Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køb af ny fastbrændselskeddel.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Køb af ny fastbrændselskeddel.

Indlæg af pelle » 12 jun 2010 17:53

Hej
Ja det var lige den, Ulrik...

Ja, endelig sørg for ordentlig dokumentation..

Min helt ærlige mening om de pyrolyse kedler, er at de er stort set lige gode uanset mærke. DVS. de virker på samme måde. Enten er der en suger eller en blæser. Røgen suges eller trykkes ved blæs ned i gennem en revne hvor der tilsættes luft via dyser og man får en fuldstændig forbrænding. Jeg har selv en billig kedel med pyrolyse eller omvendt underforbrænding(med Blæs). Den har klaret "mosten" nu i over 5 år. Der er ej antydning af tæring eller rust og brændstenen i bunden kan holde et par år mere.

Du skriver at den må køre på trykekspansion og uden lagertank. Det første med trykekspansion er meget muligt. Men, det bør du få undersøgt nærmere. Tag skorstensfejeren med på råd. Men, du må for alt i verden ikke undlade lagertank. Faktisk syntes jeg det er forkasteligt at en grossist ikke udtrykkelig tilråder brug af lagertank. (Ski nok bare en nem måde at sælge en kedel på. Bare sæt den direkte til der hvor oliefyret stod) .LAGERTANK ER EN ABSOLUT NØDVENDIGHED VED BRÆNDEFYRING. ellers bliver det let noget "hø" i perioder hvor der ikke er så stor aftræk af varmen på huset. Sod,tjære, røg .you name it. Desværre er det ikke lovpligtigt med lagertank på godkendte brændekedler og så er alt næsten ligemeget. Så forurener de lige så meget som de gl. kedler.
Med hensyn til godkendelse og dokumentation. Da bør du også tale med din fejer. evt få hans email- addresse og send ham et link med den kedel du har tænkt dig at få...I sidste ende er det jo ham der skal sige god for installationen og han vil, med garanti, sætte pris på at blive taget med på råd. Det er jo også ham der måske skal bøvle med en beskidt skorsten i værste fald. Det vil han nu nok helst undgå....

Her er et par gode link du kan læse lidt på. Der står meget fint beskrevet om de forskellige måder forbrænding fungerer på med enten gennemforbrænding,underforbrænding eller omvendt underforbrænding.

http://www.landogliv.dk/Artikler/2009/2 ... nytter.htm

http://www.landogliv.dk/Artikler/2007/9 ... ekedel.htm

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Køb af ny fastbrændselskeddel.

Indlæg af Albert » 12 jun 2010 20:24

Sådan en Attack 25 er vist ikke så ringe endda,og eftesom det er en pyrolyse,er den faktisk billig.
Producenten er ISO 9001 certificeret og kedlen er bla. EN 303 - 5 godkendt.
Virkningsgraden ligger mellem 80 og 85 % altså energiklasse B

Corten stål er noget af det bedste der fås til fremstilling af kedler,men jeg er nu ikke sikker på det er anvendt her,men er anlæget skruet rigtigt sammen betyder det ikke noget,problemet tidligere med tæring i pladekedler opstod fordi man kørte koldt returvand ind i bunden af kedlen,idag sætter man en blandeventil på så returvandet er ca 65 gr.når det går ind i kedlen ,og problemet er løst.
Altras oplysning om trykekspansion er god nok,derimod er det ikke rigtigt med lagertank,den skal monteres med en tank på mellem 1500 og 2000 liter.
Jeg ved ikke hvorfor du ikke vil have tank på,det er det eneste rigtige,og så især hvis du får en kedel med den effekt,den skal jo have et sted at sende varmen hen,det er ikke noget problem med Salamanderen,den sender jo ca.45 - 50 % af varmen ud i byen.
En godt isoleret tank og den varme den afgiver længe efter kedlen er brændt ud,vil du blive glad for.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Køb af ny fastbrændselskeddel.

Indlæg af Ulrik » 12 jun 2010 20:31

Albert -> Hvor har du fundet virkningsgraden?
Jeg har ledt og ledt men ikke fundet noget.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Køb af ny fastbrændselskeddel.

Indlæg af andersen2009 » 12 jun 2010 21:14

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

Burde den ikke stå på ovenstående liste, hvis den var godkendt..???


Ud fra hvad jeg har kunnet søge på, er det en classe3 kedel og den har en virkningsgrad på 75% ved 26KW.... Hvis jeg har læst tabellen rigtigt..??!!??
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... edning.htm

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Køb af ny fastbrændselskeddel.

Indlæg af Albert » 12 jun 2010 21:52

Kedlen behøver ikke stå på DTI`s liste for at være godkendt,der er idag 30 lande der kan foretage disse test,og udstede certifikat,kedlen det drejer sig om her er testet på akrediteret institut i Brono,altså i Tjekkiet.

