Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vølund Vedex 3300

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brian Jepsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 maj 2010 07:24
Mit fyr: Vølund/Nibe Vedex 3300
Areal: 160 m2
Brændsel: Gran + paller
Fremviser gerne i postnummer: 7900

Vølund Vedex 3300

Indlæg af Brian Jepsen » 02 maj 2010 06:48

Hejsa,

Dette er min første gang på forum, og er sikker på jeg jævntlig skal herind lige og lure :D
Jeg har et spørgesmål ,som jeg håber en af jer kan/vil svare på...

Jeg har lige bygget et splinternyt fyrrum, dejligt...
Et nyt anlæg skulle jo også til så har lige fået sat dette op

Vølund Vedex 3300
Passat 1500 L akku tank
140 L tryk ekspantion
Ladomat 21

så til problemet...

Det er som om jeg ikke kan holde nok gang i den, Røg temp ligger et stykke tid på 170 grader ca
og falder så stille og rolig til under 140 :|
Kan høre den bulder dejlig den første 15 min ca, derefter er det som om flammen ned af bliver mindre og mindre....
kører jeg så 30 sek med øverste låge åben er det ok igen, derefter gentager det sig..
det er som om den ville gerne sugeren kørte bare en anelse hurtigere...
Og brændet er tørt 3-4 år i brændeskur...
der er også til tider en del flammer i øverste kammer.
Er det mig der gør noget galt
Eller skal jeg bare ha tålmodighed, og blive dus med fyret? :oops:

Håber nogen har svar

ps. Anlægget har kun været varmet igennem 4 gange

Mvh Brian
Vedex 3300, Passat 1500L Akkumoleringstank


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vølund Vedex 3300

Indlæg af Ole S. » 02 maj 2010 13:54

Hej
Det lyder som om den får for lidt luft. Jeg kender slet ikke opbygningen af din kedel, er den med blæser eller røgsuger, eller begge dele? Men tror altså den skal have noget mere luft, så der kommer fuld skrald på forbrændingen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brian Jepsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 maj 2010 07:24
Mit fyr: Vølund/Nibe Vedex 3300
Areal: 160 m2
Brændsel: Gran + paller
Fremviser gerne i postnummer: 7900

Re: Vølund Vedex 3300

Indlæg af Brian Jepsen » 02 maj 2010 14:00

Hej, tak for det hurtige svar, det er med røg suger..... når jeg så åbner den øverste luge hvor jeg smider brændet ind, geare sugeren op i trin 2 og så sker der virkelig noget.... men desværre ikke under alm kørsel.... vil lige prøve at lege lidt mere med det
Vedex 3300, Passat 1500L Akkumoleringstank

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Vølund Vedex 3300

Indlæg af Ollii » 02 maj 2010 20:08

Er den med ilt styring?

Og kan den få luft ind uden øverste dør er åben?

M.v.h. Ollii.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vølund Vedex 3300

Indlæg af Ole S. » 02 maj 2010 23:09

Brian Jepsen » 02 May 2010, 14:00 skrev:Hej, tak for det hurtige svar, det er med røg suger..... når jeg så åbner den øverste luge hvor jeg smider brændet ind, geare sugeren op i trin 2 og så sker der virkelig noget.... men desværre ikke under alm kørsel.... vil lige prøve at lege lidt mere med det
Hej
Mon ikke sugeren gearer op netop fordi du åbner, altså via en kontakt på lågen, for at undgå du får røg ud i hovedet.
Ja tror du skal lege lidt med indstillingerne, der skal sikkert mere gang i røgsugeren.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Vølund Vedex 3300

Indlæg af tomfisch » 04 maj 2010 22:27

Hej Brian

Jeg har selv en vedex 3300, som jeg har bakset en del med - jeg har blandt andet også haft det problem, du beskriver.

Min erfaring indtil videre:

- Fintkløvet brænde, ikke over 10x10 cm.
- Helst ikke nåletræ alene, bland en smule løvtræ i.
- Flammebaljen har jeg foret med vermiculite - giver højere temp i forbrændingskammeret men også lidt højere røggastemp.
- Installation af trækstabilisator - hvis der er for meget træk, kan gasserne ikke nå at blivet blandet ordentlig med ilten og blive brændt fuldstændigt af, og falsk luft afkøler kedlen.
- 80 graders indsats i ladeventil - før var kedlens arbejdstemp ca 70 grader, og det virkede som om, det var for lavt. Nu er den 80+ grader.

Jeg starter med at smide et par kilo fintkløvet pindebrænde i med et par lidt større stykker, lågen står på klem. Når røggastempen er oppe på 150 grader fylder jeg brændkammeret op og lukker lågen.

Røggastemp skal hos mig ikke ligge under 150 grader - så er der noget galt. Helst skal den ligge omkring 170-190 grader, så går det bedst.

