Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan Gasogen

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Allrounder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2021 18:38
Mit fyr: Orlan Gasogen Super 25, DSU 17
Areal: 250
Brændsel: Træ, piller
Fremviser gerne i postnummer: 6535
Geografisk sted: Branderup J

Re: Orlan Gasogen - glassnor til låge

Indlæg af Allrounder » 08 okt 2021 20:24

Tak for svar John Skov - og undskyld sen reaktion...

I mangel af "god ved" med laserskærer og svejser har jeg forsøgt at banke et par aluminiumsplader ind mellem lugekarm og bøsning til håndtagets aksel, lader til at virke nogenlunde. Vi har i det mindste fået rettet noget op på vinklen mellem låge og bøsning, så må vi se hvor længe det holder.

Vi vil nu skifte paksnoren, som sikkert IKKE er blevet vedligeholdt med WD40 eller andre husmidler i årevis, kan forestille mig at den er stenhård og stopfyldt af sod og snask. Hos VVS-Eksperten har de to udgaver, en original (rund, så vidt jeg kan se) tilskåret i passende længde og en på metermål, firkantet, 20x20mm, til lidt billigere penge (selv om man nok skal betale for hele to meter).

Hvad er nemmere at montere og holder længere? Tænker her på den runde kontra den firkantede snor rundt om hjørnerne... Den hundredelap i prisforskel er jeg sådan set ligeglad med, bare det holder. Hvad er jeres erfaringer?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan Gasogen - glassnor til låge

Indlæg af John Skov Jensen » 09 okt 2021 07:09

Allrounder skrev:
08 okt 2021 20:24
Tak for svar John Skov - og undskyld sen reaktion...

I mangel af "god ved" med laserskærer og svejser har jeg forsøgt at banke et par aluminiumsplader ind mellem lugekarm og bøsning til håndtagets aksel, lader til at virke nogenlunde. Vi har i det mindste fået rettet noget op på vinklen mellem låge og bøsning, så må vi se hvor længe det holder.

Vi vil nu skifte paksnoren, som sikkert IKKE er blevet vedligeholdt med WD40 eller andre husmidler i årevis, kan forestille mig at den er stenhård og stopfyldt af sod og snask. Hos VVS-Eksperten har de to udgaver, en original (rund, så vidt jeg kan se) tilskåret i passende længde og en på metermål, firkantet, 20x20mm, til lidt billigere penge (selv om man nok skal betale for hele to meter).

Hvad er nemmere at montere og holder længere? Tænker her på den runde kontra den firkantede snor rundt om hjørnerne... Den hundredelap i prisforskel er jeg sådan set ligeglad med, bare det holder. Hvad er jeres erfaringer?
Jeg har kun prøvet et monteret den runde originale der passer på længdemål. Det gik nemt, så den kan jeg godt anbefale.
Levetiden på de to varianter er der nok ikke stor forskel på

Allrounder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2021 18:38
Mit fyr: Orlan Gasogen Super 25, DSU 17
Areal: 250
Brændsel: Træ, piller
Fremviser gerne i postnummer: 6535
Geografisk sted: Branderup J

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af Allrounder » 15 okt 2021 22:40

... det viste sig at den originale også er firkantet, kunne man ikke se på deres produktfoto...
Jo, var nem nok at montere, men det var straks værre at få den gamle ud, den var stenhård og man måtte næsten bruge vold for at få den ud. Men ud kom den, det hjalp lidt at skrue indersiden af lågen af (både flammeskjoldet og pladen, der dækker for isoleringen). Gjort godt rent, sat den nye i - med lim, som jeg ikke vidste man skulle bruge og som jeg så hentede hos VVS-Eksperten næste dag. Det kunne de jo godt lige have gjort et uvidende fjols som mig opmærksom på, da jeg købte snoren, så havde der da været en mulighed for 'mersalg' for dem...

KarinEHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 dec 2021 11:33

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af KarinEHansen » 25 dec 2021 11:57

Er der mon nogle I nærheden af slagelse/fuglebjerg der har mulighed for at være behjælpelig med at lære min mand og jeg at bruge fyret optimalt, og kan vise os hvordan man renser de forskellige dele


Besvar