Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Indlæg af tomfisch » 18 feb 2010 19:46

Er der nogen, der har erfaring med udskiftning af termisk indsats i Termovar ladeventil. Brugsanvisningen er lidt ordknap, men umiddelbart lyder det jo meget enkelt. Jeg er selvfølgelig nervøs for at kvaje mig og stå uden varme i weekenden (og der er fødselsdagsfest lørdag :shock:)
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Indlæg af John Skov Jensen » 18 feb 2010 22:15

Når du har skruet dækslet af ladeventilen kan indsatsen og messinghuset, som en samlet enhed, trækkes ud med en polygribtang , messinghuset deles i to, den nye indsats monteres i stedet for den oprindelige og det hele trykkes ind på plads i ladeventilen igen, samlet tager det 5 min

/John

kims
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 61
Tilmeldt: 21 nov 2009 15:04
Mit fyr: Atmos 32 2 stk 1000 akk
Areal: 272 + 50
Brændsel: Brænde og briketter
Fremviser gerne i postnummer: 4892
Dagligt forbrug: 60 kg
Årligt forbrug: 10 t
Geografisk sted: Lolland Falster

Re: Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Indlæg af kims » 19 feb 2010 11:52

skiftet min igår. bare følg john"s anvisning.
men inden jeg læste dette indlæg. så jeg måtte lige tænke selv.
P.S det er dækslet ved/foran pumpen.
Med venlig hilsen
kim

Håber jeg måske kan hjælpe andre, med lidt viden om. vvb/gvv gulvvarme og radiator.

Rimus
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 jan 2010 15:47
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 170+60
Brændsel: Grantræ
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Geografisk sted: 7650 Hjerm

Re: Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Indlæg af Rimus » 19 feb 2010 19:53

Hvilken ventil kører i med i termovar, når i har en Atmos kedel. Har nemlig haft en smed til at montere mit, og der er returvandet til kedlen ca. 60 grader og kedeltemperatur 72 grader. Men læser jeg manualen til Atmos kedlen står der at drifttemperaturen skal ligge mellem 80-90 grader og returen mindst skal være 65 grader. Tror I ikke lige jeg skulle få ham til at sætte en 80 graders ventil I eller hvad..

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Indlæg af pelle » 19 feb 2010 21:49

Hej
. Jeg har hverken en laddomat eller en termovar, men noget der hedder en termomix 61 grad. Det er bare en tee, med en termostat på. Når kedeltemp. er oppe over 61 grad lukker den op og når kedeltemp. er faldet til under 61 grad lukker den i. I praksis får kedlen noget vand der er 61 grad varmt, Det bliver varmet op til 80 grader inden det forlader kedlen op i akkutank. Den termomix er jo egentlig bare en shunt.
Jeg fatter ikke det med laddomat eller termovar. Som sagt .. returen går ind i min medel med 61 grad og går ud af kedel med 80 grader. Hvorfor skal en kedel så modtage så høje temp. som 80 grader på returen.
termomix.JPG
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Tls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Re: Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Indlæg af Tls » 20 feb 2010 16:21

Jeg har også en atmos dc32 og der skriver de rigtigt nok at returen som minimum skal være 65 grader og gerne højere. Jeg har mit system bygget op efter samme princip som det pelle har tegnet. Shuntventilen er en esbe med en 72 graders termostat i. Mit fremløb ligger på ca 90 grader og returen ligger på knap 80. Pumpen er en 25-80 som kører i trin 2 og trin 3 hvis der rigtig gåes til den :-)
Det fungerer rigtig godt.

Jeg ved så ikke helt hvorfor atmos vil have den lidt højere retur temperatur i forhold til mange andre kedler som anbefaler 60 grader.

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Indlæg af tomfisch » 21 feb 2010 18:21

Tak for beskrivelsen John, det var præcis så let, som du skrev. Dog har jeg meget trange forhold i mit fyrrum, så det var noget med et spejl og en lommelygte for at komme til at se noget inde i det allerhelligste. :roll: Idéen med at skifte til en 80 graders indsats er, at se om virkningsgraden bliver bedre, dels forbrændingen og dels systemet som helhed. Men det er en anden historie.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Indlæg af pelle » 21 feb 2010 18:54

tomfisch skrev:Tak for beskrivelsen John, det var præcis så let, som du skrev. Dog har jeg meget trange forhold i mit fyrrum, så det var noget med et spejl og en lommelygte for at komme til at se noget inde i det allerhelligste. :roll: Idéen med at skifte til en 80 graders indsats er, at se om virkningsgraden bliver bedre, dels forbrændingen og dels systemet som helhed. Men det er en anden historie.
Det kan godt være du er inde på noget der. Forbrændingen bliver nok bedre endnu varmere der er ved bunden af kedel.
Det har jeg ikke lige tænkt på. Men, kedlen må jo så heller ikke, begynde at pausefyre.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Indlæg af tomfisch » 06 mar 2010 20:34

Har nu prøvekørt 80 graders indsatsen i et par uger, og jeg tror min formodning holder stik: Jeg får mere varme ud af samme mængde brænde, dvs. højere virkningsgrad, og faktisk kan jeg også nå at brænde lidt mere brænde af på samme tid, dvs. højere effekt. Det er selvfølgelig ikke revolutionerende, men alligevel... I mit sparsommeligt isolerede hus er det en ikke uvæsentlig forskel.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Scotte&vølund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 jan 2010 17:46
Mit fyr: Scotte brænder på Vølund combikedel
Areal: 200
Brændsel: Træpiller Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: Endnu ukendt
Givet likes: 1 gang

Re: Udskiftning af termisk indsats i Termovar

Indlæg af Scotte&vølund » 16 mar 2010 23:42

Termovar og div returreguleringer...
Er det nu også et must ?? min 30 år gamle pladejernskedel har det kolde returvand direkte ind i bunden.
25 grader ind i bunden og 70 grader ud, det må jo være den optimale løsning :D -ingen energiforbrug til ekstra pumper. Og den brænder ud og bliver kold næsten hver dag, og den koger også ind imellem, men det gør en gryde vand jo også.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif


Besvar