Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Solo Innova

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 15 mar 2011 20:47

Tomfisch kan det måske være medvirkende til at man har en høj røggastemp?? Hvordan monteres denne.. skal der skæres hul i røgrøret og så montere man derpå eller hvordan?
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af tomfisch » 15 mar 2011 21:32

Det er ikke utænkeligt. En høj røgtemperatur tyder dog ikke på, at gasserne ikke brændes ordentligt af. Men røgen skal jo afgive det meste af varmen i konvektionsdelen af kedlen, inden den når ud i skorstenen. Hvis trækket er for højt, har røgen måske ikke tid nok til at afgive varmen. Hvor høj temperatur har du? Acceptabel temperatur vil jeg sige er mellem 150 og 230 grader.

En stabilisator er værd at prøve, og kan ihvertfald ikke skade. Der findes forskellige udgaver: Nogle monteres direkte på stålrøret, nogle skal indmures i skorsten. Det afhænger af, hvad der lige er lettest hos dig. Der findes også forskellige "størrelser" - dvs. de er virksomme inden for et bestemt interval, fx 10-20 pascal. Hvilken du skal have, afhænger af din skorsten og din kedel.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 16 mar 2011 08:14

okay... jeg skal have en til røgrør.. og ja min teori er også at røgen form. ikke har tid til at komme af med varmen i kedlen inden den kommer i skorstenen og derfor kan røgtemp blive for høj. blot en teori
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af John Skov Jensen » 16 mar 2011 08:26

Hudle til din info så har jeg også prøvet at montere en trækstabilisator på mit røgrør. Det duede bare slet ikke. Under opstart af kedlen, når skorstenen var kold og uden træk, så stod røgen ud af trækstabilisatoren. Så min blev omgående flyttet ned i renselemmen i bunden af skorstenen.

/john

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 16 mar 2011 09:03

men John virker det så eller hvordan?? nu siger du flytter den ned i renselemmen,, hvordan det rent prkatisk
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af John Skov Jensen » 16 mar 2011 09:22

Ja, det virker fint. Jeg har blot monteret trækstabilisatoren på en plade der har samme mål som den inderste renselåge. Den ydre låge sidder selvfølgelig heller ikke på længere. Jeg har sidenhen opdaget at man faktisk kan købe en trækstabilisator der er udformet som en ydre renselåge. Jeg ved ikke hvad den hedder, så den blot på dba.

/John

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 16 mar 2011 09:27

det må du lige have fundet så man kan finde sådan en.. det er da smart man bare kan sætte den på som yderlåge i renselemmen.. så er der ingen problemer med montering.
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af tomfisch » 16 mar 2011 18:02

Smart med stabilisatoren i renselemmen :great: Jeg brugte også renselemmen som "stabilisator", inden jeg købte en rigtig. hudle: Det kan du jo også prøve, inden du investerer: Lad renselemmen stå på klem og prøv dig frem med forskellige åbningsgrader.

Ak ja. Det koster en del tid og nogle gange også penge at trimme sådan et moderne centralvarmesystem - men hvad gør det, når man hygger sig :wink:

PS: min stabilisator sidder nederst i skorstenen over renselemmen, og det fungerer fint - hjemme hos mig...
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 16 mar 2011 19:31

jeg har et hul lige under røgrøret og over renselemmen.. måske den kunne mures ind der i det hul hvor der tidligere har siddet et røgrør fra oliefyret.. det er jo stoppet til med isolering.. så der kunne jeg måske putte den i...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af tomfisch » 16 mar 2011 20:55

Det var lige nøjagtig det, jeg også gjorde. Der kan være krav til placering af stabilisatoren, både fra kedelproducentens side, producenten af stabilisatoren og skorstensfejeren kan også have en mening. Jeg ringede til min fejer og spurgte ham - det var hip som hap, sagde han - så jeg gjorde, som det passede mig...
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Besvar