Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

orland 25 super

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

orland 25 super

Indlæg af anderswitt » 20 sep 2010 20:32

syntes ikke at min orlan 25 super brænder rigtigt i underforbrændingen når jeg åbner den nederste låge under drift
så er flammen kun lige 5cm ud af dyse stenen i bunden af kedlen og den er 45min om at komme fra 25c til 70c
den brænder fint de første 5 min efter at jeg har tændt op og så forsvinder underforbrændingen det er som om at blæseren ikke giver nok luft til at holde forbrændingen oppe mit brænde er bøg 2året
men hvordan er jeres justering tænker på de to skruer på højre og venstre side af blæseren skal de være helt inde eller helt ude eller midt på, jeg har en del aske udaf den.... er der en som kan komme på en løsning på mit problem
har ikke akk.på endnu men er igang med det. håber en kan se hvad der er galt med min orlan 25


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: orland 25 super

Indlæg af Zarge » 20 sep 2010 20:42

Hejsa, ja kender det godt, har også sommetider problemer med min, men det hjælper altid at rode lidt i brændet, så det falder lidt mere sammen...
Men ellers så er standatr indstillingen på skruerne, helt ind, og så to omgange ud igen.
Jeg har først lige selv fået akkumulering på, og fyret brænder noget mere rent, og asken bliver "finere", men jeg er noget spændt på om det giver en besparelse i pind, det må vi se til vinter...
Forresten tilbage til skruerne, så har jeg på det sidste kørt ed tre omgange ude, og så har jeg hævet blæserstyrken lidt.
Men som sagt, hvis den brænder fint til at starte med, så tror jeg bestemt at det er brændet der ikke falder ordenligt til...

/Tonni Madsen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: orland 25 super

Indlæg af Zarge » 20 sep 2010 20:45

Forreste har du en kedelshunt på af en slags, ellers kan det godt være synderen...

/Tonni Madsen

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: orland 25 super

Indlæg af anderswitt » 20 sep 2010 20:49

ja det har jeg også prøvet uden efekt. kan bare ikke komme på hvad der er galt og den nederste dyse sten der står i bunden af
kedlen bliver fyldt med aske når flammen ikke kan sende det ud mod lågen og mit aske er lys brunt og med små sorte (koks stykker i)

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: orland 25 super

Indlæg af anderswitt » 20 sep 2010 20:50

ja jeg har en 60c espe schunt på og retur er precist 60c


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: orland 25 super

Indlæg af Zarge » 20 sep 2010 20:58

humm har du ordenligt træk i skorstenen?
Jeg har selv haft bøvl med min efter jeg monterede turbolatorer i røgrørene, derfor har jeg hævet bræserstyrken, det har hjulpet lidt...
Mener der sidder turbolatorer som standart i en "super" gør der ikke?
Har den kørt som den skal tidligere, eller...
har du sikret dig at træet er tørt nok, og at de er nok i fyret, den skal ha noget at leve af, eller afgiver træet ikke gas nok til en orden lig flamme (min erfaring)

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: orland 25 super

Indlæg af anderswitt » 20 sep 2010 21:13

nu du skriver turbolator så er jeg ikke lige med. og den har aldrig køre godt i nu 1 1/2 år har lige sat isokern i skorstenen for at
der skulde være mere træik i skorstenen men hjalp ikke noget har også prøvet uden rense lem på så der skulde være
mindre træik i men hjalp ikke. jeg har renset og støvsuget hele kedlen så der ikke skulde være noget der
men under den grønne plade som blæseren sider på da opdage jeg på indersiden sidder en plade for at lukke retyr som en
kontra ventil men den grønne maling var kogt op så klappen ikke ku lukke og den knaldede også meget og slog bag ud sidste år
men har nu malet med varme maling og mu slår den ikke tilbage, ved ikke om i har stødt på det problem

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: orland 25 super

Indlæg af Zarge » 20 sep 2010 22:06

humm... turbolatorer = spiraler i røgrørene, de er ikke standart på min som ikke er en super, men tror de er det på din, vist dem den ryster med når du hiver i rensehåndtaget...
Ok, lukker returspjældet ordenligt, min har jeg monteret en svag magnet i da jeg havde problemer med at den ikke lukkede ordenligt hvis når det blæste, og fyret derfor ikke kunne lukke ned...
Men hvis flammerne slår tilbage tror jeg den får for lidt sekundær luft (de to skruer)
Har du sikret dig at der er ordenlig gennemgang fra blæser til lufthullerne nede i spalten til det nederste brændkammer, der er to i hver side, i min var den ene blokeret af rester fra støbeformen...
Tøm fyret, fyr op for blæseren, og stik hånden ned i spalten og mærk efter om der kommer luft ud af alle fire, og om det er ca lige meget...

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: orland 25 super

Indlæg af anderswitt » 21 sep 2010 20:01

den slår ikke tilbage nu efter at klappen for blæseren blev tæt.
der kommer fint luft ud i spalten i alle 4 huller
men klappen i røg røret er vist ikke helt tæt men det er meget lidt har prøvet med en kraftig halogen lampe i brand kamret
og der var en lille revne men kan man ligge en lille flad låge pakning på klappen men tror ikke at det er det der er galt
det er som om blæseren ikke giver nok lutf eller at røgen ikke er varm nok
kommer ikke nok luft i brandkamret,

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: orland 25 super

Indlæg af Zarge » 21 sep 2010 20:19

Humm min er den gamle model der oprindeligt er lavet med en glassnor på bypass klappen, den har jeg fjernet da den klistrede fast når der kom lidt sod på. Samt løsnet klappen lidt så den kan gi sig lidt og lukke bedre til... Så jeg tror ikke på at problemet at den er for utæt, men prøv for sjovt at skrue op for blæseren og se om det ændre noget... Forresten sørger du for et godt lag gløder i bunden og så godt med pind i kammeret, min skal ha ha det meste af en kammerfuld for at gi gas nok til en ordenlig flamme...
/Tonni Madsen


Besvar