Orlan Gasogen

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af Zarge »

Træls... Men det er da heldigvis bedre end styringen...;-) ved ikke om den er speciel men kan se at vvseksperten skal ha 300 bananer for den...
Mvh Tonni Madsen

Nina
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26 feb 2011 19:06

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af Nina »

Herligt, at der endelig er kommet et forum for Orlan gasogen..... det har jeg manglet længe.
Jeg har haft mit (Orlan 25 kW) i næsten tre fyringssæsoner, og er godt tilfreds. Jeg fyrer med udgået elm - det kan ikke være nemmere: Træet kan bruges direkte efter fældning; de tynde grene bruges til optænding, og de større grene + stammer til gasproduktion. Kun de tykkeste bliver flækket. Jeg kan ikke fyre med lettere træsorter, idet de ikke "forsvinder" igen. Der kommer næppe meget røggas ud af dem (de er til gengæld uovertrufne i masseovnen).
Fyret brænder godt, med en 1200 l akkumuleringstank. Der bliver fyret ca. 150 kvadratmeter op, med gulvvarme i badeværelset. Huset er gammelt og ikke for godt isoleret, og alligevel bruger jeg forbavsende lidt brænde. Max. en kedelfuld pr. døgn. Jeg drømmer om at supplere med solvarme, så jeg ikke skal gå og fyre om sommeren for at have varmt vand.
Der et problem med at der kommer røg ud af lågen, men det ender nok med at jeg køber en ny tætningssnor. Det er svært at indstille lågen optimalt, idet møtrikken er svejset fast.
Jeg har kigget på den nye model, og kan se, at det måske på nogle måder vil være en fordel med et rundt kammer til gasning, idet jeg af og til må flytte lidt rundt på brændet i det firkantede kammer. Der er også røgsugning, hvilket vil få mit røgproblem til at forsvinde. Så det kan da være, at jeg skifter på et tidspunkt.
hilsen Nina
Pumba
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 mar 2011 06:39

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af Pumba »

Jeg er den "heldige" ejer af en orlan 18, og må indrømme at i de 3 år jeg har haft den har jeg endnu ikke været skide imponeret over den. Mit setup er: 1 stk 1200L olietank der er lavet om til akku beholder og er isoleret og pakket ind efter kunstens regler, en grundfos Alpha2 25-60: http://www.lavprisvvs.dk/shop/grundfos- ... 5540p.html til at føre vandet ind i huset og sidst men ikke mindst en grundfos ups 15-60 til at styre "termo ventilen på bagsiden af fyret (den der starter op når fyret når 65 grader)

Kan se at i skriver at den skal pines, hvilket jeg også har prøvet med det resultat at de der uformede sten (kan sgu ikke lige huske hvad de hedder) revner og smuldre, hvilket jo ikke kan være meningen ? Jeg har prøvet at indstille fyret (flammen) dog uden den store forskel, og vvs experten virker ikke til at være synderligt interesseret i at hjælpe med problemet.

Den indstilling der for mig virker bedst er at fyret er sat til 70 grader, pausefyring starter hvert andet minut, og køre i 80 sekunder. Alligevel er det ikke nok til at der er varme indenfor om morgenen. Fyret sender ydermere kun varme ind når blæseren køre, ergo min 1200 akkutank er ikke til meget hjælp :s Bruger i denne tid lidt over 1m3 gran om ugen, hvilket efter min mening er alt for meget udfra de løfter jeg fik af vvs eksperten da jeg købte fyret.

Hvad fan.en gør jeg galt ? Og er der ydermere en venlig sjæl fra Løgstør området der kan/vil komme og hjælpe med at få lortet til at fungere.
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af mejeristen »

nu har jeg ikke selv en orlan gasogen, men for at du får den bedst mulige hjælp vil det være en god ide om du oplyser følgende

tegning over dit anlæg (rørføring, evt shunts, ventiler pumpeplaceringer , er det trækstabilisator osv.), hvordan fyret er indstillet (setpunkter, primær og sekundær luft) hvilken hastighed kører pumperne med osv. altså så detaljerede oplysninger om anlægget og den daglige drift som muligt!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
wan43962
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 104
Tilmeldt: 08 jan 2011 14:51
Mit fyr: woody 16 kw
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 15-20
Geografisk sted: Voldby v. Hammel

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af wan43962 »

Pumba » 13 Mar 2011, 07:25 skrev:Jeg er den "heldige" ejer af en orlan 18, og må indrømme at i de 3 år jeg har haft den har jeg endnu ikke været skide imponeret over den. Mit setup er: 1 stk 1200L olietank der er lavet om til akku beholder og er isoleret og pakket ind efter kunstens regler, en grundfos Alpha2 25-60: http://www.lavprisvvs.dk/shop/grundfos- ... 5540p.html til at føre vandet ind i huset og sidst men ikke mindst en grundfos ups 15-60 til at styre "termo ventilen på bagsiden af fyret (den der starter op når fyret når 65 grader)

Kan se at i skriver at den skal pines, hvilket jeg også har prøvet med det resultat at de der uformede sten (kan sgu ikke lige huske hvad de hedder) revner og smuldre, hvilket jo ikke kan være meningen ? Jeg har prøvet at indstille fyret (flammen) dog uden den store forskel, og vvs experten virker ikke til at være synderligt interesseret i at hjælpe med problemet.