Men man kan finde manualer og div.på adressen:
holzkessel.net/ATTAC/manual
Man skal kigge efter den der har typebetegnelsen DP 25


Orpington
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 jun 2010 00:53

Re: Køb af ny fastbrændselskeddel.

Indlæg af Orpington » 13 jun 2010 00:47

Det er ikke fordi jeg ikke vil have en lagertank, men der er ikke plads til det i mit lille fyrrum. Som det er nu køre den gamle urentable Salamander på en kreds med fremløbet i toppen af en HS Tarm keddel unit, og returen fra bunden og ind i Salamanderen, denne kreds med en cirkulations pumpe, styret af en termostat som starter pumpen ved stigende temperatur og slukker den når temperaturen falder. Cirkulations pumpen i uniten pumper så varmen videre ind i huset. Anlægget køre perfekt men der skal altå meget træ fyldes i den gamle keddel.
Kan man ikke sige som det er nu bliver keddeluniten brugt som en slags lagertank/buffer, ganske rigtigt ikke med så stor vandmængde som i anbefaler.
Det var så min plan at erstatte Salamanderen måske med denne Altra Attack Pro 25. som burde være mere økonomisk i drift. Mener i ikke det vil virke optimalt er det måske bedre bare at fortsætte uændret.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Køb af ny fastbrændselskeddel.

Indlæg af mejeristen » 13 jun 2010 00:57

kan tanken ikke så i et tilstødende lokale?
bare rørdiam. er stor nok burde der være muligt!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Køb af ny fastbrændselskeddel.

Indlæg af Albert » 13 jun 2010 07:54

At sende Salamanderen på pension burde du ikke være i tvivl om er det rigtige,du vil nok spare ca 30 - 40 % brændsel med en moderne kedel.
Tanken er med i monteringsanvisningen fra producenten,desuden skriver Energitjenesten,at en brændekedel altid bør monteres med lagertank.
Jeg har selv en 800 l tank og en underforbrændingskedel,og i de perioder hvor døgntemperaturen ligger mellem 5 og 15 grader,fyrer jeg kun en gang i døgnet,så fordelen er til at få øje på og brændkamret i kedlen er kun på 70 l så det er jo ikke et halvt vognlæs der bliver brugt. Arealet der er opvarmet er 240 m2.
Skulle man være hjemmefra i et døgn er der stadig varmt i huset når man kommer hjem,hvor du jo med Salamanderen dårligt kan gå til købmand før der skal fyres igen når du kommer tilbage.

Jeg har tanken liggende på loftet over fyrrummet,så det er også en mulighed,den kunne for den sags skyld stå ude i det fri,bare den er isoleret der efter så der ikke er varmetab på den.
Det er værd at forsøge alle krumspring for at få den med,det behøver jo ikke være en fabriksfremstillet tank,jeg har brugt en gammel rund jordtank,og den blev installeret i 84,og kostede 250 kr.+ 250 til smeden for påsvejsning af 5 studse,det er godt nok 84 priser,men noget lignende kunne sagtens laves idag til små penge

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Køb af ny fastbrændselskeddel.

Indlæg af Per J. » 13 jun 2010 13:19

Jeg har haft en ATTACK dp 25 PRO i 2 år og har været godt tilfreds med den.
Jeg har kørt med trykekspansion og uden lagertank. Styringen er jo modulerende, men en lagertank ville nok være at foretrække.
Når jeg har fyret med briketter syntes jeg at forbruget er rimeligt højt, men det tror jeg er fordi der ikke er akkumuleringstank på.

Jeg kan godt anbefale den, men du skal vide at når du har købt den er der ikke meget hjælp at hente hos Altra hvis du har problemer med justeringen, du skal derfor selv vide en hel del om fyring i sådan en "krabat".

Mvh.
Per Johansen

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Køb af ny fastbrændselskeddel.

Indlæg af John Skov Jensen » 14 jun 2010 18:49

Hvorfor kikker du efter disse "ukendte" kedler??
Du skal tænke på om reservedele kan købes de næste 10-15 år. Her tænker jeg på den keramiske sten mellem primær og sekundær kammer, røg suger/blæser og styring osv.
Jeg kender ikke den Attack kedel personligt men jeg har kun set den på Altra hjemmeside og ingen andre steder. Det kan sagtens være at det er en fin kedel. Men hvad med stumper hvis de (Altra) finder på at standse forhandlingen af sådan en kedel. Så skal man finde den polske/slovenske ordbog frem hver gang man har brug for dele.
Nej hold du dig til en Baxi, passat/Atmos Orlan eller anden kedel hvor det er nemt at få dele og hjælp/gode råd når der er behov for det.

Derudover så køb en kedel der må bruges til trykekspansion, også selvom det ikke nødvendigvis er et must netop nu. Det er bare nemmere fremadrettet hvis man skal bygge anlægget om.
Det er mine råd

/John


Besvar