Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hurtig brændekløver

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hurtig brændekløver

Indlæg af Albert » 05 maj 2010 07:48

Jeg glemte lige at nævne nødstop,det må man ikke udelade,jeg har dog aldrig brugt det,jeg har plaseret det på dækslet oven på motoren,der hvor kablet går ind,så er det lige ved hånden,eller hovedet hvis noget går helt galt.

Der er også monteret en fasevender,den er god hvis konussen går fast,det sker dog sjældent,der skal noget til at stoppe 10 HK.
Den motor du har Pelle den passer fint.
En fodpedal er nok ikke hensigtsmæssig,idet du jo får flere hundrede start i løbet af en dag,og der går jo en del extra strøm ved start,dernæst bliver man nok lid træt i lænden,da man jo står på et ben det meste af dagen,med mindre det er en plade hvor man står med begge fødder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hurtig brændekløver

Indlæg af pelle » 05 maj 2010 15:34

Hej Albert

Jo, det kan der godt være noget om. :oops:

Måske kunne man også lave noget sikkerheds afskærmning med et rør der går ind over konus og på virkes af trykfjeder. Måske noget i denne stil...Så skal man stikke hånden ind i røret for at komme galt afsted.
sikkerhedsskærm til konus.JPG
Har talt med en smed om hvad sådan en konus kan fremstilles i af stål. Han siger crom-nikkel er god til det. Eller er der andet der er bedre. Hvad stål er din konus fremstillet af, Albert ?

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hurtig brændekløver

Indlæg af Albert » 05 maj 2010 21:08

Hej Pelle.

Min er lavet af crom-nikkel,en drivaksel fra en lastbil er også et godt bud.Den jeg har er hverken slebet eller honet i alle de år,og den har kløvet ca. 30 rm. om året hos mig,derudover er der nogle stykker der har lånt den,udlån er jeg dog stoppet med,da jeg jo hænger på den hvis nogen kommer til skade.

Den afskærmning du har tegnet dur nok ikke rigtig,da du jo skal have en frivandring på 25 - 30 cm.dvs at for at du kan have røret skal konussen være min. 60 cm.og så er jeg bange for at forreste leje i motor ikke holder længe,da det jo kan blive udsat for en temmelig stor belastning med den længde.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hurtig brændekløver

Indlæg af Brandsen » 05 maj 2010 21:40

Halløj i forum,

Pelle har vist fat i noget af det rigtige, f.eks noget i stil med det jeg har på min egen 'kløve-fætter'.
Føste billede viser kløveren i hvilestilling, hvor landet via fjerbelastning trækkes frem over kløveren.
Andet billede skal man forestille sig der er placeret et stykke brænde på landet, og så skubbet frem mod kløvehovedet. ( Den hvide pind har jeg bare lige sat i spænd, for bedre at kunne vise hvordan den fungerer )
Altså, motor med kløvehoved er fast, men landet og beskyttelses kappen er bevægelig og fjederbelastet.
Brændekløver 001.jpg
Brændekløver 002.jpg
Brændekløver 003.jpg
Brændekløver 004.jpg
Håber min forklaring giver mening 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Hurtig brændekløver

Indlæg af leo-pol » 06 maj 2010 01:31

hey der...
var det muligt at tage et rigtigt godt nærbilled at den konus der... evnt med en tommestok så man rigtigt kunne se størlsen.....
mvh leo-pol


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hurtig brændekløver

Indlæg af pelle » 06 maj 2010 15:15

Brandsen » 05 May 2010, 21:40 skrev:Halløj i forum,

Pelle har vist fat i noget af det rigtige, f.eks noget i stil med det jeg har på min egen 'kløve-fætter'.
Føste billede viser kløveren i hvilestilling, hvor landet via fjerbelastning trækkes frem over kløveren.
Andet billede skal man forestille sig der er placeret et stykke brænde på landet, og så skubbet frem mod kløvehovedet. ( Den hvide pind har jeg bare lige sat i spænd, for bedre at kunne vise hvordan den fungerer )
Altså, motor med kløvehoved er fast, men landet og beskyttelses kappen er bevægelig og fjederbelastet.
Brændekløver 001.jpg
Brændekløver 002.jpg
Brændekløver 003.jpg
Brændekløver 004.jpg
Håber min forklaring giver mening 8)
Hej

Det er bare gennemført det der. Der er der tænkt på sikkerheden. :great:
Er det en kløver du har købt eller er det en du selv har fremstillet ? Der er mange af de konusspaltere på youtube. Men, har ikke kunnet finde en eneste med afskærmning. :shock: Tankevækkende og chokerende..
Måske du kunne ligge en video ud på youtube så man kan se en hvor sikkerheden er i orden.. :)

