Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Unical gasogen fastbrændsel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Zarge » 20 nov 2010 11:33

Jeg har en orlan og der har blæseren ud efter en halv time under en indstillet temperatur fordi den så tror brændet er brændt ud... I min er det et antal grader under sætpunktet, i mit tilfælde 12 grader under 80 altså går blæseren ud når fyret har været under 68 i en halv time...


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af pelle » 20 nov 2010 12:04

Ja for søren, Zarge.. Sådan var min hedengangne styring også. Nu kan jeg huske det. Nu har jeg bare en DTO og en røggastermostat kontakt..Det er alt.. Så tænder blæser og pumpe når røgrøret er varmt og slukker når røgrøret er bleven kold. DTOen slukker blæser ved pausefyring og tænder blæseren igen når temp. er faldet 8 gr..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Landbo » 20 nov 2010 12:13

Hej.

Vil stadig mene, det højst sansynligt er shuntkredsen eller indstillingen af denne, der er hovedkilden til problemerne med kedlen. Hvis du vil lave en fejlfinding på kedlen, er det tvingende nødvendigt du får målt temperaturen på returen ind i kedlen. Du kan prøve at lægge et ganske almindeligt gammeldags stuetermoneter på kedlens returrør helt nede ved kedlen og vikle et håndklæde omkring. Husk der ikke skal være isolering mellem røret og termometeret. Så tænder du op og aflæser termometeret af hver femte minut indtil kedlen går ud. Husk lige at skrive tallene op. De tal kunne jeg hulens godt tænke mig at se.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Zarge » 20 nov 2010 12:25

Ellers er de billige digitale termometre med fjernføler til bilen er nu ogå smarte, sådan en har jeg ala(http://biltema.dk/da/Kontor---Teknik/Ur ... med-alarm/) kan tit findes noget billigere... Så bare føleren på rørt med lidt alutape omkring og en rørskål hen over...
Den passer meget int med hvad udgangen på laddomaten siger, og så kan displayet anbringes på toppen af fyret, så er det hurtigt at se hvis noget er galt, uden at skulle kravle rundt bag fyret... ;-)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af pelle » 20 nov 2010 12:28

Eller en digital stegetermometer, er nu også god til formålet.. Prøv om du kan liste den ud af køkkenet uden fruen ser det.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Albert » 20 nov 2010 18:43

Hvis holtet er her endnu kunne han måske lige tage et nærbillede af styringen,så jeg lige kan se hvad det er for en model.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Albert » 20 nov 2010 19:10

Det er vist lettere hvis holtet lige skriver om hans styring er den samme som den vi ser på Unical`s hjemmeside.

Hvis den er magen til den vi ser, skal jeg prøve at forklare hvordan den virker,det er muligvis her problemet skal findes.

Holtet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet » 22 nov 2010 10:29

Hej igen - jeg er her skam endnu, har bare ikke været i nærheden af en pc, de sidste par dage.

Det er samme styring, som på hjemmesiden Unical Gasogen G3 30. Må lige have fundet et termometer og have styr på returen. :wink:

Juul65
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 dec 2010 21:34

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Juul65 » 13 dec 2010 21:49

Mht. en Unical fastbrændselkedel, jeg kører på 14`år med min SHG30, og ja hvis man ikke holder temperaturen i kedlen på 70 - 80 grader vil den aldrig kommet til at fungere korrekt. styringen er også indstillet til, at hvis ikke temp. kommer over 60 grader i løbet af ca. 30. min, så stopper blæseren, for at undgå afkøling!
Jeg har i alle årene kørt med en fast anlægsshunt, hvilket ikke har fungeret, da akkumoleringstankens temp. svinger fra 20 til 90 grader, så i sommer byggede jeg anlægget om. Jeg skar tanken op, isatte kobberspiral til solfanger, og øgede tanken til 1800 L, så monterede jeg en AVTB-termoventil, der altid tilsikre at anlægsvandet er den temp. jeg har sat den til 35 - 70 grader - det virker perfekt, og jeg mærker tydelig besparelse på brændet.

Holtet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet » 14 dec 2010 10:44

Hej igen

Det lyder meget sandsynligt det, du skriver, for jeg har i de seneste par uger haft mit oliefyr til at køre med således, at det holder en højere minimumstemperatur. Det har bevirket, at det er meget lettere at holde fyret i gang, men jeg ærgrer mig selvfølgelig lidt over, at jeg så bruger en smule olie også. Jeg har iøvrigt solfangeranlæg i forvejen, så jeg har muligheden for at udnytte det ligesom dig. Kan bare ikke selv lave det :oops:

Hilsen Eigil


Besvar