Den indstilling der for mig virker bedst er at fyret er sat til 70 grader, pausefyring starter hvert andet minut, og køre i 80 sekunder. Alligevel er det ikke nok til at der er varme indenfor om morgenen. Fyret sender ydermere kun varme ind når blæseren køre, ergo min 1200 akkutank er ikke til meget hjælp :s Bruger i denne tid lidt over 1m3 gran om ugen, hvilket efter min mening er alt for meget udfra de løfter jeg fik af vvs eksperten da jeg købte fyret.

Hvad fan.en gør jeg galt ? Og er der ydermere en venlig sjæl fra Løgstør området der kan/vil komme og hjælpe med at få lortet til at fungere.
Hej
Køre du med en ladeventil??

Jeg har en 25kw orlan og 1000l akkutank og det køre bare perfekt.
mine instillinger :
80grader
pause fyring efter 9 min og i 30 sek.
blæser køre på 40%
bruger en lille trillebøre om dagen.
skorsten 180mm

Jarl
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 jul 2011 09:25

Orlan Gasogen

Indlæg af Jarl »

For 4 år siden købte jeg en brugt orlan 25 brugt for 4000 kr. Den erstattede min forældede Samalander. I mit set-up er den forbundet med en 1200 liters akkutank - en gammel olietank, jeg har svejst stag i. Jeg har ikke en Ladomat, men en hjemmebygget klon bestående af en Esbe-termostatshunt og en cirkulationspumpe. Min skorsten er en 7,7 meter Scancore enkeltmodul Ø150 mm med trækstabilisator.

Det har været en fantastisk oplevelse at skifte den gamle Salamander ud med en gasogenkedel. I starten skulle jeg lige bruge et par uger på at lære at fyre i den, for man fyrer anderledes i en gasogen end i en gammel gennemforbrændingskedel. Nu er jeg fuldstændig dus med min Orlan, og jeg fryder mig stort over dens nøjsomhed, og jeg er sikker på, at mine naboer også glæder sig over den meget komplette forbrænding - når den er i drift, kommer der kun en svag varmedis op af skorstenen.

Jeg "stødfyrer" også - altså fyrer på fuld kraft indtil vandet i tanken er 80 grader, og så får den lov at gå ud. På den måde forbliver kedel og skorsten meget rene - faktisk er det meget overbevisende at kigge ind i det nederste kammer og se, at der er en tynd tør lysegrå belægning - det er sgu noget anderledes end Salamanderen!

De forhold, jeg har erfaret om gasogen er, 1) at træet (jeg fyrer med almindeligt skovtræ - meget gran) bør være kløvet i små stykker, så det har en stor overflade at afgasse fra, 2) at man skal pakke træet i den, så der altid er træ ved dysen og 3) at knastørre småpinde hjælper en til at kunne slå over på underforbrænding meget hurtigt.

Man skal også holde sig selv i nakken med at rense den. En gammeldags kedel, der ikke bliver renset, kvæler nærmest sig selv. Det gør en Orlan ikke. Den "skubber" bare asken ud i røgrøret og i skorstenen, men den brænder fint. For ikke at tabe for meget energi på grund af "isolerende aske" alle vegne kan man med fordel rense den med faste intervaller - hver 14. dag fungerer fint for mig. Asken fra den er meget fin og tør, så med en billig askesuger varer en rensning ikke mange minutter.

Der er en evig diskussion - Atmos vs. Orlan. Det er vist begge glimrende kedler, men der er et argument, man altid hører: "En Orlan sender røg ud, når man åbner øverste låge." Det gjorde min også ved første tilslutning, og det irriterede mig voldsomt. For at "reparere" på det gav jeg mit røgrør tydelig stigning fra fyret og op til bøsningen i skorstenen. Nu kan jeg åbne lågen selvom blæseren er i gang, og der kommer ikke røg ud. Det skal altså ikke være det argument, der afholder nogen fra at købe en Orlan, men naturligvis skal der være et rimeligt træk i skorstenen for at man kan få den gevinst.

Bedste hilsner

Jarl
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Orlan Gasogen

Indlæg af anderswitt »

har også en orlan 25 super og er ikke inponeret og har været ved at skrotte den flere gange og ingen her inde
har ku sige hvad der er med den kører med akku på 1000l og ladomat små stykker brænde i hele kedlens længde
næsten den ryger helt vildt op af skorstenen og udaf samlingerne i røgrøret
under forbrandingen slukker lige pludselig og øverste og nederste kammer bliver kul sort og asken er lys brun
med små sorte koks stykker brændet er ask og bøg bare et stykke gran kan ødelægge forbrændingen og nabolaget er indhylet
i røg har 180m2 og 110l vvb og dårligt isoleret bruger 30m ask og når det er -10 bruger jeg 4 bører i døgnet
men hvis nogle har en god ide til den er i velkommen til og komme med den

hilsen anders
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af Zarge »

Anders. Lige en tanke, har du udluftning nok i fyrrumet, så dyret kan suge nok ilt til forbrændingen, det lyder som luft mangel... Hvor i landet bor du?
vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Orlan Gasogen

Indlæg af vigasproblemer »

Hej anders
Har din orlan opført sig sådan hele tiden.?
er det en standard eller en super.?
Hvor høj og dia meter på skorsten.?
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Orlan Gasogen

Indlæg af anderswitt »

ja Tonni ja døren står åbent så luft får den var nemlig også inde på det

og vigasproblemer det er en super og der står 2006 dag på den
og bund stenen er nu revnet på kryds og tvers tror der er noget helt galt med den model
skorstenen er ca 5m 150mm med isokern og meget træik i har rense lemmen lidt på klem hjælper ikke rigtigt noget

jeg bor på lolland-falster 4983

Besvar