Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Solo Innova

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
PN73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2011 05:49
Mit fyr: VIGAS 29 1500 ltr akku tank
Areal: 200
Brændsel: Gran
Geografisk sted: Lidt syd for Skive

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af PN73 » 15 jan 2011 08:00

Pumpen skal helt sikkert IKKE sidde hvor termometeret sidder....!!

Selve rørføringen ser ikke ud til at være helt hen i vejret (med forbehold for hvordan det helt præcist er koblet på akkutanken)

Princippet i det er at når føleren er under 60 gr. er der lukket for indgang B (A og AB er åben) på trevejsventilen d.v.s at vandet cirkulerer kun rundt i kedlen, når det er så er varmet op til 60+ begynder den at åbne for indgang B (og lukke for indgang A) for at blande koldt vand i fra bunden af akkutanken så den holder en konstant temp.på 60 gr. i kedel returen.

MEN hvis returen fra dit centralvarmekreds ikke er afkølet ordentlig og den går i bunden af tanken vil det blande vandet op i tanken og gør det noget svært for ventilen at regulere ordentlig på. Prøv at mærke på returen fra huset hvor varm den er når der er godt gang i forbruget.

Og ja de 2 ventiler skal stå helt åben (jeg tror de er sat ind som serviceventiler)


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af pelle » 15 jan 2011 10:38

Og ja de 2 ventiler skal stå helt åben (jeg tror de er sat ind som serviceventiler)[/quote]

Da smeden monterede mit i sin tid lukkede han den kuglehane fra fremløbet til shunt, så den kun var lidt åben.
Det var for ikke der skulle komme for meget varmt vand fra kedel tilbage i kedel bund. Altså for at drosle fremløbet lidt når shunt var åben.Han kikkede på termometeret og lukkede så meget ned at viseren på termometret stadig stod på 60. Det var hans teori. Har nu aldrig rørt ved det, da det virker perfekt. Men, det kan da godt være den ventil ligeså godt kan stå helt åben.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
PN73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2011 05:49
Mit fyr: VIGAS 29 1500 ltr akku tank
Areal: 200
Brændsel: Gran
Geografisk sted: Lidt syd for Skive

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af PN73 » 15 jan 2011 13:45

Det er også helt korrekt at det skal være sådan med den shunt type du har Pelle, den lukker nemlig aldrig for port B. Så for at undgå den korslutter for meget sætter man en hane ind på omløbet.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 15 jan 2011 19:46

halløj.... så har jeg godt gang i systemet.....

Returen er så varm at jeg ikke kan røre ved den... det er lige inden den går ud gennem muren og den sidste 1.5 meter hen til akkutanken....

Kan så også sige nu har jeg lige testet temp i akkutank.. toppen er 73, midten 73 og bunden 60 grader.... Det er her kll. 1945


Ved snart ikke hvad jeg skal hive og slide i for at se om det kører ordentlig.. kan sige fremløb lige nu er 80 grader efter termometeret som sidder lige efter fremløbs pumpe.. og temp ved shunten ved indgang A er ca 75 grader nu..... og temp op til ekspansion er 70 grader..

Jeg ved ikke om der er noget der lyder forkert.. men bare kom med det..

PN73 den shunt som pelle har på er det sådan en jeg skal have på eller kan jeg fortsætte med den jeg har.. tempføleren til termostaten på min shunt sidder efter AB og før pumpen til returen til kedlen... ved ikke om det kan være den shunt der ikke fungere rigtig...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
PN73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2011 05:49
Mit fyr: VIGAS 29 1500 ltr akku tank
Areal: 200
Brændsel: Gran
Geografisk sted: Lidt syd for Skive

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af PN73 » 15 jan 2011 23:59

Du skal have opklaret hvorfor retur temp. fra huset er så høj. Ved du om der er et eller to strengs system i huset, er der radiatorer eller gulvarme?

Når retur temp. er så høj er det ikke en akku. tank men en buffertank og det er noget L...

Shunten du har er ganske fin, hvis den virker(og det tror jeg umiddelbart den gør) det var ihvertfald ikke den jeg ville give skylden i første omgang!

Du kan teste shunten ved tage føleren op af dykrøret og hænge den frit (måske sidder der en lille skrue i kraven på dykrøret til at holde den fast) og så starte fyret op, bliv i nærheden af fyret og se om kedel temp. og termometeret over shunten følges nogenlunde opad. I løbet af 15 til 45 min. skulle kedlen helst nå 80 gr. (da det kun er det vand den indeholder den skal varme op) og så er det i med føleren igen, derefter skal kedel temp. falde igen og køre normalt.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af pelle » 16 jan 2011 09:24

[quote="PN73 » 15 Jan 2011, 23:59"]Du skal have opklaret hvorfor retur temp. fra huset er så høj. Ved du om der er et eller to strengs system i huset, er der radiatorer eller gulvarme?

Kendte en der bøvlede med den varme retur, hele hans akkutank blev omrørt. Så var det en håndklædetørrer der var skyld i det. Så der skal ikke så meget til. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 16 jan 2011 13:33

halløj..

Det er et tostrengssystem... så meget ved jeg da :-)

Der er gulvvarme i ca 40 m2 af hytten, resten er rasdiator...

Jeg prøver lige i morgen tidlig når jeg starter fyret op og pille den føler op og se hvad der sker...

Pelle: Hvordan fandt man ud af at det var en håndklædetørrer...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af pelle » 16 jan 2011 15:35

Pelle: Hvordan fandt man ud af at det var en håndklædetørrer...[/quote]

Jeg kom forbi. kikkede ind i det skab det hele gik sammen i. gulvvarmen, shunt radiatorer, og hele molevitten. Der var sådan en lille ventil der stod pivåben. Det var til den håndklædetørrer. Lukkede den næsten i. Og det var det.
Det var også galt herhjemme da jeg fik mit sat til. Det var fra det gl. fyrrum. Der var også åben eks. Beholderen var fjernet. Men, gravede man lidt ned i isoleringen var frem og retur forbundet med et lille halvtommerrør. Det havde selvf. haft den funktion at beholderen skulle holdes frostfrit. Men, det er nok til at returen render brændvarm tilbage i akkutanken.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
PN73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2011 05:49
Mit fyr: VIGAS 29 1500 ltr akku tank
Areal: 200
Brændsel: Gran
Geografisk sted: Lidt syd for Skive

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af PN73 » 16 jan 2011 18:03

En vandvarmer hvor der ikke er nogen regulering på eller som Pelle siger hvis du har omløb på din expantionsbeholder er rigtig gode bud. Ellers hvis der er radiatorer som måske er underdimoniseret til rummet som er skruet helt op for, prøv at mærke på returen fra hver enkelt radiator og varmtvandsbeholder...

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 16 jan 2011 20:19

prøver jeg lige.. og hvis jeg finder en hvor der er brandvarm retur fra... evt vvb eller radiator eller gulvvarme.. hvad så???
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Besvar