Nogle gange kan brændet kile sig fast i brændkammeret i stedet for at falde ned, hvis det sker, må du røre lidt rundt i gryden. Hvis du kløver brændet fint, så sker det ikke så ofte.

Jeg er efterhånden blevet alle problemer kvit, forbrændingen sker "fuldstændigt" bedømt ud fra aske og røg (eller mangel på samme). Effekten er jeg også tilfreds med, jeg har ikke regnet på, om det kan leve op til de lovede 35 kW, eller hvor meget det nu er.

Hvad fyrer du med? Hvor fint/groft er brændestykkerne? Soder det hurtigt til i nederste skueglas? Soder det til i røgrørene? Hvordan ser din skorsten ud?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Brian Jepsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 maj 2010 07:24
Mit fyr: Vølund/Nibe Vedex 3300
Areal: 160 m2
Brændsel: Gran + paller
Fremviser gerne i postnummer: 7900

Re: Vølund Vedex 3300

Indlæg af Brian Jepsen » 05 maj 2010 00:25

Hejsa

Jeg bruger brædder til at tænde op med fra paller, de brænder godt.... det er så også disse jeg blander med gran...
Når min røg temp kommer under de 150 er der ikke meget flamme i nederste kammer... men de gange den ligger omkring 180 går det rigtig godt... Jeg prøver nu med det vermi beklædning og så har jeg sat insats 72 i ladomaten.... kørte med den lille her i starten.... så prøver igen imorgen.....
Min skorsten er også helt ny... ca 4.5 meter, og ingen huse eller træer i nærheden med en lysning på 160...
Jeg har ingen træk stabilisator i, for ville prøve uden først... men tror nu det er fordi der ikke er træk nok, men ved det selvfølgelig ikke.... ved bare at når blæseren går i trin 2, når døren åbner er der virkelig flammehav for neden... Skriver lige her igen nå jeg har prøvet med den indsats og vermi i skålen...
Den har rimelig hurtig sodet begge glas til.... Røg rør har jeg ikke tjekket om der er sod i....
Men det er næsten umulig at få den til at ose ud af skorsten, det er da altid noget... Og den varmer virkelig hurtig de 1500 L op når jeg roder tit i den og hjlæper den lidt, ved at åbne øverste låge... det burde bare ikke være nødvendig...

Mvh Brian Jepsen
Vedex 3300, Passat 1500L Akkumoleringstank

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Vølund Vedex 3300

Indlæg af tomfisch » 05 maj 2010 18:02

Du har sikkert træk nok i skorstenen - spørgsmålet er om du har for meget? Hvis du har en renselem under røgrøret fra kedlen kan du jo lade den stå lidt på klem, og lade den tage lidt af trækket. Prøv at gøre det med varierende åbning mellem fyringstilfældene, så du kan sammenligne virkningen.

Da jeg havde problemer, sodede nederste skueglas til hele tiden, men det gør det ikke nu. Det tror jeg er en god indikator for, om forbrændingen er optimal eller ej. (Øverste skueglas har jeg helt opgivet!)

Hvad er arbejdstemperaturen på kedlen? Min ligger på 80-85 grader afhængigt af brændslet.

Ak, ja - det her med brændefyring er muligvis motiveret af økonomien, men den skal blandes med lige dele passion og hobby, hvis man ikke skal køre sur i det.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Brian Jepsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 maj 2010 07:24
Mit fyr: Vølund/Nibe Vedex 3300
Areal: 160 m2
Brændsel: Gran + paller
Fremviser gerne i postnummer: 7900

Re: Vølund Vedex 3300

Indlæg af Brian Jepsen » 08 maj 2010 08:05

Nyt info.....

Jeg har nu kørt nogle dage med insats 72 i ladomat, og samtidig beklædt baljen med Vermi...
Skal lover for det gjorde en forskel.... Nu kan den sagtens holde liv i sig selv, det er helt rød/glødende i nederste kammer.
Og nederste glas bliver ikke soddet til mere... Arb temp på fyret ligger på 80 grader nu, og stiger til 90 lige før tank er helt varmet op...
Røg temp ligger på 180-190 grader og nul os ud af skorsten, så tror løsningen var det.... nu kører jeg lidt mere og ser om ikke stabiliteten holder.... Det tager ca 2.5 - 3 timer at varme 1500 L op fra 35-40 grader til 90. Det er jeg meget godt tilfreds med....

Sætter lige et par billeder ind ved lejlighed
Vedex 3300, Passat 1500L Akkumoleringstank

Hanomag
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 dec 2018 23:24
Mit fyr: Vedex 3300
Areal: 160
Brændsel: Træ
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !

Re: Vølund Vedex 3300

Indlæg af Hanomag » 05 dec 2018 23:31

Fyrer i stadig med vedex 3300 ?

Det gør jeg nemlig og det tar mig 7 timer varme 2000 liter vand op 👎


Besvar