Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

korrekt fyring, hvordan...???

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
manta400
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 17 dec 2010 19:30

Re: korrekt fyring, hvordan...???

Indlæg af manta400 » 24 dec 2010 13:55

har en atmos dc50s. har kun en pumpe på tilbage løbet og op til tanken. og ikke andet har kørt problem frit i 2 år nu.
det gamle hade jeg en ladomat på den gik i stykker efter 1 år. så den droppet vi hurtig.


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: korrekt fyring, hvordan...???

Indlæg af Albert » 24 dec 2010 14:15

Jeg er nu ikke så bekymret for mit forbrug,fejeren blev lidt nysgerrig for et par år siden og målte kedlens udnyttelsesgrad da han ikke mente den var så effektiv som jeg påstod,kedlen er jo fra 1984.
Målingen viste 93 eller 94%. så der er heller ikke noget ulovligt her John Skov Jensen.

Når jeg sammenligner mit forbrug med sammenlignelige boligforhold her på forum,ligger jeg nok i den pæne ende af gennemsnittet.
Jeg fik vist ikke nævnt i mit tidligere indlæg,at kedlen er på 18 kw,med en 800 l rund liggende tank.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: korrekt fyring, hvordan...???

Indlæg af John Skov Jensen » 24 dec 2010 22:38

Albert, jeg har ikke nævnt noget om at det du gør er ulovligt.
Jeg påpeger blot at hvis man lukker øjnene for alle fintrimningsmuligheder, så risikerer man en højere varmeudgift end det ellers var muligt at opnå. At du er ligeglad med det er jo din sag

Manta400, du skriver at din ladeventil gik i stykker efter 1 år. Der er ikke ret meget der kan gå i stykker på en ladeventil, og det er de samme slags dele som en anden type shunt. Den består jo blot af en pumpe, en termisk ventil, en klapventil og 3 termometre. Så hvis du har skrottet din ladeventil og bygget en alm termisk shunt ind i systemet i stedet for, har du ikke forenklet din installation synderligt

/John

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: korrekt fyring, hvordan...???

Indlæg af John Skov Jensen » 26 dec 2010 08:19

Ja, jeg har også blot en blandeventil og en pumpe på min kedelkreds..Men et røgtermometer, har jeg dog. + 8-9 alm. termometre så jeg kan holde øje med temperaturene. Det kan jeg ski ikke rigtig undvære. :)
Har godtnok også en shunt fremstillet af en brugt avtb ventil på centralvarmekredsen..Så kan fremløbstemp. også kontrolleres for mindre varmetab i rør..[/quote]

Pelle, virker din AVTB shunt med kun en pumpe eller er der to pumper på kredsen??

/John

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: korrekt fyring, hvordan...???

Indlæg af pelle » 26 dec 2010 10:42

John Skov Jensen » 26 Dec 2010, 08:19 skrev:Ja, jeg har også blot en blandeventil og en pumpe på min kedelkreds..Men et røgtermometer, har jeg dog. + 8-9 alm. termometre så jeg kan holde øje med temperaturene. Det kan jeg ski ikke rigtig undvære. :)
Har godtnok også en shunt fremstillet af en brugt avtb ventil på centralvarmekredsen..Så kan fremløbstemp. også kontrolleres for mindre varmetab i rør..
Pelle, virker din AVTB shunt med kun en pumpe eller er der to pumper på kredsen??

/John[/quote]

Hej

Jeg har 1 pumpe på centralvarmekredsen.. Shunt sidder lige under akkutanken. Den røde håndtag åbner jeg for når jeg bruger tørretumbleren. Det er en bypass uden om AVTB..
Når jeg skal til at lave om og får flere rum med gulvvarme. ( ligenu har jeg kun gulvvarme på badeværelset)
Så bør der vel komme en ekstra pumpe og shunt på. For det er jo det gammeldags system jeg har.
Men, ellers er det godt med den shunt. Jeg kan få fremløbet ned på 45 gr.. Bruger jeg i overgangs månederne.
850.JPG
849.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: korrekt fyring, hvordan...???

Indlæg af John Skov Jensen » 26 dec 2010 15:11

Ok, det jeg søger er info om det er muligt at få en shunt til at virke med kun en pumpe på. Der er flere brugere herinde der har bøvlet med de mere ordinære shuntventiler såsom Bigfoot`s lange tråd for kort tid siden, der endte med at han helt skrottede en termisk blandeshunt.
Men din shuntfunktion virker med en AVTB mellem fremløb og returstrengen på kredsen mellem akku og hus, og det med kun en pumpe på akkusiden og nix mere??

/John


Besvar