Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos Brændekedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
nemocharley

Atmos Brændekedel

Indlæg af nemocharley » 23 sep 2014 10:08

Hvor stort er huset og akkutanken til brændefyret. Jeg tror de fleste vil sige at atmos er et fint mærke. Hvis du med tiden kommer til at afsky at arbejde med brænde, så kan der jo købes et pillefyr, som kan placeres ved siden af. Forudsat der er plads i fyrrum.


animaltown
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23 okt 2012 10:31
Mit fyr: MGM Comfort lux

Atmos Brændekedel

Indlæg af animaltown » 23 sep 2014 10:13

Huset er på 170 m2 og med 40 m2 værelser på 1 sal. Energimærke D. Hulmursisoleret og 200mm på loft.

Vi afskyr på forhånd brændefyr.
Kommer man ikke hjem til et koldt hus efter et weekendophold/ferie?
Hvor ofte skal der fyldes på fyres når det er rigtig vinter?
nemocharley skrev:Hvor stort er huset og akkutanken til brændefyret. Jeg tror de fleste vil sige at atmos er et fint mærke. Hvis du med tiden kommer til at afsky at arbejde med brænde, så kan der jo købes et pillefyr, som kan placeres ved siden af. Forudsat der er plads i fyrrum.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos Brændekedel

Indlæg af John Skov Jensen » 23 sep 2014 10:17

animaltown skrev:Huset er på 170 m2 og med 40 m2 værelser på 1 sal. Energimærke D. Hulmursisoleret og 200mm på loft.

Vi afskyr på forhånd brændefyr.
Kommer man ikke hjem til et koldt hus efter et weekendophold/ferie?
Hvor ofte skal der fyldes på fyres når det er rigtig vinter?
Du bliver nok aldrig tilfreds med livet hvis du har fastbrændselsfyr
Køb et pillefyr eller få fjernvarme indlagt

animaltown
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23 okt 2012 10:31
Mit fyr: MGM Comfort lux

Atmos Brændekedel

Indlæg af animaltown » 23 sep 2014 10:20

Kommer fra fjernvarme område.
Er desværre ikke muligt på landejendommen.
John Skov Jensen skrev: Du bliver nok aldrig tilfreds med livet hvis du har fastbrændselsfyr
Køb et pillefyr eller få fjernvarme indlagt

nemocharley

Atmos Brændekedel

Indlæg af nemocharley » 23 sep 2014 10:21

hvis akkutanken er rigtig dimensioneret -en tand over 1500l vil være passende. Et forsigtigt gæt uden at vide om der er gulvarme eller radiatorer, fam. størrelse og brug af varmt vand - på en iskold vinterdag med lidt blæst - en daglig optænding. Min svigerfar har et ældgammelt fyr med en 200l akkutank og radiatorer - han tænder op 2 måske endda tre gange dagligt når det er rigtig koldt og blæsende.


animaltown
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23 okt 2012 10:31
Mit fyr: MGM Comfort lux

Atmos Brændekedel

Indlæg af animaltown » 23 sep 2014 10:40

Hvis nu man kan overbevise sig selv om at man alligevel godt kan overkomme at bruge brændefyret hvad skal så regne med af årlige udgifter til at opvarme de mange m2hvis man skal købe brænde?
nemocharley skrev:hvis akkutanken er rigtig dimensioneret -en tand over 1500l vil være passende. Et forsigtigt gæt uden at vide om der er gulvarme eller radiatorer, fam. størrelse og brug af varmt vand - på en iskold vinterdag med lidt blæst - en daglig optænding. Min svigerfar har et ældgammelt fyr med en 200l akkutank og radiatorer - han tænder op 2 måske endda tre gange dagligt når det er rigtig koldt og blæsende.

nemocharley

Atmos Brændekedel

Indlæg af nemocharley » 23 sep 2014 10:56

bare et eksempel

http://ovntoert.dk/home?gclid=CjwKEAjwt ... oCyYnw_wcB - jeg har ingen idé om hvor meget i kommer til at bruge årligt - har tidligere ejer ikke nogle oplysninger?

Der er jo nogen som smider et større solvarmeanlæg (30-60k) efter fastbrændselsanlægget for at kunne holde helt fri fra midt april til slut sept. Men det koster jo altsammen - selvom solens energi er gratis.

Et nyt nogenlunde driftsikkert pillefyr kan anskaffes til ca 20k og så opefter - pillefyret kan passe sig selv i længere perioder.

Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Atmos røg og gas eksplosion

Indlæg af Boesgaard 54 » 14 feb 2015 11:09

Atmos bruger med røg og gas eksplosioner.

Løsning -indstilling af primær luft, ved kontrol af røggastemperatur.

Til Atmos kedel følger en Dansk brugervejledning eller skal jeg sige mangel på samme !!

I januar 2012, købte jeg en Atmos 32S, da min gamle støbejerns kedel var blevet utæt.

En glad mand var jeg, da fragtmanden stod foran min dør med min nye Atmos kedel.

Jeg har efter nogle, en kedelig vane for at læse brugs forvirringen på kryds og tværs, vil jo nødig gå glip af nogle gode tips,...

Men desværre var der en enkelt lille bitte detajle jeg havde overset, eller rettere den danske importtør havde undladt i deres version af brugervejledningen.

Jeg har siden op starten af min Atmos kedel været udsat for, at den ind i mellem lavede nogle gevaldige gas eksplosioner, samt røgfyldte hele byen, som om der kom et gammelt damplokomotiv trækkende op af Gjern bakke med 400 prop fyldte godsvogne.

Jeg har haft gentagne kontakt til Passat energi, skrevet om det herinde. Ingen har kunnet give mig et svar som løste problemet.

Svaret på mine problemer fandt jeg så, i starten på den nye fyringssæson efteråret 2014, da Atmosèn endnu en gang havde trukket 400 godsvogne gennem byen.

Træt af Atmos, satte jeg mig en aften og læste den originale engelske brugervejledning igennem.

Der var særlig et afsnit der fangede mine øjne, på side 32:

"Instruction manual - GB page 32-GB" Her står der midt på siden: (oversat til dansk efter dette afsnit)
Adjustments to settings should be done on the basis of the waste gas analyzer and maximum temperature; which must not exceed 320 Celsius at outlet to chemney, at stabilised nominal output/whit closed ignition valve. The boiler is set to optimal operating parametres by the manufacturer. Therefore, make adjustments to settings only in case where the operation conditions are non-standart (for example - if insufficient chemney draught, pull the regulator pulling rod to its maximum ).

Justering af indstillinger skal gøres på basis af røggas temperatur, -maximum røggas temperatur må ikke overstige 320 gr celsius ved udgangen til skorsten, ved stabiliseret *nominel ydelse* ved lukket træk spjæld. (dvs. lukket spjæl = 90 gr kedel temp)
Kedlen er fra fabrik sat til optimal virkning i.flg. fabrikkens parameter.
Derfor, ændres indstillinger kun i de tilfælde hvor andvendelses parameter ligger uden for fabrikkens indstillinger (som f.eks. ved for lille træk i skorsten, her trækkes stangen til primær luft regulator helt ud)

Obs. Dette er et punkt man skal være MEGET opmærksom på ved Atmos kedlen, hvis optimal ydelse ønskes opnået (og det vil jo alle) skal røggas temperatur ligge på mindst, se tabel.

* nominel ydelse*
DC18s 208 gr røggastemperatur
DC22s 208 gr
DC25s 225 gr
DC32s 230 gr
DC50s 255 gr
DC70s 260 gr

Det vil altså sige, at som i mit tilfælde med en DC32s, ved nominel ydelse, (normal ydelse) der SKAL røggas temperaturen ligge på <230 gr ved ny renset kedel og hvis røggas temperaturen nærmer sig 300 gr, er tid tid for rensning af kedel +røgkanaler bag på kedel, bemærk røggas temperatur må IKKE overstige 320 gr. Derved kan bla. røggas temperatur føler tage skade.

Der har og er stadig meget snak om, at jo højere røggas temperatur, jo mere energi smider vi ud af skorsten, dette er så kun delvis korrekt, for hvis kedelen IKKE når sin nominel røggas temperatur, afgiver kedel heller ikke de antal Kw. den er opgivet til !!
Så enten smider vi energi ud gennem skorstenen, eller også udnytter vi ikke bændslet ordentligt, ordentligt udnyttelse af brændslet giver mere varme og mindre forurening.

Jeg havde som skrevet, af og til et mega røgproblem og gas eksplosioner, så stort at jeg var på nippet og kyle Atmosèn i havnen.
I dag er jeg meget glad for, at jeg læste den originale brugervejledning på engelsk.

For efter at jeg har justeret røggastemperaturen med et røggas termometer og i midt tilfælde trukket stangen til primær lufttilførsel helt ud, har min Atmos kedel efterfølgende været en ren og røgfri fornøjelse, asketømning ca. hver 8-10 dag.

Bemærk også, at der er en fejl i den danske brugermanual fra Passat nederst på side 8 og øverst på side 9.
Her står der, at kedel termosten skal stilles 5 gr højere end træk regulatoren bag på kedlen.

Dette er FORKERT !!

Den korrekte indstilling, kedeltermostaten SKAL stilles 5 gr. LAVERE end træk regulatoren, dette skal sikre at blæseren stoppes inden kedlen når de 90 gr som træk regulatoren er sat til, dette for at undgå for høj kedel temperatur.

Jeg har ikke ville skrive om min oplevelse før jeg var 100% sikre på, at mit damp lokomotiv havde forladt byen for sidste gang.

En nu glad Atmos ejer :-)
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Atmos Brændekedel

Indlæg af Tom_AT » 14 feb 2015 19:06

Nu skriver du stangen til primær luft skal være trulley helt ud.
Jeg går ud fra du mener stangen til sekundær luft.

Fint du har lavet en grundig research og fået skidtet til at virke. Men synes du er en kende generaliserende omkring dit problem. For mig bekendt kører der altså masser af Atmos DC kedler uden problemer. Incl hos undertegnede.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos Brændekedel

Indlæg af John Skov Jensen » 14 feb 2015 20:56

På min gamle dc22s havde jeg aldrig problemer med røggas eksplosioner, uanset hvilken røggas temp jeg kørte med. Og tro mig, efter jeg fik lavet min røggas køler var jeg ligeglad med om det var 320 eller 350 i afgangstemperatur.
Dine observationer og tiltag virker for dig, hvilket jo er det vigtigste, muligvis andre også kan drage nytte af dine erfaringer, jeg har dog ikke bemærket at dit problem er et generelt problem.

Anyway, din kedel kører og det er jo fedt


Besvar