Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Defekt thermostat i laddomat 21?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
JesperKonge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15 feb 2010 23:03
Mit fyr: Atmos DC25-SD, 1200 liter akku
Areal: 160
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg

Defekt thermostat i laddomat 21?

Indlæg af JesperKonge » 15 feb 2010 23:49

Jeg har i december købt et hus med et Atmos DC25SD.

Nu er jeg kommet over at male osv, så nu er tureren kommet til at kigge lidt mere på fyret, end bare at smide brænde i. Det kunne jo være man kunne hente noget :wink:

Kom til at læse i manualen til laddomaten, der er de forskellinge faser den "kører" beskrevet.
Mit "problem" er, at mit fyr kører tæt ved kogegrænsen (kan nogle gange høre det "stød" koger lidt), det kan holdes nede på driftsthermostaten, men det kan vel ikke passe at fyret ikke bare skal smide noget varme over i akku-tanken?

Et konkret eks er (aflæst på ur'erne) retur fra tank 40*c, ind i fyr 78*c, "ud af fyr" 85*c. Hvis jeg lader driftthermostaten kører temp op til 90*c ligger ind i fyr stadig på ca 78*c

I følge manualen burde "ind i fyr" falde yderligere eksemplet i manualen 66*c ind i fyr ved 90*c ud...

Fyret kører jo ikke helt optimalt når det skal "holdes nede" for ikke at blive for varmt.

Er det en defekt thermostat eller en forkert? eller noget helt andet der er galt?


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Defekt thermostat i laddomat 21?

Indlæg af Ole S. » 16 feb 2010 09:27

Hej
Nu kender jeg ikke den ladomat 21, men er den ikke indstillet forkert, det ser ud som om at den lader for varmt vand passere tilbage til kedlen. Retur til kedel skal vel kun ligge omkring 60gr.
Eller det kan man måske ikke justere??? Kiggede lige denne:
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2697
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Defekt thermostat i laddomat 21?

Indlæg af John Skov Jensen » 16 feb 2010 11:30

Det tyder på at termostaten i Laddomaten er en model med for høj åbningtemperatur. F.eks vil en termostat med en åbningstemperatur på 72 grader give en "retur til kedel" temperatur på ca 60 grader og en "fremløb fra kedel" temperatur på ca 80 grader.
Disse termostatindsatse kan købes løse mange steder, ved f.eks hedestoker.
Drifttermostaten skal kun slukke røgsugeren når akkutanken er fuld opvarmet og der derfor ikke kan tilsikres tilstrækkelig afkøling af kedlen.

Din termostat kan selvfølgelig også være defekt hvilket også kan give de nævnte symptomer

/John

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Defekt thermostat i laddomat 21?

Indlæg af Jens » 16 feb 2010 12:48

JesperKonge skrev:Jeg har i december købt et hus med et Atmos DC25SD.

Nu er jeg kommet over at male osv, så nu er tureren kommet til at kigge lidt mere på fyret, end bare at smide brænde i. Det kunne jo være man kunne hente noget :wink:

Kom til at læse i manualen til laddomaten, der er de forskellinge faser den "kører" beskrevet.
Mit "problem" er, at mit fyr kører tæt ved kogegrænsen (kan nogle gange høre det "stød" koger lidt), det kan holdes nede på driftsthermostaten, men det kan vel ikke passe at fyret ikke bare skal smide noget varme over i akku-tanken?

Et konkret eks er (aflæst på ur'erne) retur fra tank 40*c, ind i fyr 78*c, "ud af fyr" 85*c. Hvis jeg lader driftthermostaten kører temp op til 90*c ligger ind i fyr stadig på ca 78*c

I følge manualen burde "ind i fyr" falde yderligere eksemplet i manualen 66*c ind i fyr ved 90*c ud...

Fyret kører jo ikke helt optimalt når det skal "holdes nede" for ikke at blive for varmt.

Er det en defekt thermostat eller en forkert? eller noget helt andet der er galt?
Tror ikke den er defekt, laddomaten på min Atmos 32 kw opfører sig præcis identisk med din, når den er monteret med en 78*c termostat.
Har skiftet til 72*c termostat, den følger normalt med, så måske kan du finde den et sted.
Så vil fremløb til tank ligge på 74-80 *c i starten, og retur til kedel på 60 - 68*c, det har virket helt kanon for mig, - nu fyrer den først de 1800 L akku op til 76-78 *c og så fylder den op til 90 *c til sidst, hvor returen så er steget til de 74-76 *c.

Det tager ikke nær så lang tid at varme tanken op, og fyret kører på fuld knald med masser luft, da den ikke når så højt op, at den lukker luftspældet helt i (minus de 15 mm minimumsåbning).
Jep, det koster lidt i højere røgtemp, men brændselsforbruget er faldet og der er skåret timer af opvarmningstiden.
Så faktisk en rigtig win-win :great: for irritationen over de små pletkogninger, man kunne høre, - det er jeg også sluppet af med.

Ps : Prøv lige at tage de 3 termometre af og sammenlign dem i en gryde varmt vand, jeg har en der viser rigtigt, en der viser 2 grader for lidt og en som viser 5 grader for lidt, sammenholdt med testet kviksølvstermometer.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

JesperKonge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15 feb 2010 23:03
Mit fyr: Atmos DC25-SD, 1200 liter akku
Areal: 160
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg

Re: Defekt thermostat i laddomat 21?

