Unical gasogen fastbrændsel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Holtet
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet »

Hejsa

Blæser virker - by pass klap? er det den jeg lukker, når jeg hiver håndtag ved øverste låge ud så blæseren starter? Om den er tæt, skal jeg lige have tjekket. Jo, jeg får godt nok gang i underforbrændingen; også med den blålige flamme, som regel. Og det er ikke så meget i øverste kammer det "snasker", det er tørt nok. Sidste år blev der en blank belægning i øverste kammer, men det har hjulpet efter jeg havde smeden, som har installeret anlægget nede og checke og stille lufttilførslen igen. Det er i hulrummet bag midterste låge med blæseren, at det "snasker" voldsomt.
Det er en Gasogen G3 30 (35,7 kw), så vidt jeg ved. Se evt. http://www.heiztholz.de/PDF/Gasogen.pdf
Vores lokale smed har solgt mig anlægget brugt og opsat det for 3 år siden.
Jeg plejer at fyre op med let antændeligt træ og småting, bark osv, når jeg lige har lagt nogel enkelte store stykker træ ind først og så fylder jeg ellers op og lader nederste låge stå 1/4 åben indtil temperaturen nærmer sig 60 grader på kedlen, for ellers går det ud igen. Det kan det godt gøre selvom der er fuldt blus i hele øverste rum inden jeg lukker nederste dør og starter blæser.
Mht. flammen, så lærte smeden mig, at den skulle være gul med blåligt skær, for at den var helt optimal.
NB: Keramikindsatsen med nedenstående, Se dette link side 18: http://unical-deutschland.de/downloads/ ... REIBER.pdf,
er noget medtaget - kan det have noget at sige? Drogar-Mark-02(LBG).gif
1 - Keramische Bodenplatte
2 - Seitlicher Dichtungsflies
3 - Vorderer- und hinterer Dichtungsflies
4 - Brenner-Gusseinsatz
5 - Flammen-stabilisierende Glühstäbe

Hilsen Eigil

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Jens »

Ved ikke hvad Unical anbefaler, men Atmos anbefaler brændestykker med ca 8-10 cm diameter, kan det evt skyldes at dine stykker er meget større, således at den ikke kan holde det nødvendige glødelag i øverste kammer ?
Der kan godt bruges større stykker i Atmos-en, men der skal hele tiden være et ordentlig glødelag i bunden for at man får gasogen-effekten.

Jeg er lidt i tvivl om opbygningnen af kedlen, en Atmos har 2 kamre - den øverste hvor man tænder op og fylder brænde på, og så den nederste hvor forbrændingen af gasserne sker.

Dit øverste og miderste kammer må da være et sammenhængende rum ?? - For glødelaget skal da lægge ovenpå den keramiske indsats for at det kan virke eller hvad ?

Bypass-klappen leder røgen direkte ud i røgrøret, uden at det ledes ned gennem det nederste kammer, så det skal nok passe at du lukker den, når du hiver i håndtaget og blæseren starter.

Det er muligt at problemerne kan skyldes at keramikindsatsen er medtaget, hvis det medfører at luften ikke kommer de rigtige steder.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Holtet
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet »

Hej

Tak for svaret.
Der er kun to kamre, men tre låger, hvoraf den midterste er boltet fast og hvorpå blæseren sidder. Løsner man den er der hulrum, hvor luften fordeles sendes ind sekundært og primært imellem de to kamre. Det er i dette hulrum alt sodsjaskeriet ophobes. Du kan også se opbygningen på Uncal.de hjemmesiden.
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Landbo »

Hej.

Ok med fyringsmåden, den lyder meget rigtig.

Men hvad er temperaturen i bunden af tanken når kedlen begynder at gå ud ?

Hvor høj er kedlens settemperatur egentelig ?

Det kunne vel ikke tænkes at tanken var 'kørt varm' (varmet op) og fyret derved drosler ned og derved ikke kan holde sig i gang p.g. af en for lille varmeproduktion ?

Hvis keramikindsatsen i bunden af kedlen er defekt, kan det vist godt knibe at holde gassen kørende ordenteligt. Efter sigende er den alfa og omega for at fyret kører ok. Det kan være du kan finde nogle guldkorn her: http://www.vigasproblemer.dk
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af pelle »

Du kan jo prøve at holde hånden på returen til kedlen. det rør der går ind ved bunden af kedlen. Er det rør godt varm (60 gr) et stykke tid efter du har tændt op. er der shunt på. Bliver den ved med at være lunken( 40 gr) har du et problem du skal have løst hurtigst muligt..
Det hulrum du snakker om. Det er den kasse jeg kalder for manifold. De 2 små huller til sekundær luft. Er de ved at sode til. Kan du komme til at blæse dem rene eller stikke et stykke ståltråd igennem, så du er sikker på der er fri i de kanaler. Lige bag blæseren bør der sidde en lille metalklap. Sidder den lidt fast så den ikke lukker tæt når blæser ikke er igang. Den klap skal sidde helt fri og løst. Tænkte det var derfor du fik sod ud i manifolden, hvis den ikke sluttede tæt. Når blæser kører er der overtryk i den kasse og derved burde der ikke kunne komme sod derud og når blæser ikke er i drift skulle der gerne være lufttæt der ud til..
Du skriver fyret går ud.. Er det ilden eller er det blæseren..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Landbo »

Hej Pelle.

Ja returen skulle helst gerne være så varm, at Eigil ikke føler sig fristet til og holde omkring røret i ret lang tid af gangen. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Holtet
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet »

Hej igen

Fulgte Jens' anvisninger i gaår aftes og lavede et lille bål i bunden af øverste kammer. Fik hurtigt fin ild, fyldte op med træ, lukkede nederse luge, tændte blæser/luk bypass. Holdt øje med det hele, fin ild i hele kedlen i næste halve time/time, derefter gik ilden ud :x (Ikke blæser)
Tanken bliver sjældent mere end 20 grader i bunden.
Tror der er shunt eller tilsvarende. se billeder. Returen dog ikke særlig varm. Ca. 40 grader. Det er returen fra bunden af tanken nederst og over ventilen til venstre går røret ind fra øverst i tanken. Fra røret fra fyr og til tank.
Lufthulerne til sekundær luft er nyrensede og ikke sodet til. Klappen er helt løs/sidder ikke fast, men om den er helt tæt ved jeg ikke, men det tror jeg da. Har lyst ind i skakten til klappen og det ser fint nok ud.
Hvad er settemperatur? Blæseren stopper ved 80 grader, hvis det er det der menes?

Hilsen Eigil
Vedhæftede filer
diverse 003.jpg
diverse 002.jpg
diverse 001.jpg
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Jens »

Det virker mystisk.
Hvor bor du henne i landet, måske der bor der en gasogen-haj i nabolaget, - nogle gange er det bare nemmere, hvis man lige kan se det med egne øjne.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Holtet
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet »

Bor nord for Aalborg.
Har mailet til til Unical i Tyskland, dog ikke om mine problemer, men ift. at bestille stumper. Kan få det hele sendt fra Tyskland, så jeg overvejer, at bestille ny keramisk indsats med tilbehør til bunden af øverste kammer. (Ved dog ikke hvad det koster endnu!) :oops:
Har du set billeder? er det en shunt og står den rigtigt nok, tror du?
Per J.
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Per J. »

Sidder din pumpe på returen? For mig ser det sådan ud og som jeg ser det nederste billede, så får du ikke varmere vand ind i bunden af kedlen end temperaturen på dit returvand fra anlægget.

Mvh
Per

Besvar