høre. Inde bag blæseren, er der boret 8 huller ned til det nederste kammer. Det var der på min. Efter at de fik en 8 mm. bolt i så steg min kedeltemp med 3-5c og jeg kan fylde min tank noget hurtigere. Og så den ladeventil. Hvis det kun er en 63c termostat der sidder der i så tror jeg 75c er meget passende. I min ladomat sidder en 72c og min kedeltemp ligger omkring 82-85c, men da jeg prøvede med en 63c i den lå kedeltemp omkring 72-75.

Og så gør det ikke noget at du forstyrrer på denne tråd, Vi har efterhånden været vidt omkring, så det er ok
Mvh Anders
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle »

I min model er der 4 huller. Hvis du får kedelvandstemp. højere op ved at lukke de huller til. så lad dem forblive lukkede. Hensigten med de huller er at det skulle give en bedre forbrænding, ved at der tilføres mere ilt til forbrændingen. Men, hvis du oplever at temp. stiger med dem lukkede har de jo ikke haft den rette effekt. Så har de blot lukket kold luft ind. Hvis du ellers har en fin forbrænding med lysgrå aske i det nedre kammer er det jo rigtigt fint. Måske skulle jeg prøve at spærre mine huller af.
Jeg har en 60 graders shunt og en pumpe. Altså ingen laddomat. Når der er go gang i den går returvand ind i kedel med 62-63 grader og fremløbstemp. er på 80. Pumpen står på trin 3. Tilsidst i fyringsprocessen er fremløbstemp. oppe på 90 da retur er 70 -80 grader. Før jeg fik den røgkøler på var tallene på termometrene de samme, men pumpen stod på trin 1. Pumpen er en 25/40 grundfoss.
Hvad står din pumpe til. Syntes ellers dine termometer visninger virker fornuftige. Da også rigtig godt du får 3-5 grader mere ved at lukke de huller. Hvad så nu når du kører uden den styring. Fungerer anlægget bedre. Kører det mere stabilt. Giver det mere varme fra sig..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar