Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Turbolator i vigas

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 05 jan 2011 19:40

Jeg har derudover også 3 store støbejerns radiatorer + nogle lidt mindre radiatorer som er tilbage fra 1980 eller før. De hjælper nok heller ikke på forbruget.

Jeg blev faktisk noget misundelig, da jeg overhørte en samtale i går. En som havde 2000 eller 2500 liter akk. Han fyrede hver 3. dag og brugte godt en trillebør fuld på at fyre tanken op fra 45 til 85 grader. Og det var altså her og nu med frostfejr.
Han har nok ikke KÆMPE radiatorer :D
Mvh Anders


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Zarge » 05 jan 2011 21:43

Hvis han kan nøjes med at fyre hver 3. Dag og kun med en børe fuld pind, så må han enten bo i et hundehus, eller et stort køleskab...

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 05 jan 2011 22:31

Det var vistnok et 50 kw fyr.
Mvh Anders

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Flemmingth » 05 jan 2011 22:46

Radiatortype og -størrelse har ingen betydning sålænge radiatorerne blot er store nok.
En moderne radiator bliver hurtig varm og hurtig kold pga. minimal godstykkelse.
En gl. støbejernsradiator bliver langsomt varm og langsomt kold pga. stor godstykkelse.
Har de samme gennemstrømning, fremløbs- og returtemp., afgiver de samme varmemængde i rummet.

På de rigtig kolde dage varmer jeg mine 3.750 L op fra 40 til 80 gr. med én stor toplæsset trillebørfuld prima bøgebrænde hver dag, så det du overhørte lyder ikke usandsynligt. Med opfyring hver 3. dag må der være tale om et mindre topisoleret hus.

Tilbage til dit anlæg. 1.500 L vand afkølet 45 gr. på 10 timer = 7,8 kW forbrug
Når kedlen kører, opfylder den forbruget (7,8 kW) + opvarmer akku.tank (7,8 kW) = 15,6 kW ydelse.
Dvs. den mangler ca. 40 % af nominel ydelse (25 kW).

Ålborg - tjah det er for langt væk til, at jeg lige smutter en tur forbi. Jeg bor i nærheden af Esbjerg.

Tips og tricks
Er blæseren ren ? Det meste snavs kan blæses væk med trykluft.
Er primærluftens indblæsningsåbninger rene ? En luftkanal løber langs hver side, og på undersiden af disse er der 3 slidser som skal være rene. I nyere kedler er der to tårne bagerst i rummet. Kommer der masser af luft ud af disse ?
Er sekundærluft indstilling korrekt ? Løsne kontramøtrik, skru skrue i bund og derefter 2 omgange ud, spænd kontramøtrik.
Er kedlen ren i forbrændingskammer og i røgkassen hvor røgen samles før det går i skorsten ? Er de 6 røgrør bagerst i kedlen rene ? Rengøres med den runde skraber, efterfulgt af ø50 mm boremaskinestålbørste.
Er dysestenen OK (se billede i tidligere indlæg), og kommer der luft ud af hullerne i denne ?
Turbolatorer til røgrørene behøver ikke at være kunstværker. En hurtig er at bøje patentbånd i musetrappeform.
Kæde kan også bruges, men ikke for tyk og kraftig, da der så ikke bliver plads nok til røggassens passage.
Har du Ladomat eller lignende, så temp. i bunden altid holdes over 60 gr. Hvis ikke risikerer du gennemtæring, og hedefladerne i forbrændingskammeret soder lettere til.

Vigas er en super kedel, når man kender den og bruger den rigtigt. God arbejdslyst og lad os høre når der sker fremskridt.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 06 jan 2011 08:46

Det hele lyder til at være i orden. Undtagen det øverste kammer. Det er ikke rent. Der sidder glanssod på sidderne. Maks 1 mm. Har nemlig prøvet at skrabe i det når fyret var varmt. Ellers kan jeg ikke lige finde noget af det du skriver som ikke er i orden.
Før jeg fik lukket de 8 huller bag blæseren skulle jeg fylde fyret op ca 2 gange for at fylde tanken fra 45-90 grader. Og det var om sommeren og der var lukket for hanen ind til huset. Så det eneste forbrug var vvb. Det er så først her i december jeg fik det gjort, så jeg ved jo ikke hvor meget det har hjulpet. Ved bare at det er blevet meget bedre. Men hvis det kun yder halvdelen af de kw som det skal, så er det jo ikke så godt. Jeg tror jeg skal prøve i weekenden at lade tanken uden forbrug, så kan jeg jo ifølge din udregning finde ud af om det er fyret eller forbruget den er gal med.
Mvh Anders


Kim J
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28 jul 2010 08:49
Mit fyr: Vigas 25
Areal: 206
Brændsel: Træ
Årligt forbrug: Vel 25 - 30 rummeter
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Kim J » 06 jan 2011 22:10

Flemmingth » 05 Jan 2011, 22:46 skrev:Radiatortype og -størrelse har ingen betydning sålænge radiatorerne blot er store nok.
En moderne radiator bliver hurtig varm og hurtig kold pga. minimal godstykkelse.
En gl. støbejernsradiator bliver langsomt varm og langsomt kold pga. stor godstykkelse.
Har de samme gennemstrømning, fremløbs- og returtemp., afgiver de samme varmemængde i rummet.

På de rigtig kolde dage varmer jeg mine 3.750 L op fra 40 til 80 gr. med én stor toplæsset trillebørfuld prima bøgebrænde hver dag, så det du overhørte lyder ikke usandsynligt. Med opfyring hver 3. dag må der være tale om et mindre topisoleret hus.

Tilbage til dit anlæg. 1.500 L vand afkølet 45 gr. på 10 timer = 7,8 kW forbrug
Når kedlen kører, opfylder den forbruget (7,8 kW) + opvarmer akku.tank (7,8 kW) = 15,6 kW ydelse.
Dvs. den mangler ca. 40 % af nominel ydelse (25 kW).

Ålborg - tjah det er for langt væk til, at jeg lige smutter en tur forbi. Jeg bor i nærheden af Esbjerg.

Tips og tricks
Er blæseren ren ? Det meste snavs kan blæses væk med trykluft.
Er primærluftens indblæsningsåbninger rene ? En luftkanal løber langs hver side, og på undersiden af disse er der 3 slidser som skal være rene. I nyere kedler er der to tårne bagerst i rummet. Kommer der masser af luft ud af disse ?
Er sekundærluft indstilling korrekt ? Løsne kontramøtrik, skru skrue i bund og derefter 2 omgange ud, spænd kontramøtrik.
Er kedlen ren i forbrændingskammer og i røgkassen hvor røgen samles før det går i skorsten ? Er de 6 røgrør bagerst i kedlen rene ? Rengøres med den runde skraber, efterfulgt af ø50 mm boremaskinestålbørste.
Er dysestenen OK (se billede i tidligere indlæg), og kommer der luft ud af hullerne i denne ?
Turbolatorer til røgrørene behøver ikke at være kunstværker. En hurtig er at bøje patentbånd i musetrappeform.
Kæde kan også bruges, men ikke for tyk og kraftig, da der så ikke bliver plads nok til røggassens passage.
Har du Ladomat eller lignende, så temp. i bunden altid holdes over 60 gr. Hvis ikke risikerer du gennemtæring, og hedefladerne i forbrændingskammeret soder lettere til.

Vigas er en super kedel, når man kender den og bruger den rigtigt. God arbejdslyst og lad os høre når der sker fremskridt.
Hej Flemming

Alt det du skriver, har jeg også gjort, og det er blevet bedre.. Men hvorfor bliver fremløbstemp. ikke højere end 75-76 gr, når min termovar er tændt (på 1) Slukker jeg for den, ryger den snildt op på 92gr og huset og tanken er hurtig varm! Termostaten er en 61graders, og det burde være nok, mener du? Har fået tilbudt at låne en 72 og en 80 graders.. Tror du også det er der hunden er begravet?? :great:

Mvh

Kim

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 06 jan 2011 22:28

Det lyder godt nok underligt hvis din tank og hus bliver hurtigere varm ved at slukke for den pumpe i din termovar. Står din tank i samme niveau som dit fyr eller er den på et loft højere oppe. Jeg er nysgerrig, for det kunne jo være det samme kunne gøre en forskel her. Min tank står lige ved siden af fyret, og jeg har en 63 graders termostat til at ligge som man jo kunne sætte i så det var næsten ligesom ved dig. Så må det jo blive en form for selvcirkulation.
Mvh Anders

Kim J
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28 jul 2010 08:49
Mit fyr: Vigas 25
Areal: 206
Brændsel: Træ
Årligt forbrug: Vel 25 - 30 rummeter
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Kim J » 06 jan 2011 22:36

abn » 06 Jan 2011, 22:28 skrev:Det lyder godt nok underligt hvis din tank og hus bliver hurtigere varm ved at slukke for den pumpe i din termovar. Står din tank i samme niveau som dit fyr eller er den på et loft højere oppe. Jeg er nysgerrig, for det kunne jo være det samme kunne gøre en forskel her. Min tank står lige ved siden af fyret, og jeg har en 63 graders termostat til at ligge som man jo kunne sætte i så det var næsten ligesom ved dig. Så må det jo blive en form for selvcirkulation.
Hej Anders

Min tank på 1200l står på loftet, ligeover kedlen, så termovaren er der faktisk kun for at holde kedlen varm i bunden..Det kan jo selv cirkulere op i tanken.. Der havde måske været en billigere og bedre løsning, men fik anbefalet en termovar dengang..

Kim

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 06 jan 2011 22:52

Øv også, så var det ikke ligesådan ved mig.

Hvis det virker bedre med slukket pumpe, så lyder det til at du bare skal køre sådan. Så sparer du jo også strøm
Mvh Anders

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af Zarge » 06 jan 2011 22:56

ja, hvis du kan holde temperaturen høj nok i bunden af kedlen, ellers er det en resikabel løsning...


Besvar