Nu vi snakker afskærmning. Så prøv at se disse kløverer.. Meget farligt. En "Redneck" er et amerikansk slang ord for en bondeknold, hvor det ikke er hjernen der trykker ned mod fødderne.. :)

http://www.youtube.com/watch?v=40sCGb67 ... =1&index=1

http://www.youtube.com/watch?v=2bVAAx3m ... re=related

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hurtig brændekløver

Indlæg af majland » 06 maj 2010 16:47

Hvad med en en gammel søjleboremaskine med sådan en konus på ?
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hurtig brændekløver

Indlæg af Ole S. » 06 maj 2010 18:32

pelle » 06 May 2010, 15:15 skrev: Hej

Det er bare gennemført det der. Der er der tænkt på sikkerheden. :great:
Er det en kløver du har købt eller er det en du selv har fremstillet ? Der er mange af de konusspaltere på youtube. Men, har ikke kunnet finde en eneste med afskærmning. :shock: Tankevækkende og chokerende..
Måske du kunne ligge en video ud på youtube så man kan se en hvor sikkerheden er i orden.. :)

Nu vi snakker afskærmning. Så prøv at se disse kløverer.. Meget farligt. En "Redneck" er et amerikansk slang ord for en bondeknold, hvor det ikke er hjernen der trykker ned mod fødderne.. :)

http://www.youtube.com/watch?v=40sCGb67 ... =1&index=1

http://www.youtube.com/watch?v=2bVAAx3m ... re=related

mvh
Pelle
Hej
Det er det glade vanvid det der. Man er da sikker på at miste hele armen, hvis man er uheldig.....
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hurtig brændekløver

Indlæg af Brandsen » 06 maj 2010 18:42

Leo-Pol,
Som ønsket hermed et par extra billeder :
Brændekløver 005.jpg
Brændekløver 006.jpg
Brændekløver 007.jpg
Brændekløver 008.jpg
Gevind spidsen er 12 cm lang, og 4 cm på det tykkeste sted, altså forholdsvis lang og tynd.
Hele konus er ca 19 cm lang, hvor du kan se den inderste del ikke har gevind.
Der er plads til et stykke brænde på ca 22 cm i diameter på landet, altså ikke voldsomt store stykker.
Motorpladen er væk, så jeg kan ikke se hvor kraftig den er, men jeg vil vurdere max 1hk
Bemærk at spaltekniven skal sidde lige under konus, og den skal være meget solid, og følge stigningen på konus, med så få milimeters afstand som muligt.
Min er lavet af for dårligt stål, den bliver af og til bøjet en smule til siden.
Den er rigtig hurtig og rigtig god til små stykker brænde, men grundlæggende for spinkel og af for dårlige materialer til lidt større stykker, specielt seje stykker med mange knaster.
Jeg vil bestemt anbefale en kraftigere model en den jeg har, specielt større motorkraft og bedre spaltekniv.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hurtig brændekløver

Indlæg af Brandsen » 06 maj 2010 19:03

Pelle,
Det er en købt model, og mener det er Electra Beckum fabrikat. Jeg synes ikke de generelt er kendt for deres kvalitet, men jeg gav altså også kun 400,- for den. En gammel hund, tvivler på de produceres længere.
Din ide men en kraftigere model, og med et rør som beskyttelse er bestemt god nok, men 'røret' skal så bare være så stort at det går helt ud over både motor og konus, for eller skal din aksel være meget lang for at give tilstrækkelig stor vandring, og det bliver alt for ustabilt. På min kløve fætter er det bare en firkantet blikkasse, men principielt jo ret ligegyldigt, og så opnår man at konus sidder monteret klods op af motoren, direkte på en kort aksel, så ingen sliger eller vibrationer, og dejligt støjsvag at arbejde med.

Tog lige et par billeder mere, så du kan se blik kassen fra enden, når den er ude over motoren.
Landet er såden set bare en stålplade, med en lodret plade + håndtag i den ene ende, og en blikkasse i den anden ende, og det er hele landet der bevæges, motor og konus er fast. Du kan ogse så fjederen, der trækker landet tilbage i hvileposition, når brændet er flækket. Ret simpelt faktisk.

Alt i alt har jeg ikke fingrene i nærheden af den roterende konus. Når jeg placerer brænde på landet, ja så er konus jo inde i blik kassen, og så skubber jeg hele landet fremad med hånden på håndtaget, der jo sidder på bagsiden af den lodrette plade. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar