Ekstra kedel?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
h-vestergård
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Ekstra kedel?

Indlæg af h-vestergård »

Hej
Jeg har læst på forummet flere gange og fundet svar på nogle problemer. Nu går jeg så og overvejer at få mig en fastbrændselskedel. Jeg har et twin heat m20 anlæg nu og det kører perfekt. Jeg har selv noget skov hvor der er masser af træ så jeg tænker på at sætte en akkumuleringstank op så jeg kunne fyre lidt med træ når jeg er hjemme og med piller ellers. Tænkte om man kunne sætte stokeren til at holde 60 grader og så fyrre tanken op til 90grader når jeg kommer hjem fra arbejde med træfyret. Jeg ved godt at jeg kan fyre i twinheaten men hvis jeg fylder kedlen og åbner luftspjældene så temp. stiger går det også indtil at træet er brændt ud men så kan iltstyrringen ikke finde ud af det.Under alle omstændigheder vil jeg have akkumulering så jeg ikke behøver at pausefyre hele sommeren men bare håndfyre engang imellem, og så bruge brændeovnen. Er der nogle af jer der har forslag eller kører med noget lignende og hvilken kedel skal man vælge? Lige nu har vi 130m2 vi opvarmer men kommer snart op på godt 250m2 det er etn gammel ejendom som er isoleret med 200mm

levi

Re: Ekstra kedel?

Indlæg af levi »

Der er INGEN tvivl om at en brændekedel med akkutank er langt bedre til brændefyring end en Twinheat.

Er en Twinheat overhovedet testet/Godkendt til brændefyring ?
h-vestergård
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Re: Ekstra kedel?

Indlæg af h-vestergård »

Ved ikke om den er godkendt men jeg har ikke brugt det meget da jeg ikke har akkumulering på men det jeg fisker lidt efter er om det ville køre med bare at fyre i fastbrændselskedel når jeg er hjemme og så når det går ud at stokeren tager over igen når fruen er alene hjemme.
levi

Re: Ekstra kedel?

Indlæg af levi »

Kan stokeren selv tænde ?
h-vestergård
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Re: Ekstra kedel?

Indlæg af h-vestergård »

Nej det kan den ikke

levi

Re: Ekstra kedel?

Indlæg af levi »

Så skal du fyre i brændekedlen når du er hjemme, - og når den går ud, - og temp. i akkutanken bliver for lav, - så skal fruen jo så selv tænde op i stokeren... - Medmindre du når at komme hjem..

Alt efter hvor længe du er væk, - og hvor stor tanken er, - så kan det jo blive rimeligt sjældent (Jo større kedel og tank, - jo mere komfort).
h-vestergård
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Re: Ekstra kedel?

Indlæg af h-vestergård »

Jeg regner ikke med at slukke stokeren men bare lade den gå på pause indtil temp er nede på 60-65 grader. Min akkumuleringstank bliver på 1200l da det bliver et problem med pladsen ellers. På twinheats hjemmeside står der at den er godkendt til træ.
levi

Re: Ekstra kedel?

Indlæg af levi »

Jeg tror ikke anlægget kan køre pause så længe ?, - forøvrigt vil det være et frygteligt energi spild...

Du skulle have haft en pillebrænder der kunne tænde/slukke selv, - så havde det været smartere...

Ok godkendt til brænde, - det var jeg ikke klar over :)
h-vestergård
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Re: Ekstra kedel?

Indlæg af h-vestergård »

Kan man sætte eltænding på min twin heat? Hvad ville så være smart at gøre for at fyre med træet?(jeg har en del til at ligge der er klar) Skal man slukke helt for stokeren og fyre i min nuværende kedel eller kombifyre i den. eller evt. sætte en atmos kedel op og bruge den i weekenderne når man er hjemme uden at bruge stokeren? Du skriver at det ville være energispild at lade den pausefyre, men der står at den kan gå ned til 1,5kw er det ikke ved pausefyring og vil den så ikke bare stå og varme med 1,5kw på tanken? Ved godt at der går noget op i skorstenen men det er vel ikke helt spildt det den brænder af ved pausefyring eller hvad?

Besvar