Indlæg af JesperKonge » 16 feb 2010 17:47

Jens skrev:Tror ikke den er defekt, laddomaten på min Atmos 32 kw opfører sig præcis identisk med din, når den er monteret med en 78*c termostat.
Har skiftet til 72*c termostat, den følger normalt med, så måske kan du finde den et sted.
Så vil fremløb til tank ligge på 74-80 *c i starten, og retur til kedel på 60 - 68*c, det har virket helt kanon for mig, - nu fyrer den først de 1800 L akku op til 76-78 *c og så fylder den op til 90 *c til sidst, hvor returen så er steget til de 74-76 *c.
Det var også lidt det jeg var kommet frem til, men det var jo mest gætværk. Er de 74-80*c i fremløb ikke lidt for lidt? skal/burde den ikke ligge mellem 80-90*c? Det er jo i hvert fald det der står på fyret :?
Jens skrev: Ps : Prøv lige at tage de 3 termometre af og sammenlign dem i en gryde varmt vand, jeg har en der viser rigtigt, en der viser 2 grader for lidt og en som viser 5 grader for lidt, sammenholdt med testet kviksølvstermometer.
Jeg har et inferrødt thermometer at kontrollere diverse temperaturer (det er meget handy)og urerne ligger på +/- 3*c, så det er i hvert fald ikke der mit "grund" problem ligger.

Kiggede lige lidt efter thermostat'erne til laddomat'en, og hvis andre skal bruge nogle, så tag lige et kig på ebay - 300,- inkl fragt til danmark, der er lidt billigere end hvad jeg kan finde ved danske forhandlere.

Vh
Jesper K


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Defekt thermostat i laddomat 21?

Indlæg af Jens » 16 feb 2010 21:59

JesperKonge skrev: Det var også lidt det jeg var kommet frem til, men det var jo mest gætværk. Er de 74-80*c i fremløb ikke lidt for lidt? skal/burde den ikke ligge mellem 80-90*c? Det er jo i hvert fald det der står på fyret :?
Vh
Jesper K
Jo, det står jo også i min manual, så da jeg prøvede første gang med 72*c termostaten for et par år siden, da droppede jeg også straks ideen igen.

Men så for nylig blev jeg bare træt af det pletkogning, den kan bare ikke følge med til at flytte varmen, hvilket bliver forværret når pumpen hiver en boble ned, så yder den alt for lidt.
Så denne gang fik 72 graderen lov at blive siddende, og det eneste jeg har fortrudt, er at jeg ikke skiftede for længe siden. I mit tilfælde virker det helt fantastisk, og da det fleste andre kedler normalt har setpunkt på 65-80*c så blev enig med mig selv om, at det overlever en Atmos nok også.
Og synes også at den rimelig hurtigt kryber mod de 80*c, og når tanken først er nået 40-50 *c i bunden så stiger det hurtigt, og ligger resten af tiden mellem 80 og 90 *c.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

JesperKonge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15 feb 2010 23:03
Mit fyr: Atmos DC25-SD, 1200 liter akku
Areal: 160
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg

Re: Defekt thermostat i laddomat 21?

Indlæg af JesperKonge » 01 mar 2010 21:11

Så fik jeg skiftet til en 72*c's thermostat, sidste onsdag. Jeg kunne se da jeg fik den gamle ud at det var en 78*c der sad i.

Fyret kører 95% perfekt nu :twisted: Det lader med 75-80*c indtil "retur fra akku" stiger til omgring 55-60*c, så lader den stigende til lige knap 90*c (hvor jeg har sat min driftsthremostat til at stoppe blæseren).

Ind i fyret ligger som laveste temp på lige godt 60*c, så det er som jeg har forstået det, lige på grænsen, men kan gå...

Fyret kører bare MEGET bedre nu :great: Jeg behøver ikke at "drosle" det ned for at det ikke "stød-koger".

Så nu mangler bare de sidste 5%, som jeg regner med kommer når det sidste rester ilt er ude af vandet...

(original thermostat til laddomat'en: 309 kr. inkl moms og fragt fra tyskland icon_cheesygrin.gif )

JesperKonge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15 feb 2010 23:03
Mit fyr: Atmos DC25-SD, 1200 liter akku
Areal: 160
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg

Re: Defekt thermostat i laddomat 21?

Indlæg af JesperKonge » 02 mar 2010 19:34

Der er en der har skrevet og spurgt om hvor jeg har købt min nye thermostat.

Den er købt via ebay.dk ved denne forhandler http://myworld.ebay.de/ofendiscount/ , han tog PayPal og var hurtig til at sende.

Vh Jesper K

Brugeravatar
Bagerbuch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 01 sep 2012 08:30
Mit fyr: Ekoheat 2500
Areal: 200
Brændsel: piller samt lidt brænde.
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: ca. 5-7 kg.
Geografisk sted: Mosegårdsvej 3 4281 Gørlev

Defekt thermostat i laddomat 21?

Indlæg af Bagerbuch » 27 dec 2012 22:50

Jeg låner lige tråden ,, nogen af jer der ved hvorfor min laddomat står og "Koger" og ikke kan flytte varmen over i akkutanken? Pumpen kører ,, kunne det være termostaten der har sat sig fast,, håber der er nogen af jer der der har prøvet noget tilsvarende ? Venlig hilsen Claus

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Defekt thermostat i laddomat 21?

Indlæg af lille_smed » 27 dec 2012 23:11

du skal lige se efter om kedlen .. står tippet en smule for over .. for vand og luft bliver presset op til fremløbet


Besvar